Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -93 Roadsport C
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 43, 44, 45   >>
49 besök senaste veckan (176835 totalt)
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Nu vet jag varför... länkarmen med det enklare fästet introducerades 1999 - sex år efter att min bil tillverkats; sen kan ni själva räkna ut resten

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Nu är bilen ihopskruvad igen efter byte av stötdämpare, kamrem, vattenpump, etc, etc...
De skummaste var att en lyftare (antar jag) inte ville sluta ticka, men när bilen varit avstängd en stund och jag en stund senare startade den igen försvann tickandet efter bara någon sekund...

Sen blev det premiärtur
Bilen känns mjuk med de nya dämparna; det verkar precis som att de gamla inte kom igång lika snabbt?
(På cyklar pratar man ibland om "stiction" och menar då just det initiala motståndet - som givetvis kan försämra dämparens förmåga att dämpa framförallt små, högfrekventa, ojämnheter...)

Nåja, dags att kolla vidare efter 6-punktsbälten m m...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Är det den bilen du ska ta licens med????
En sån hade jag behövt när jag tog min...
Jag följer domhär Miata trådarna med intresse thumbs up thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Kul att det är färdigt i god tid innan Knutstorp

Ska bli roligt att se hur mycket långsammare jag kommer vara nere på Knutstorp eftersom vi kör nästan likvärdiga bilar.

Kommer du åka på dina Bridgestone däck?

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Min Miata hade också en tickande lyftare när jag startade upp den efter vintern. Men det slutade efter ca 10 minuters tomgång. Jag kanske skulle stängt av den istället och kört med din metod.

Jag ångrar lite att jag inte anmälde mig till Knutstorp. Framförallt nu när Ljungbyhed blev inställt.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Patrik Rydh skrev:
Kul att det är färdigt i god tid innan Knutstorp

Ska bli roligt att se hur mycket långsammare jag kommer vara nere på Knutstorp eftersom vi kör nästan likvärdiga bilar.

Tror du att du kommer att vara långsammare överhuvudtaget? Kul att köra ska det bli i a f

Patrik Rydh skrev:
Kommer du åka på dina Bridgestone däck?

Japp. Inga R-däck än - men å andra sidan så var väl inte R-däck tillåtna på kursen - eller hur var det?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Joakim Winkler skrev:
Min Miata hade också en tickande lyftare när jag startade upp den efter vintern. Men det slutade efter ca 10 minuters tomgång. Jag kanske skulle stängt av den istället och kört med din metod.

Min stod rätt länge på tomgång innan jag stängde av, men det spelar nog ingen roll, bilen tycks tåla det mesta

Joakim Winkler skrev:

Jag ångrar lite att jag inte anmälde mig till Knutstorp. Framförallt nu när Ljungbyhed blev inställt.

Tråkigt Det kanske finns något återbud?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Är det den bilen du ska ta licens med????
En sån hade jag behövt när jag tog min...
Jag följer domhär Miata trådarna med intresse thumbs up thumbs up


Japp, det är den bilen; Volvo 745 med automat känns inte riktigt rätt

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Dennis Kullman skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Är det den bilen du ska ta licens med????
En sån hade jag behövt när jag tog min...
Jag följer domhär Miata trådarna med intresse thumbs up thumbs up


Japp, det är den bilen; Volvo 745 med automat känns inte riktigt rätt


Ja med de valen förstår jag dig
Men om det kniper så går det att köra automat på bana, jag povade med min BMW 2500A -73 på knutan. Men jag tror inte du får ha den på kursen.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Dennis Kullman skrev:
Patrik Rydh skrev:
Kul att det är färdigt i god tid innan Knutstorp

Ska bli roligt att se hur mycket långsammare jag kommer vara nere på Knutstorp eftersom vi kör nästan likvärdiga bilar.

Tror du att du kommer att vara långsammare överhuvudtaget? Kul att köra ska det bli i a f

Patrik Rydh skrev:
Kommer du åka på dina Bridgestone däck?

Japp. Inga R-däck än - men å andra sidan så var väl inte R-däck tillåtna på kursen - eller hur var det?


Det har jag inte hört något om?
Godkända gatdäck med en viss mängd mönster tror jag.

Kanske innefattar r-däck i vad de kallar racingdäck isf och det var ju inte tillåtet
Får väl ta med mina 14" 185/60-14 också och se hur fort det går att åka på dem

Det har varit minst ett par återbud. min kusin som skulle köra Formel Vee fick inte pga de var bara 2-3st som skulle ta licens för formelbil. Frågan är om det är någon kö eller om man kan ringa dem? Prova!

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Nu har jag fått tillfälle att köra lite mer inspirerat med bilen; de nya dämparna har ändrat bilens egenskaper drastiskt! Det mest uppenbara vid vanlig körning är att bilen studsar mycket mindre och nu faktiskt sväljer vägens ojämnheter. Vi lite brutalare hålor/gupp bottnar inte längre fjädringen. Så... både "väghållning" och komfort på allmän väg har förbättrats mycket. thumbs up

Men... nu när jag dels har dämpare som "startar" lätt och (framförallt) har återfått lite fjädringsväg så kränger bilen duktigt! Den känns väldigt mjuk... När man nu kör däckvärmartricket så sticker inte bilen lika snabbt i sidled utan gungar mer (som en "vanlig" bil), MEN samtidigt känns den mer under kontroll... Någon som fattar vad jag menar? Jag provocerade fram några rejäla bakvagnskast och returerna är mjukare nu och lättare att kontrollera. De var lätta innan med - miatan är ju nästan löjligt snäll - men ännu mer nu.

Innan när bilen i praktiken inte hade någon fjädring (ca 10 mm bak, 0 mm fram, visade det sig...) låg den ju förhållandevis platt i kurvorna (rimligen med mindre än optimalt grepp, men ändå); nu börjar man ju undra om det kommer att kännas läskigt på Knutan den 18/4

Redan börjar nu tankarna på att "fixa" det; frågan är bara om jag ska byta till hårdare fjädrar (spontant känns det bäst), eller börja trixa med grövre K-fjädrar? Koni-dämparna står alla på ett klick från det mjukaste läget - så här långt har jag inte rört dem...

Nåja, jag gör ingenting förrän efter licenskursen på Knutan; instruktörerna där bör väl också kunna ge lite input - förutom mina egna upplevelser

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Dennis Kullman skrev:
Patrik Rydh skrev:
Kul att det är färdigt i god tid innan Knutstorp

Ska bli roligt att se hur mycket långsammare jag kommer vara nere på Knutstorp eftersom vi kör nästan likvärdiga bilar.

Tror du att du kommer att vara långsammare överhuvudtaget? Kul att köra ska det bli i a f

Patrik Rydh skrev:
Kommer du åka på dina Bridgestone däck?

Japp. Inga R-däck än - men å andra sidan så var väl inte R-däck tillåtna på kursen - eller hur var det?


Dennis kör Miata mkt fortare än han kör gokart känns det som, jag famlade efter någonting att hålla mig när jag var Miatapassagerare på Anderstorp . Jag är nog inget bra kartläsarämne för rally.

Jag åkte kursen med R-däck i fjol. Inte ens när jag tappade ljuddämparen lyfte funktionärerna på ögonbrynen.

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Byt inget utan att ha åkt några banträffar först. Sen så ska du nog pröva att tex ställa dämparna "mitt i" som test för att känna på hur det ändrar sig....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Byt inget utan att ha åkt några banträffar först. Sen så ska du nog pröva att tex ställa dämparna "mitt i" som test för att känna på hur det ändrar sig....

Du har säkert rätt, Magnus - och pengarna lär ändå inte räcka till några utsvävningar på den fronten på ett tag - nu blir det ju lite säkerhetsutrustning som kommer i första hand.
Jag tänkte faktiskt laborera med stötdämparna på mina resor till o från jobbet de närmaste veckorna; tänkte testa allt från mjukast till hårdast... Jag har en väldigt trevlig väg till jobbet - massor med kurvor

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



Dennis Kullman skrev:
Magnus Thomé skrev:
Byt inget utan att ha åkt några banträffar först. Sen så ska du nog pröva att tex ställa dämparna "mitt i" som test för att känna på hur det ändrar sig....

Du har säkert rätt, Magnus - och pengarna lär ändå inte räcka till några utsvävningar på den fronten på ett tag - nu blir det ju lite säkerhetsutrustning som kommer i första hand.
Jag tänkte faktiskt laborera med stötdämparna på mina resor till o från jobbet de närmaste veckorna; tänkte testa allt från mjukast till hårdast... Jag har en väldigt trevlig väg till jobbet - massor med kurvor


Hej Dennis! Kul att läsa dina upplevelser längs vägen med de nya dämparna. Brorsan har ju likadana i sin Mk1:a, riktigt bra. Det är ju rätt enkelt att ändra hårtheten på Miatan, så skruva på bara och upplev skillnaden! Brorsan köpte förresten Flyin Miata-fjädrar till sin. Det var en av de satser som räknemässigt låg närmast rätt egenfrekvens för bilen/dämparna, betydligt(!!) hårdare än de flesta generiska sänksatser. Styva k-hämmare bör du vänta med att så länge som möjligt, då dessa enbart skall användas för att balansera chassit från över-/understyrning, inte för att ändra bilens rollbeteende. Ifs, i Svensson-bilar används k-hämmare i komfortsyfte, eftersom Svensson inte tycker att karossroll känns sportigt. Vad det innebär i faktiskt grepp har Svensson sällan ngn aning om...

Grundregel: För bästa grepp, kör bilen så mjukt inställd som det bara är möjligt utan att tappa kontrollen. Nu vet vi ju att vid bankörning med höga hastigheter kan en alltför soft bil bli svårt slängig, varför det kräver hårdare chassi än vid text konbanekörning, där farten är låg. Sen kan extrem roll givetvis innebära att däcken inte arbetar med optimal anliggningsyta, men det är en annan, mer chassigeometrisk femma...
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Hej Carl,
om jag på bana kommer att uppleva bilen som alltför mjuk blir det nog just FM/Lesjöfors-fjädrar som nästa steg.

Körde förresten upp till Dalhems idag och hämtade mitt Sabelt 6-punktsbälte; vägen dit är kul, men bitvis i uselt skick och var med min gamla setup nästan outhärdlig - nu gick det hur fint som helst; stundtals lite fort , men sansat i närheten av bebyggelse o dyl.

Nu blir det en utmaning att få dit bältet snyggt... jag kan nog inte ens använda originalfästpunkterna för höftremmarna - vinkeln blir inte bra

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Pär Hylander skrev:
Dennis Kullman skrev:
Patrik Rydh skrev:
Kul att det är färdigt i god tid innan Knutstorp

Ska bli roligt att se hur mycket långsammare jag kommer vara nere på Knutstorp eftersom vi kör nästan likvärdiga bilar.

Tror du att du kommer att vara långsammare överhuvudtaget? Kul att köra ska det bli i a f

Patrik Rydh skrev:
Kommer du åka på dina Bridgestone däck?

Japp. Inga R-däck än - men å andra sidan så var väl inte R-däck tillåtna på kursen - eller hur var det?


Dennis kör Miata mkt fortare än han kör gokart känns det som, jag famlade efter någonting att hålla mig när jag var Miatapassagerare på Anderstorp . Jag är nog inget bra kartläsarämne för rally.

Jag åkte kursen med R-däck i fjol. Inte ens när jag tappade ljuddämparen lyfte funktionärerna på ögonbrynen.


Vad ni skräms!! Tänkte att nu blir det ingen kurs

Lovar att flytta mig när du varvar mig Dennis

Vi syns snart

Mvh,Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Pär Hylander skrev:
Dennis kör Miata mkt fortare än han kör gokart känns det som, jag famlade efter någonting att hålla mig när jag var Miatapassagerare på Anderstorp .


Dennis är väl inte sådär jättesnabb på bana?

Att hålla sig fast är iofs ett vanligt problem som passagerare i Miata. Dörrsidorna är bara masonit, håller man för hårt går de sönder...bäst är att köra fram stolen och ta spjärn med benen mot nedre delen av torpedväggen (pressar man för hårt mosar man bara styrdatorn som ligger under mattan där, no big deal, hehe).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Dennis,

det ser lite skumt ut här:



Ser väldigt likt en spricka ärligt talat. På mitt grenrör vart det vitt runt sprickorna, och der ser till och med nästan ut som ett litet "jack" mitt i som kan vara själva sprickan.

Sorry...

Men det är lätt fixat. jag tror man kan MIG-svetsa det där. Misstänker dock att grenröret är rostfritt, men det spelar inte så stor roll om man inte är ute efter 20års livstid i salt och slask.

Å andra sidan är det ett ypperligt tillfälle att motivera ett nytt grenrör.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
964c2 skrev:

Lovar att flytta mig när du varvar mig Dennis

Vi syns snart

Mvh,Björn


Stopp och belägg! Vi pratar om en original miata på gatdäck med mig bakom ratten
Förmåga att halvt skrämma livet ur passagerare är inte samma som förmåga att köra snabba varv på Knutan

Hursomhelst, kul ska det bli - vi ses där!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Westfield skrev:
Dennis,

det ser lite skumt ut här:



Ser väldigt likt en spricka ärligt talat. På mitt grenrör vart det vitt runt sprickorna, och der ser till och med nästan ut som ett litet "jack" mitt i som kan vara själva sprickan.

Sorry...

Men det är lätt fixat. jag tror man kan MIG-svetsa det där. Misstänker dock att grenröret är rostfritt, men det spelar inte så stor roll om man inte är ute efter 20års livstid i salt och slask.

Å andra sidan är det ett ypperligt tillfälle att motivera ett nytt grenrör.


Det kliar i fingrarna efter ett RB 4:1-grenrör
Nåja , jag ska ta en närmare titt snart för att se om det är en spricka - det ser onekligen så ut...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -93 Roadsport C
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 43, 44, 45   >>
49 besök senaste veckan (176835 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande