| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Glasfibertillverkning och andningsskydd?
|
1 besök senaste veckan (5049 totalt) |
|
Funderar på att börja plasta lite men vet inte vilka skydd man kan använda sig av? Polyester + matta verkar vara det rimligaste att börja med. Funkar det med en vanlig gasmask (militär)? Vilka handskar använder ni? _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||||
|
Re: Glasfibertillverkning och andningsskydd?
varnliga handskar går bra plus varnlig slip mask _________________ BJÖRN PALMQVIST Tack till:SDV,NIKABmotor, RAIDOPOWER.COM,Do88.se Kudoz.se,Mocomp.se m.m. Jag kommer blåsa i från er alla!! |
||||
|
Har redan en gasmask liggandes... Tänkte den kunde få se lite användning. _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||||
|
funkar det med _________________ BJÖRN PALMQVIST Tack till:SDV,NIKABmotor, RAIDOPOWER.COM,Do88.se Kudoz.se,Mocomp.se m.m. Jag kommer blåsa i från er alla!! |
||||
|
Biltema säljer en halvmask där man kan välja partikelfilter eller filter mot organiska ångor, 149:-
Jula säljer samma historia för 149:- Jag använder Julas när jag kör thinner eller kör med sprutan, funkar klockrent. Hela lokalen stinker som bomben, men det är inget man upptäcker förrän masken åker av och alla de där flummiga upplevelserna som man har när man arbetar på egen hand UTAN mask(det går ju fort, och man är ju snart klar-principen), är som bortblåsta.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
Det låter som du föreslår vanligt dammfilter. Det funkar naturligtvis inte. Hanskar köper man 100pack latexhandakar på tex OBS. Och byter ofta. Som sagt ovan.....en mask mer en insatts som är avsed för endamålet, ska det vara. Av egen erfarenhet, har jag lärt mej att det är mycket viktigt att ventilera ut ångor vid golvet. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
villdu jobba med utan mask så är det bara att använda epoxy istället, men då får du se upp med kontakt istället (bör ha långärmat och handskar) eftersom epoxyn är/kan vara allergiframkallande.
detta gäller tills helt genomhärdat,alltså ganska lång tid efter plastning, så bra klädsel och andningsskydd är viktigt även vid efterbehandling. _________________ John Nilson |
||||
|
Re:
Det råd jag hittade i en gdsbok är att man alltid ska räkna epoxy som ej färdighärdat när man bearbetar, typ kapar och borrar i det, eftersom det kan finnas små fickor med ohärdad plast som driver med luften som aerosol. _________________ Arne Lindgren |
||||
|
Re:
Vet inte riktigt om jag kan hålla med dig om att man inte behöver ha mask när man plastar med epoxy. För jag tycker att det borda vara så att är det onyttigt att få det på huden och man kan känna luckten av det borde det betyda att luftvägarna får en visskontakt med det. Även dom som har blivit epoxy alergiker behöver vara komma in i ett rumm med ohärdad epoyx för att få en alergisk reaktion så det borde betyda att epoxyn finns även i luften även om den inte lucktar lika starkt som polyestern. |
||||
|
Re:
Jag rekomenderar heldräkt om man skall såga och slipa mycket, dammet fastnar i alla kläder o hår annars, sen sprids det in i lägenhen och barnen. Det farliga dammet syns inte, vilket man bör tänka på. Själv är jag mer rädd för dammet än ångorna om man gör ett litet plastjobb. Man undviker mycket damm genom att joba rätt. Utomhus å sommarjobb. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Ajden har helt rätt. Epoxi är inte ofarligt bara för att det inte luktar illa, tyvärr. Direktkontakt är naturligtvis värst men även "dimma" är farlig.
Texten nedan Saxat ur arbetsmiljöverkets dokument om härdplaster, just denna sektion är om uthärdad epoxi men det finns mer:
Det fortsätter med en hel del mera som jag inte klistrar in. Bland annat är härdarna oftast inte speciellt nyttiga. Läs själva på http://www.arbetsmiljoverket.se/dokument/afs/afs2005_18.pdf sektionen om epoxi börjar på sidan 44 _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (5049 totalt) |