| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsuträkning
|
606 besök totalt |
|
Bromsuträkning
Hej folks! Har en gammal Musse (ja, den finns med i projektrådarna) som det ska bli lite bättre (hoppas jag iaf) väghållning på, eller i, eller vad man säger. Håller på att montera en Corvette C4-framvagn, och olika saker har gjort att det blivit "nödvändigt" att byta ut bromsarna.. Så, planen är som denna: 330*32 skivor, Porsche "Big Black (Brembo)" ok fram, med 44 & 36 mm kolvar, bak blir det orig. RS2-bromsar (30 & 28 mm kolvar) med integrerad handbroms inuti skivan, (samma som nån Porsche, kanske?)299*24. Problemet jag nu har, om det nu är nåt problem eg., är att jag har liite svårt att räkna ut lämplig huvudcylinderstorlek(matte är inte min starka sida, men jag övar på det).. Antar att jag i slutänden åker på att installera bromsvåg, men det är inget problem. MEN.. Jag har ju Mussens orig. HBC, som har en dia på 25 mm, ca. Har ett utväxlingsförhållande i pedalen på 5.2, total längd 260 mm, längd mellan pivotpunkter 50 mm.. Vad skulle hända med bromsarnas beteende OM jag använde orig. hbc. Och en reduceringsventil? Eller är det lika bra att hoppa på bromsvågståget med en gång? Har sökt, kollat, läst, sökt igen, läst, fattat nada, sökt, fattat mindre.. Så jo, jag har använt sökfunktionen..
Är helt klart öppen för förslag, har lite siffror på bilens vikter på olika ställen också om nu nån vill räkna ordentligt på det hela.. Mvh Herman _________________ Herman Gräntz |
![]() |
Skruva banåkabil
Bromsuträkning
|
606 besök totalt |