Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3 ... 43, 44, 45 >> 52 besök senaste veckan (179540 totalt) |
Idag ser bilen INTE (se längre fram i tråden) ut så här:
![]() Importerad år 2000 från Tyskland av mig H&R sänkningssats satt på vid importen (men 16"-hjulen hade försvunnit) Double-hoop stylebar satt också på... I övrigt helt original, d v s (förhoppningsvis) 116 HK på ca 975 kg. EDIT 2008 05 28: Nu har bilen fått vagnbok så att jag kan köra i SPVM när andan faller på. ![]() Har också vägt bilen: nu väger den 915 kg (på MGCCs våg) med 10 liter bensin i tanken. Åtgärder hittills: - stylebar bytt mot riktig båge - original skinnstolar bytta mot Momo Start (glasfiber) - originalfälgar bytta mot 1 set OZ Racing Superleggera 15x7 och ett set svarta OZ Ultraleggera 15x7 - ökat förtändning från 10 (original) till 14 grader EDIT: nu åter 10... - plockat bort lite onödiga prylar (mattor m m) - hårdare belägg: Carbotech XP8 - bättre bromsvätska (Motul RBF 600) - bättre dämpare: KW competition med justerbar kompression och retur (tidigare Koni Sport) - mindre begränsande luftmängdmätare (från Maxda RX-7) - PiperCross konfilter (skum) - R-däck Toyo R888 / Yokohama A048 - Riktigt bälte till förarstolen (Sabelt 6-punkts) - Racing Beat's 4-1 grenrör - styrservo demonterat - Alu-pedaler till gas och broms (ihopflyttade för lättare "heel and toe") - Bytt avgassystem (endast en dämpare; ej rostfritt (för tungt)) - hårdare fjädrar (90/60 med hjälpfjädrar) - hårdare krängningshämmare från Racing Beat - ny sufflett - bogseröglor i textil (fram) - short shifter - 6-pols huvudbrytare - lätt (stål)svänghjul från TODA Racing EDIT 2011 05 13: Bilden ovan stämmer inte längre så bra; ska ordna en ny (även om bilen är fulare nu). Bilen har lättats rejält sen sist och väger nu ganska precis 900 kg - med mig i, vilket ger ca 825 kg tom. - plastdörrar med fasta plastrutor - plasthuv - plastbaklucka - reducerat elsystem - borttagen AFM (nu MS PNP) - fasta lysen istället för popup - diverse onödig plåt borttagen - kupéfläkt bytt mot lättare - "f1"-speglar - lättare innerspegel - blymatta i bagaget borttagen - kylarfästen kapade - bakre stötfångare lättad mer... än finns det lite kvar att ta, men klassgränsen för Roadsport C är nära nog omöjlig att nå utan att "fuska" - d v s dra på sig några tillägg ![]() En rimlig slutvikt - tom - är nog runt 800 kg. 2013 11 18 Bilen har stått still säsongen 2013 men har under tiden fått en svetsad fullbur. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
För en timme sedan monterades följande:
- OZ Racing Superleggera 15x7, 4x100, ET37 (5 kg/st), antracitgrå - Bridgestone Potenza S-03 Pole Position, 195/50 ZR 15 Ser schysst ut; rätt mycket balansvikter dock... (40-60 g/hjul) - får se över det sen... Testas på Kinnekulle Ring nu på söndag ![]() Bilder kommer. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Så mkt vikter när det gäller kvalitetsprodukter låter underligt...
Har man skitdäck/hjul brukar det bli en del, men med Bridgestone och OZ! ![]() Det får nog bli till att demontera, vrida, ballansera, bli nöjd eller återgå till moment 1 igen. ![]() |
||||
Ja... mina gamla Borbet med Toyo Proxes ligger mellan 15 och 30 gram...
Jag orkar nog inte tjata på Däckfynd (16 mil t o r) utan får väl ta det lokalt (och betala...). Vikten på hjulen verkar stämma hyfsat med leverantörernas data (min fiskevåg är väl inte den mest exakta - och går bara till 15,5 kg - men ändå...); gamla hjul ca 16 kg; de nya ca 14,5 kg; tyngre däck; lättare fälg... totalt 6 kg minskning av ofjädrad, roterande vikt. Körde en kort runda med 2 bar i däcken - höll på att skaka sönder - får nog köra på 1,8 som tidigare med Toyo... Bilens utseende har verkligen ändrats dramatiskt med de nya fälgarna - de gula var alla småbarns favoriter ("mamma - titta vilken rolig bil"); de nya får bilen att se "dyrare" ut... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
|
||||
Hej Dennis!
Är dina gamla fälgar till salu? Behöver fälgar och däck att åka resten av säsongen på iaf. Bor i Ljungby så jag har inte så långt ner till dig. MVH Patrik _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Här kommer bilder!
Jag måste säga att jag är kluven... tjejen och hennes dotter gillar de gula bättre och säger dessutom att de nya ser mindre ut ![]() Patrik: jag behåller nog de gula tillsvidare... S-03:orna är förresten MYCKET hårdare än Toyo Proxes T1-S; t o m 1,8 bar är stötigt! Ska bli intressant att köra på Kinnekulle imorgon (måste gå upp 04.45 ![]() Nåja, så här såg/ser det ut: ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Vackert!!!!! ![]() ![]() Visserligen skulle det väl se lite bättre ut med 17"are eller så men då får man ju en massa andra nackdelar som man inte vill ha ![]() Föresten vad är det på kullen imorgon? _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
||||
Personligen tycker jag att 16" är allra snyggast; 17" tycker jag är för stort även utseendemässigt. 15" är dock det solklara valet när det gäller funktion.
Imorgon kör Miataklubben på Kinnekulle hela dagen ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Så här såg mina nya S-03 ut efter 18 mil(!) på Kinnekulle Ring igår...
Tryck i ljummet tillstånd: 2,3 bar Tryck varma: ca 2,6 bar Temperatur (mätt med handen ![]() Vad kan ni utläsa av bilderna? Rekommendationer? Vänster fram (det här däcket hade det tuffast): ![]() Vänster bak: ![]() Höger fram: ![]() _________________ Dennis K Miata -93 Nu med nya hjul |
||||
![]() Tack för det ![]() Nåja - jag har bestämt mig nu... jag behåller de gula också! Det är inte värt de få kronorna att sen gå och reta sig på att man sålde dem ![]() Det får bli R-däck till dem när jag har råd - trots att de är tunga... Sorry Patrik ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
|
||||
Ja... se min lilla roman i en annan tråd i huvudforumet: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3 ... 43, 44, 45 >> 52 besök senaste veckan (179540 totalt) |