Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bränsletrycksregulator.
16645 besök totalt
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Bränsletrycksregulator.

Vet ngn om om det finns ngn originalmonterad, justerbar, bränsletrycksregulator som klarar upp till ca 4 bars tryck på ngn bil?

Eller kan ngn tipsa mig om var jag hittar en billig?
Ngn kanske har en beg. som bara ligger och skräpar?

Kanske man kan bygga den själv lite enkelt?

Den behöver inte ha ngn ingång för tryckökning i plenumet, bara en justering av ngt slag.

Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Borde du inte söka lite bland turbo-bilarna? De brukar väl ha nån form av bränsletrycksregulator för att kompensera för övertrycket som turbon skapar.

På min 9-3:a sitter det en orginal-regulator som jag tror ser till att det är 3,8 bars bränsletryck ut till spridarna "oavsett" lufttrycket. Kan det vara ett uppslag?

(Please be gentle, I'm a blåbär... )

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Magnus K skrev:
Borde du inte söka lite bland turbo-bilarna? De brukar väl ha nån form av bränsletrycksregulator för att kompensera för övertrycket som turbon skapar.

På min 9-3:a sitter det en orginal-regulator som jag tror ser till att det är 3,8 bars bränsletryck ut till spridarna "oavsett" lufttrycket. Kan det vara ett uppslag?

(Please be gentle, I'm a blåbär... )

Tanken är god, men jag skulle behöva ngt som har en steglös justering av ngt slag. Så man kan ställa in "rätt" bränsletryck enkelt.

Fredrik Roldin
Göteborg
Här sen Jan 2003

Vet att det sitter en steglös justerbar bränsletrycksregulator på Saab 99 LE som den hette. Ganska ovanlig modell dock som hade elektronisk insprutning. (ej att förväxla med EMS) . Jag vet dock inte vilket tryck en sådan håller/går att justera till.

Mvh Fredrik Roldin

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Fords DOHC (Sierra och Scorpio 2.0 1989-) har en Weber-Marelliregulator som är justerbar (om man pillar bort pluggen) - i alla fall enligt informationen jag har. Standardtrycket är väl 2,5-3 bar men den går säkert att ställa högre. Anslutningarna är dock lite skumma om jag minns rätt.

Annars har även Sierra Cosworth justerbar regulator original. DOHC lär vara lättare att hitta till rätt pengar...

/Gustaf

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

om du hittar någon som går att öppna utan att ha sönder den, är det ju enkelt att öka grundtrycket genom att förspänna fjädern mer. Du bör dock inte byta fjäder till en hårdare, för då ändrar du lutningen av kurvan, dvs. relationen mellan tryck i insuget och bränsletryck - men förspänna går nog, åtminstone till en viss gräns.

Det finns också s.k. "adjustable fuel pressure regulators", här är en:
http://www.bellengineering.net/fmu2020.html

Men dessa är avsedda för turbo bilar och har två justeringar: 1) grundtryck för atmosfäriskt tryck i insuget (alltså fullgas med sugmotor) och 2) "rate of rise" som på denna modell ligger mellan kanske 4-12 psi bränsle per psi övertryck (ca 15 psi för 1 bar).

Vissa originalmonterade tryckregulatorer går att enkelt "pressa ihop" lite i ett skruvstäd och förspänna fjädern lite mer

M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Här kan du se hur du ska pressa den lite försiktigt. Bonnmeck tjalalala

Annars så finns det "ombyggnadskit" att köpa till din gamla regulator på http://www.alutech.se/ fast dock bara laddtrycksstyrda

Mantorp
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Micke Eriksson skrev:
Här kan du se hur du ska pressa den lite försiktigt. Bonnmeck tjalalala

Annars så finns det "ombyggnadskit" att köpa till din gamla regulator på http://www.alutech.se/ fast dock bara laddtrycksstyrda

och hur gör man då man inser att man klämt lite för mkt Micke?

Tack för alla tips föresten. Ford DOHC sa ni...hmmm

M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Andreas Lidström f.k.a AL skrev:

och hur gör man då man inser att man klämt lite för mkt Micke?

Då plockar man fram en ny ur gömmorna Vilken tur att pappa är så snäll och har så stora lador där man kan gömma (glömma) en massa skit i, bränsletrycksregulatorer tex

Jönköping
Här sen Dec 2002

Var ute nu och kikade lite på bilen och det verkar som att vi inte har den typen av regulator på våra bilar

Hjälsta
Här sen Nov 2002

En kamrat till mig har gjort ett verktyg speciellt för att klämma ihop bränsletrycksregulatorer. Antagligen behöver man göra så på vissa Volvo-modeller.

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Lennart Mäkinen skrev:
En kamrat till mig har gjort ett verktyg speciellt för att klämma ihop bränsletrycksregulatorer. Antagligen behöver man göra så på vissa Volvo-modeller.

...och på tidiga Saab:ar oxå... Verkar anses vara ett lätt sätt att höja bränslemängden vid trim. Hmm...

M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Magnus K skrev:
[
...och på tidiga Saab:ar oxå... Verkar anses vara ett lätt sätt att höja bränslemängden vid trim. Hmm...

You bet!
/Micke f.d saab t16 ägare eller

Skänninge
Här sen Maj 2003

Har för mig att Opel calibra har nån ställbar orginal? borde väl vara turbon då annars så borde ju Kadutt Gsi också ha..

Frågan är om en sådan orginal är billigare iaf?

Tror jag sett ställbara för icke överladdat för 3-400

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Trådstartare
3-400 kr för en "vanlig lös" vore trevligt. DET har man ju räknat med minst att de kostar.

Nu ska vi se vem som kan ha sånna...

Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

www.misab.se

Dock 850:-, men mkt fina grejer!

De brukar ge lite klubbrabatt.

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Eric Josefsson skrev:
Har för mig att Opel calibra har nån ställbar orginal? borde väl vara turbon då annars så borde ju Kadutt Gsi också ha..

Ledsen, men det sitter inte någon ställbar på Calibra T. Iaf inte på min, tyvär ligger fortfarande Malpassi regulatorn på hyllan och väntar på att åka i. Ska bara hitta en ny motor först...

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Allmänt banåkaforum
Bränsletrycksregulator.
16645 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande