| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lättare kolvbultar tillsammans med originalkolvar?
|
762 besök totalt |
|
En liten fundering dök upp. Sedan turbomotorn sprack så har jag fyra ganska fina kolvbultar sittande i fyra mindre fina Venolia kolvar. Kolvbultarna råkar ha samma diameter som till min nya motor, förutom att de är koniska från ändarna och alltså lättare. Standard kolvbult väger 116 gram, skulle gissa att "racebultarna" väger under 100 gram. Standard kolv väger 494 gram, om jag inte minns fel väger turbokolvarna strax under 400 gram. Är det värt besväret/pengarna att beställa två nya jag bygger en 6a, lätta kolvbultar och använda dem till mina originalkolvar och stakar? Det ska naturligtvis viktjusteras noga, men jag får nog knappast ner kolvvikten under 400 gram. Jag ser den totala viktminskningen som något positivt, men det får ju inte ske på bekostnad av hållbarheten. Venolia är väl inte sämst på att tillverka kolvar med tillbehör, så bulten borde ju hålla tycker man. Maxvarv kommer att ligga runt 7500 rpm. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
|
Skåda inte given häst i munnen eller vad man nu ska säga...
Vägde en av kolvbultarna från Venoliakolvarna idag, den vägde 118 gram. Originalbulten väger 116 gram. Alltså kör jag med originalen, de klarar ju garanterat kolvarnas vikt. Det får bli lättviktsprylar i fas två eller tre av motorn, om ett par år. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
![]() |
Skruva banåkabil
|
762 besök totalt |