Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E28 M5 CSL - SÅLD
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 32, 33, 34   >>
63 besök senaste veckan (213698 totalt)
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 568


Trådstartare
En kort racerapport från Mantorp såhär i efterhand när blodtrycket lagt sig

Kval

Efter att ha skrapat rutorna och satt på stolsvärmen var det dags att äntra banan.
Ett par varv, åtminstonde två tog det innan man kände någon som helt tillförlit till greppet i bakdäcken, det ville sladda mest hela tiden och en brottningsmatch med överstyrning tog sin början.
Efter att ha kört ca 11 varv går jag i depå för att se hur det ser ut, och får till svars att jag ligger femma i resultatlistan, känns helt overkligt eftersom bilen under hela säsongen alltid haft någon form av mankemang att jävlas med. Visserligen kör jag mitt bästa varv med styrboxen i limpmode så det saknas helt klart effekt, men chassiet känns helt perfekt!
Jag nöjer mig och avbryter mina försök att bättra min tid som just nu pekar på 1:28,9.

Håkan Johansson avancerar under de sista 10 minuterna upp i tabellen och jag knuffas ner till en sjätte plats, men glad som en speleman för det.

Race 1

Efter en usel start där jag på grund av kalla däck glider ut lite för långt i första vänstern blir jag passerad av ca tre bilar, lyckas återta någon placering nerför rakan, men snart är hela varvet gulflaggat och man håller på med bärgningar på tre ställen samtidigt, loppet rödflaggas och omstart sker. Vi kommer ut på långrakan när Arne får haveri och far ut i lecan, en ny gulflagg läggs ut och loppet stagnerar för min del, kör ett hårt race med Gert Severinsson om femte platsen men vi har det tufft att komma om, han har lägre utväxling och en bättre effekt medans jag har mer fart i kurvorna, jag lyckas slunga mig om honom in i parisern på sista varvet och går då upp på femte plats. Här slutar race 1.

Race 2

Loppet som sent skulle glömmas...

Starten går och jag ligger på innern in i första vänstern som leder oss bort mot parisern.
Lyckas hålla min placering trots att både Gert Severinsson och Johan Armskog ligger och sniffar mig i baken, själv har jag Anton Gruffman framför och framför honom Niklas Ericsson.
Ut på rakan kommer armskog som ett skott, och effektskillnaden gör sig påminnd...
Jag tar rygg på honom och lyckas i inbromsningen ta mig förbi både Niklas Ericsson och Anton Gruffman.

Håller nu fjärde platsen ett bra tag, trot ett par sena bromsdueller med Gert Severinsson i slutet av rakan.
Dock på näst sista varvet blir man lite övermodigt och trots att man har konkurrenterna 100 meter bakom tar man samma sena bromspunkt, och åker med bredsidan före rakt ut i leca kulorna.
Fronten slits av och infästningarna i skärmen likasså, men värst är att vänster sida på bilen sitter ca 50 cm ner i blomlådan.
Det tar drygt 20 minuter att få upp bilen eftersom den sitter så djupt, och man får spänna vajern från bärgaren i bakvagnsbryggan eftersom dragögla slets rakt av, en 6mm vajer klarade inte hålla emot.

Nu ska det förbättras och repareras hela vintern.

Film från sista racet finns att ladda ner nedan:

http://www.kinnby.com/film/mantorp_final.wmv

Race on!
Masse

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Citera
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403



Härlig Film!!

Trist med bilen, men det är ju små jobb jämfört med hästjobbet du redan gjort.

Skön gång i bilen och gott ljud. är det diffen som viner? eller är det rakskuret i lådan?
det kanske blir så med riktiga bussningar, jag kör komfortbussningar. Man vill ju inte att det väsnas för mycket;)

snabba och mjuka, fina växlingar!!

Dra dit förgasare till nästa år så har dom inte en chans

Kul med film!! mer sånt!

/otto

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Det är i alla fall härligt att se skönheten tampas på banan.
Nya tag och första segern 2010

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Bra kört!

Har man aldrig åkt av så har man aldrig kört tillräckligt fort

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Hej,
Tråkigt men ändå inte någon större katastrof va?
Som jag ser det så ska du nog vara skapligt nöjd att det gick som det gjorde när du mer eller mindre gick med sidan ut i lekan. Har sett andra som gjort på samma sätt med tråkigare följder......
Hur som så kan jag bara tacka för att du förgyllt året med ett mycket fräckt bygge och även om det varit strul och tiderna kanske inte riktigt varit på topp så har den varit grym att se.
Tiderna och placeringarna kommer till nästa år.


Tomas
http://min911.blogg.se

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
nicke-69
Huskvarna/SMÅLAND
Här sen Aug 2008
Inlägg: 370



Hej Mats, Det känns som om jag har mer att skruva med i vinter än vad du har

(Med tanke på hur du kom flygande förbi i slutet på rakan )

Ha de gött !

_________________
Nicklas Ericsson 0760-528886
Citera
Rallyfinnen
Sollebrunn
Här sen Mar 2006
Inlägg: 123



Inte så illa ändå!
Nu har du fått rejsa med den, och se att den funkar. Lite justeringar bara så blir det riktigt bra!

Blir det programmerbart sprut? VEMS, NIRA, eller dyrare grejer? Tycker det borde gå att få Motronic att funka också..

Glöm inte att göra en tråd på 'det andra projektet' någonstans, så jag kan hålla mig informerad om hur det går med konverteringen!
Citera
Vätterleden Racing
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1019



Kul att du gör framsteg. Nästa år blir det pallen

_________________
olof Johansson
Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 568


Trådstartare
E3-otto skrev:
Härlig Film!!

Trist med bilen, men det är ju små jobb jämfört med hästjobbet du redan gjort.

Skön gång i bilen och gott ljud. är det diffen som viner? eller är det rakskuret i lådan?
det kanske blir så med riktiga bussningar, jag kör komfortbussningar. Man vill ju inte att det väsnas för mycket;)

snabba och mjuka, fina växlingar!!

Dra dit förgasare till nästa år så har dom inte en chans

Kul med film!! mer sånt!

/otto


Haha, tackar! Lådan lyder faktiskt riktigt bra, är väl lagom insliten efter 25 000 mil... Det som viner är nog transmission i sin helhet, stumt bussat har ju den effekten, men inga märvärdiga komponenter, så det är nog bara upphängningen som gör ljudet.

Förgasare var det ja Får se....

Blir mer och bättre film nästa år, kommer åka med tre kameror på bilen, två utanpå och en inifrån, så man får en bra helhetsbild av racet och vilka som ligger före och efter. Tips på bra redigeringsprogram utöver Win.Moviemaker mottages tacksamt.


Måns Ulveståhl skrev:
Det är i alla fall härligt att se skönheten tampas på banan.
Nya tag och första segern 2010


Ja, den gör sig bra både på asfalt och i Leca, seger? Njae, då får nog Håkan, Johan och Wärnbring ha mycket strul


Krille_hlm skrev:
Bra kört!

Har man aldrig åkt av så har man aldrig kört tillräckligt fort


Tackar! Låter som en sund utvärdering, och den stämmer förmodligen, jag har kört den kurvan 3000 ggr i huvudet sedan avåkningen, och nu vet jag EXAKT hur den tas bäst,

bakmotor skrev:
Tråkigt men ändå inte någon större katastrof va?
Som jag ser det så ska du nog vara skapligt nöjd att det gick som det gjorde när du mer eller mindre gick med sidan ut i lekan. Har sett andra som gjort på samma sätt med tråkigare följder......
Hur som så kan jag bara tacka för att du förgyllt året med ett mycket fräckt bygge och även om det varit strul och tiderna kanske inte riktigt varit på topp så har den varit grym att se.
Tiderna och placeringarna kommer till nästa år.


Ja, nån rullning blev det aldrig, och tendensen fanns inte där heller, den bara satte sig lungt och mjukt ner i kulorna, hade det varit sand däremot så

Hoppas också på nästa år, då blir det andra bullar!

nicke-69 skrev:
Hej Mats, Det känns som om jag har mer att skruva med i vinter än vad du har

(Med tanke på hur du kom flygande förbi i slutet på rakan )

Ha de gött !


Mantorp och Anderstorp är väl i min favör, men jag tror jag har det svårt mot dig på Knutstorp, Kinnekulle och Gelleråsen . Hehe, oavsett resultatet på banan så vinner du och jag i depån

Rallyfinnen skrev:
Inte så illa ändå!
Nu har du fått rejsa med den, och se att den funkar. Lite justeringar bara så blir det riktigt bra!

Blir det programmerbart sprut? VEMS, NIRA, eller dyrare grejer? Tycker det borde gå att få Motronic att funka också..

Glöm inte att göra en tråd på 'det andra projektet' någonstans, så jag kan hålla mig informerad om hur det går med konverteringen!


Blir nog något enklare, typ Vems eller MS, får se lite vad som dyker upp. Motronicen känns lite för störkänslig för det jag håller på med, och jag har inga ambitioner om avgasvärden och kallstartsegenskaper, så det blir nog nåt annat. Det har strulat mer än nog.

Den andra bilen kommer i tråd så småning om, var så säker!

Vätterleden Racing skrev:
Kul att du gör framsteg. Nästa år blir det pallen


Hade varit kul, men det är svårt i toppen, de tre främsta är inte att leka med, men de förtjänar också att vara där, de kör riktigt bra!
Nån gång så... Du har ju bra koll på grejorna själv, kul att se dina racefilmer!

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Citera
tvalkopp
Dalarna
Här sen Jun 2004
Inlägg: 338



Synd men ändå väldigt kul att se den "innifrån". Tycker det gick väldigt bra! Lycka till i fortsättningen

_________________
Kristoffer Dahlvik

BMW 320dT -10 M-sport
Citera
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403



Mats Kinnby skrev:
E3-otto skrev:
Härlig Film!!

Trist med bilen, men det är ju små jobb jämfört med hästjobbet du redan gjort.

Skön gång i bilen och gott ljud. är det diffen som viner? eller är det rakskuret i lådan?
det kanske blir så med riktiga bussningar, jag kör komfortbussningar. Man vill ju inte att det väsnas för mycket;)

snabba och mjuka, fina växlingar!!

Dra dit förgasare till nästa år så har dom inte en chans

Kul med film!! mer sånt!

/otto


Haha, tackar! Lådan lyder faktiskt riktigt bra, är väl lagom insliten efter 25 000 mil... Det som viner är nog transmission i sin helhet, stumt bussat har ju den effekten, men inga märvärdiga komponenter, så det är nog bara upphängningen som gör ljudet.

Förgasare var det ja Får se....

Blir mer och bättre film nästa år, kommer åka med tre kameror på bilen, två utanpå och en inifrån, så man får en bra helhetsbild av racet och vilka som ligger före och efter. Tips på bra redigeringsprogram utöver Win.Moviemaker mottages tacksamt.


Måns Ulveståhl skrev:
Det är i alla fall härligt att se skönheten tampas på banan.
Nya tag och första segern 2010


Ja, den gör sig bra både på asfalt och i Leca, seger? Njae, då får nog Håkan, Johan och Wärnbring ha mycket strul


Krille_hlm skrev:
Bra kört!

Har man aldrig åkt av så har man aldrig kört tillräckligt fort


Tackar! Låter som en sund utvärdering, och den stämmer förmodligen, jag har kört den kurvan 3000 ggr i huvudet sedan avåkningen, och nu vet jag EXAKT hur den tas bäst,

bakmotor skrev:
Tråkigt men ändå inte någon större katastrof va?
Som jag ser det så ska du nog vara skapligt nöjd att det gick som det gjorde när du mer eller mindre gick med sidan ut i lekan. Har sett andra som gjort på samma sätt med tråkigare följder......
Hur som så kan jag bara tacka för att du förgyllt året med ett mycket fräckt bygge och även om det varit strul och tiderna kanske inte riktigt varit på topp så har den varit grym att se.
Tiderna och placeringarna kommer till nästa år.


Ja, nån rullning blev det aldrig, och tendensen fanns inte där heller, den bara satte sig lungt och mjukt ner i kulorna, hade det varit sand däremot så

Hoppas också på nästa år, då blir det andra bullar!

nicke-69 skrev:
Hej Mats, Det känns som om jag har mer att skruva med i vinter än vad du har

(Med tanke på hur du kom flygande förbi i slutet på rakan )

Ha de gött !


Mantorp och Anderstorp är väl i min favör, men jag tror jag har det svårt mot dig på Knutstorp, Kinnekulle och Gelleråsen . Hehe, oavsett resultatet på banan så vinner du och jag i depån

Rallyfinnen skrev:
Inte så illa ändå!
Nu har du fått rejsa med den, och se att den funkar. Lite justeringar bara så blir det riktigt bra!

Blir det programmerbart sprut? VEMS, NIRA, eller dyrare grejer? Tycker det borde gå att få Motronic att funka också..

Glöm inte att göra en tråd på 'det andra projektet' någonstans, så jag kan hålla mig informerad om hur det går med konverteringen!


Blir nog något enklare, typ Vems eller MS, får se lite vad som dyker upp. Motronicen känns lite för störkänslig för det jag håller på med, och jag har inga ambitioner om avgasvärden och kallstartsegenskaper, så det blir nog nåt annat. Det har strulat mer än nog.

Den andra bilen kommer i tråd så småning om, var så säker!

Vätterleden Racing skrev:
Kul att du gör framsteg. Nästa år blir det pallen


Hade varit kul, men det är svårt i toppen, de tre främsta är inte att leka med, men de förtjänar också att vara där, de kör riktigt bra!
Nån gång så... Du har ju bra koll på grejorna själv, kul att se dina racefilmer!


Sony Vegas är ett bra redigeringsprogram. thumbs up

/otto

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 568


Trådstartare
Jesper hade vänligheten att fånga henne på bild utifrån när den gick genom parisern.

Liten film finns här: http://www.youtube.com/watch?v=mSfEJ8imRYY

Är ju otäckt lik en CSL när man ser den sådär, även för ett tränat öga, och det var ju meningen

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Härlig bil i den här tråden, nu har jag läst hela från början till slut (vad är det som händer egentligen, jag har börjat intressera mig för BMW-byggen, det här kan aldrig sluta väl... ).

Fantastiskt bygge och hantverk iaf... Kul att det hårdkörs med materialet också. thumbs up

Måste dock hänga på med lite OT angående ett inlägg tidigare i tråden:

Samson skrev:
Mats Kinnby skrev:
Engelska "Total BMW Magazine" har hittat nån bild på nätet...


Hepp! Det är ju min bild!
Postades på sidan 3 i eftersnackstråden från Mantorp, men även sidan 19 i din tråd. Får man verkligen publicera bilder från nätet hur som helst? Jag menar naturligtvis inget mot dig Mats, men jag har inte fått någon fråga från dem.

Samson skrev:
Här kommer lite BMW Cup-bilder...




Så där får dom absolut inte använda bilder utan medgivande från fotografen (copyright innehavaren) Vore jag fotograf skulle jag snabbt räkna ut ett schablonbelopp (det finns klara riktlinjer för sådant: bildpublicering utan medgivande, bildpublicering utan att ange upphovsmannen, etc...) och skicka en faktura till tidningen i ett lagom argt mejl (du har visserligen tillåtit ägaren av bilen att använda bilden, men inte det här, bilder på nätet är inte per automatik "public domain".)

Vill du vara snäll så kan du ju istället kräva några års prenumeration. Visst är det smickrande att någon vill använda din bild, men copyrightlagar gäller alla, inte bara fildelande internetanvändare, om nu lagarna finns så ska även vi privatpersoner se till att utnyttja dem. Tidningen har dessutom i det här fallet tjänat pengar på ditt arbete...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 451



Kul som tusan att få se en så pass lång film från race.
Den verkar gå riktigt bra, synd bara på avåkningen, men har man inte kört av så har man inte tagit i tillräckligt. thumbs up
Blir spännande att följa utvecklingen under vintern.

_________________
Niclas Carnesköld

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Nu när du ska byta sprut, ska du passa på att plocka i lite vassare kammar
när du ändå ska mappa maskinen borde ju kunna frigöra en del extra hästar.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 568


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Nu när du ska byta sprut, ska du passa på att plocka i lite vassare kammar
när du ändå ska mappa maskinen borde ju kunna frigöra en del extra hästar.


Hade varit fint att hitta ett par kammar till en S38 med bättre lyft/duration. Tip mottages tacksamt!

Ska göra klart plenumet så att det finns på hyllan och passar mot motorn, så allt är förberett inför våren då mappning och det övriga skall färdigställas.

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Citera
OLLERIXON
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 178



Hallå Mats.
Angående redigeringsprogram utöver win. moviemaker så har jag ett tips.
Min kompis som redigerar mycket film använder sig av ett program som heter Vegas.
Han redigerar det mesta i filmväg och enligt honom är det ett enkelt program att både lära sig och smidigt att använda.

Såg filmen från avåkningen förut, alltid tråkigt med avåkningar men som tidigare nämnts så var det nog tur i oturen att du landade djupt i leca-kulorna och att det var just leca-kulor och inte grus. För då hade efterarbetet säkerligen blivit tråkigare.

Men som man brukar säga: Skam den som ger sig eller det är bara att bryta ihop och komma igen
Jag personligen håller tummarna för att du kommer tillbaka nästa säsong med rejäla horn i pannan och en nybyggd pokalhylla hemma för jag är nog inte ensam om att tro att du nästa år kommer skörda både 1 och 2 pokaler nästa säsong.

Angående den sena inbromsningen i sig vet jag enligt egna erfarenheter att det är svårt att åka på säkerhet och misstagen blir istället fler och det stjälper hellre än hjälper.

Good luck and have fun!

_________________
Olle Erixon
Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 568


Trådstartare
OLLERIXON skrev:
Hallå Mats.
Jag personligen håller tummarna för att du kommer tillbaka nästa säsong med rejäla horn i pannan och en nybyggd pokalhylla hemma för jag är nog inte ensam om att tro att du nästa år kommer skörda både 1 och 2 pokaler nästa säsong.

Angående den sena inbromsningen i sig vet jag enligt egna erfarenheter att det är svårt att åka på säkerhet och misstagen blir istället fler och det stjälper hellre än hjälper.

Good luck and have fun!


Kul att du gillar bil och körning, jag hoppas även jag på att nästa år blir ett bra i racingsammanhang, det känns som om årets alla problem på något sätt sorterats bort och med ett nytt sprut kommer maskinen få varva fritt utan en massa larm som försätter den i nödläge.

Jag förstår att du syftar på att den kunde rullat om det hade varit grus, och det är säkert så, nu satte den sig lungt och fint ner, men satt som istället.

Anledningen till den sena inbromsningen syns inte på filmen, men jag har ett foto hur det såg ut varv efter varv mot slutet av rakan.



Gert Severinsson åkte lägre utväxling och mer effekt, dessutom varvade nog hans bil ut, det gjorde inte min...

Jag lyckades öka försprånget i kurvorna varje varv, men han var snabbare nerför rakan, mest i accelerationssyfte, men den farten finns ju med hela vägen ner. Dock bromsade jag ca 30 meter senare, och det räddade mig hela tiden, finns ju fördelar att åka Diagonal slicks med 1 grads camber = mycket gummi i backen vid inbrosning .

Ska se med lite olika videoredigeringsprogram, tack för tipset!

Masse

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Citera
Bert-Ola
Karlskrona
Här sen Jun 2005
Inlägg: 150



Mats Kinnby skrev:
Blir mer och bättre film nästa år, kommer åka med tre kameror på bilen, två utanpå och en inifrån, så man får en bra helhetsbild av racet och vilka som ligger före och efter.


Då kanske vi får se filmer av detta stuket nästa år Mats, gärna med liknande ljudupplevelse.
on-board a BMW M1 in HD

_________________
Bert-Ola Runeson
Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 568


Trådstartare
Bert-ola skrev:
Mats Kinnby skrev:
Blir mer och bättre film nästa år, kommer åka med tre kameror på bilen, två utanpå och en inifrån, så man får en bra helhetsbild av racet och vilka som ligger före och efter.


Då kanske vi får se filmer av detta stuket nästa år Mats, gärna med liknande ljudupplevelse.
on-board a BMW M1 in HD


You Bet!

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Mats Kinnby skrev:
Michael Bäck skrev:
Nu när du ska byta sprut, ska du passa på att plocka i lite vassare kammar
när du ändå ska mappa maskinen borde ju kunna frigöra en del extra hästar.


Hade varit fint att hitta ett par kammar till en S38 med bättre lyft/duration. Tip mottages tacksamt!

Ska göra klart plenumet så att det finns på hyllan och passar mot motorn, så allt är förberett inför våren då mappning och det övriga skall färdigställas.



Motornord har följande schrick kammar till S38:

207.D1.720-00 Kamaxel 272 Gr 9.075,00 kr
207.D1.800-00 Kamaxel 280 Gr 9.075,00 kr

Av Cat cams har de lite fler att välja på:

1301004 Kamaxlar 291/291* 10.75/10.75 3.05/3.05 Sport 18.975,00 kr
1301008 Kamaxlar 283/278* 12.45/12.00 3.95/3.40 Rally/Race 18.975,00 kr
1301009 Kamaxlar 289/281* 13.25/12.75 4.40/3.85 Rally/Race 18.975,00 kr
1301010 Kamaxlar 303/293* 13.45/12.75 5.10/4.35 Rally/Race 18.975,00 kr

om du vill ha vildare kammar än så, så vänd dig till enem så slipar de om dina originalkammar fast då får du shimsa upp en del eftersom de måste minska bascirkeln på kammen.

mvh

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E28 M5 CSL - SÅLD
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 32, 33, 34   >>
63 besök senaste veckan (213698 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande