| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
köpa bandsåg; tipps, tankar, erfarenheter osv.
|
11225 besök totalt |
|
Sitter och klurar lite på om jag ska köpa mig en bandsåg. En liten maskin med 1fas motor och utan kylning känns inte aktuellt, känns som att man snabbt kan ruttna på att det inte funkar som man vill. Vill inte bli besviken. Har kikat på denna ligger vettigt i pris. 1. http://automatic.jetshop.se/ListProd dessa verkar stabila, dock troligen över min prisnivå 2. http://www.jabac.se/kat/index.php?fu denna verkar ju rätt vettig oxå. 3. http://www.smaskin.se/es/product/pro 4. http://www.gnosjomaskin.se/detail.as eller är det vettigare att titta på en klingkap istället? _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
|
Re: köpa bandsåg; tipps, tankar, erfarenheter osv.
Den stora frågan om du vill ha vettiga svar är vad du tänkt använda den till! metall/trä ? gera? _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Bra input rolle.
Såga allt ifrån små fyrkantsrör. till liite mindre "balkar". blir ju sällan större än 50x50. såga lite svarvämnen i dimensioner upp till max 150mm. Mest mindre grejer kan man väl sammanfatta det hela med. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
|
Re:
Köp billigaste 'skräpet' du kan hitta, skippa kylningen då du kommer bli galen på att det stänker och rinner vatten överallt. Vi har i över 20 års tid använt en riktigt billig enkel såg för varjedagskapande och något lagerläge har behövt förbättras men annars lirar den
_________________ Roland Johansson |
||||||
|
Jag håller också ögonen öppna efter en kap.
Lite jobbigt att få till ämnena som skall in i svarven som det är nu. >
De där billiga varianterna man kan hitta på Jula och andra mer ekonomiska butiker, hurpass trötta är dom? Tar det 5 evigheter innan man kommit igenom 50-60mm rundstång av automatstål?
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||
|
Re:
Tio minuter kanske, beror på hur elak du är mot sågslingan... För det mesta vet man ju en stund i förväg vad man ska ha och göra, så då är det bara att ladda sågen med nästa jobb medans man svarvar eller fräser eller svetsar ett jobb
||||||
|
Det är ju iofs sant.
Jag jobbar ju inte på beting eller är piskad av timpeng eller så. Det är ju en hobbygrej. Men då måste jag alltså hålla ögonen öppna efter en såg som har "matning". Handjagare verkar ju inte intressant.
||||||
|
jag har den som jula (Metallbandsåg G5012W) säljer med stativ för 2500kr! den är inte snabb och den är inte den stabilaste stativet men för den pengen gör den exakt allt som jag vill! plus att man kan göra annat under tiden när man kapar med den! jag kapar mest rör och material för svarven men jag har några gånger sågat med bandsåg bordet som följer med också och det funkar helt ok! en sak att tänka på när man köper nya blad är att inte köpa dom som är våg formade råkade köp ett och det har en tendens att hugga fast! dom raka är mycket bättre speciellt om man kapar rör i rostfritt
_________________ jonny strand |
||||||
|
det är just sådana maskiner som får mig att rysa och känna avsky.
Jag vill ha nått som jag kan såga rör och profiler på löpande band utan att den tröttnar eller att det tar sjukt lång tid. annars hinner min motivation rinna ut i sanden igen.
_________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
|
||||||
|
Köp en klingkap istället. Dom ger mycket finare snitt och går lätt att girerkapa med. Jag köpte en begagnad Eisele för 1500kr som behövde nya lager i motorn och packboxar till kylpumpen. Lager och packboxar kostade under 200kr. Jag fick med 6 stycken extra klingor i olika storlekar och tandningar (kostar 1500-2000kr styck nya.
Skärvätska är ett måste om klingorna ska hålla länge. Vi har kapat mer än 100ggr med samma klinga utan att behöva slipa om den. Det finns två varianter på klingkapar en enklare där man vinklar hela maskinen och en finare som fungerar som en pelarborrmaskin där sågen går upp och ner. Eiselen som jag köpte var av den finare varianten men i en mindre modell. Kvaliten och precisionen på kapmaskien är överlägsen allt som finns att köpa idag för rimliga pengar. Tysk precission kvalite när det är som bäst. Enklare ser ut så här: http://www.blocket.se/vi/11264163.ht De finare ser ut så här: http://i18.ebayimg.com/08/i/000/c7/0 _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||||
|
Re:
Det är i stort sett exakt en sådan vi har, eller om det är exakt och den fungerar nu 20 år senare i verkstadsbruk fortfarande bra
och så långsam är den inte, men visst sprängdeg är snabbare
Ps, släpp sargen och säg till när du ska fixa bilar åt mig har samlat en hög till Ds
||||||
|
Re:
finns en fördel med att vinkla sågen, det är att man alltid har arbetsstycket på samma position. har letat blocket utan att hitta någon lämpligt. Rolle: Jag vill ha en med kylning. Har kört en del med en lite större såg med kylning. Och det är vad jag vill ha, kanske lite overkill för hobbybruk. Men uj vad fint det gick att kapa. Det var inga problem att spänna upp ett topplock kapa isär. tog mellan 30sek och 1 minut. ps. Den svarte riddaren var redo både tisdag och onsdag för aramturbyte. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
|
Re:
Det är ju alltid vad man har råd med, en herrejösses laserskärare gör nog sitt jobb i varje hobbygarage och kapar isär det mesta
Ps, vi pratar stötdämparbyte på passat, täta oljeläckage på saablar, samt armatur när jag väl får en armatur... Ds _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
_________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||||
|
Re:
Profillaser är ju bra om man ska göra avancerade grejer i serieproduktion. Att ställa in en laser för att skära några få rör är ju jobbigare än att kapa dem i en manuell kap. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
11225 besök totalt |