| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
bromsar enligt reglemente
|
1566 besök totalt |
|
fick hem mitt homologerings papper idag, grupp n! kollade o fick se att bromsarna enligt reglementet ska ha en diameter på 295mm, medans original har på 284mm! snabb som attan in på nätet och sökte o hitta brembo skivor till skapligt pris dock i original 284mm! hur ligger det till om det står i 295mm i reglementet måste jag då ha det eller kan jag snåla lite och ta dom billigare! en annan skillnad i regget var att original ok hade en kolv medans grupp n hade 4 kolvs ok! kan det va så att man måste ha just dom skivorna för att ha dom oken eller går det att mixa? kanske riktigt dumma frågor men det är första gången jag gör nått sånt här
_________________ christoffer lundin |
||||
|
Det finns en del svar på dina frågor på AlfaPower. Tex i min tråd.
Men för att inte förstöra för resten av Rejsas publik, så JA du kan ta GTAns tidiga bromsar. Det vill säga både skivor och ok med fästbygel. Skivorna är då 305mm och oken 32-38(?) Det passar rakt av. _________________ Aris Stamos Mercedes-Benz C55 AMG BMW 120d |
||||
|
Re:
Då blir det väl för stort? Men frågan är intressant, är en exakt specad diameter 295 både max och min?
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Re:
SLC kl1 är mer "in the spirit of" Gr.N. Det är lite friare på vissa områden men saker som ska vara standard till bilmodellen innefattar allt som är klassat enl. Gr.N
_________________ /Kristian Elisson |
||||
|
Re:
FIA App J är ju allmänt uttryckt som "tillåtna ändringar" och byte till homologerade bromsar från original är inte tvunget. Det brukar vara originalbromsarna som är homologerade i Grp N så det verkar konstigt det där. Du är säker på att du inte tittat i GrpA? SSK kl 1 regler skriver också "Modifieringar enligt Gr N Racingregler är tillåtet.". Så det är inget måste alltså. Är lite avis på att du kan ha skapliga bromsar, även om de kanske är i största (tyngsta) laget för kl 1, men hellre det än för små. Jag har 247 x 22 mm homologerat på 147 hk, men jag tror det ska räcka för sprint. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
Är det inte som så att i rally Grp.N har man lite friare tolkning på vissa detaljer gentemot racing?
|
||||
|
Går även att behålla org. skivor tillsammans med nya 4kolvs ok.
Det räcker långt med org. bromsar om man byter till bättre belägg. Men det beror på hur cool man vill vara i depån Kasta i ett par gula pagid eller liknande, lufta ordentligt med stålomspunna slangar.
_________________ Aris Stamos Mercedes-Benz C55 AMG BMW 120d |
||||
|
dimatern på skivorn får diffa på +/- 1,5mm. (295mm)
och ja det är grupp n regget det står. har kollat det 100 gånger eftersom det lät lite smått brutalt men o andra sidan så kanske det inte ens går att få på dom då fyndbörsen säger 15 tums hjul medans i regget står att jag kan ha 16 tummare, men ska se om jag kan tillverka en egen dummy skiva för att testa då polare trycker på ett par 4 kolvare från alfa 166. vore ju onekligen häftigt! _________________ christoffer lundin |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1566 besök totalt |