Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fråga ang bromspapper
2161 besök totalt
EVO VI
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 43


Trådstartare
Fråga ang bromspapper

Kan någon förklara skillnaderna?
Motor och hjuleffekt förstår jag...

Norm uteffekt: 205.4 kw
Motor uteffekt: 214.5 kw
Hjul uteffekt: 177 kw
Förlustuteffekt: 37,5 kw

_________________
964 RS
Christian Sjögren
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Normeffekten är omräknad till en viss temperatur och lufttryck.
Detta för att man skall kunna gemnföra olika köringer vid olika temperaturer och lufttryck.

Sen hjuleffekten + förlusteffekten ger motoreffekten.

Effektprovet kört på rullandelandsväg va???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
EVO VI
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 43


Trådstartare
Hos Rolf Lundblad i Bandhagen.

Rullande landsväg va?

_________________
964 RS
Christian Sjögren
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11804

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Evo VI skrev:
Hos Rolf Lundblad i Bandhagen.

Rullande landsväg va?


Effekten mäts på drivhjulen via ett par rullar eller direkt på naven.
Till skillnad mot direkt mätning på vevaxeln.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19103



dvs man gissar en förlust för att få motoreffekten.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Re:

MaZ skrev:
dvs man gissar en förlust för att få motoreffekten.


Mja, nära inpå, man frikopplar och bänken kommer ge en linje under nollsträcket för det ökade motståndet jämfört med om bänken hade rullat utan motstånd.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jag orkar ine en tråd till i detta ämne...

Effektmätning på "nedrull" är det som vettiga spakare av rullar använder. Andra snackar fasta %-satser.
Eftersom alla drev kommer gå i ingrepp "på fel håll" och att varvtal/moment inte är det samma som vid fullt spett framåtkörning, så kommer det inte bli helt rättvisande...men så pass nära man kan komma med den typen av mätning.

Så summa summarum, det är ett helt ok sätt att mäta och felet ska enligt de som testat inte vara särskillt stort i verkligheten. Helt rätt blir det dock aldrig.

Basta!


_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5867



Re:

Andreas Lidström skrev:
Så summa summarum, det är ett helt ok sätt att mäta och felet ska enligt de som testat inte vara särskillt stort i verkligheten. Helt rätt blir det dock aldrig.

Basta!


Håller med
Vill man vara riktigt säker så kör man motorn både lös i en bromsbänk och
sedan i bilen på en rullande landsväg.

Men hur många har den möjligheten eller
vill betala för det

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re:

super7 skrev:
Andreas Lidström skrev:
Så summa summarum, det är ett helt ok sätt att mäta och felet ska enligt de som testat inte vara särskillt stort i verkligheten. Helt rätt blir det dock aldrig.

Basta!


Håller med
Vill man vara riktigt säker så kör man motorn både lös i en bromsbänk och
sedan i bilen på en rullande landsväg.

Men hur många har den möjligheten eller
vill betala för det


Exakt.

Det viktigaste är ju trots allt att man får max...både körbarhet och effekt över hela registret.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
EVO VI
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 43


Trådstartare
Så då säger alltså pappret 291 hk i motorn och 240 på hjulen?
Vad säger normeffekten då?

_________________
964 RS
Christian Sjögren
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



om man istället hoppade över motoreffekter och att alla istället alltid angav effekten på hjulen hade det varit enklare. Det är ju ändå den effekten man har nytta av. Att ha mycket effekt i motorn hjälper inte om dom inte kommer ner i backen.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3284



Jo, det är ju det som är intressant. Men då ska man se till att hårdpumpa däcken innan mätning så det ser bättre ut på pappret

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re:

Samuel Lindkvist skrev:
om man istället hoppade över motoreffekter och att alla istället alltid angav effekten på hjulen hade det varit enklare. Det är ju ändå den effekten man har nytta av. Att ha mycket effekt i motorn hjälper inte om dom inte kommer ner i backen.


Sant.

Vill man ha exakt motoreffekt är det enbart mätningdirekt på vevaxeln som är 100% säkert, i andra fall får man alltid med ngn form av förlust som ska dras ifrån/läggas till.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Re:

Andreas Lidström skrev:

Vill man ha exakt motoreffekt är det enbart mätningdirekt på vevaxeln som är 100% säkert, i andra fall får man alltid med ngn form av förlust som ska dras ifrån/läggas till.


om vi bortser från förluster. Rullande landsvägar kan ju visa lite tjohejsan som de vill, finns inte den risken med "motorbänkar" också då?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re:

Eric Josefsson skrev:
Andreas Lidström skrev:

Vill man ha exakt motoreffekt är det enbart mätningdirekt på vevaxeln som är 100% säkert, i andra fall får man alltid med ngn form av förlust som ska dras ifrån/läggas till.


om vi bortser från förluster. Rullande landsvägar kan ju visa lite tjohejsan som de vill, finns inte den risken med "motorbänkar" också då?


Allt som är felaktigt är ju...fel.

En rullande landsväg är dock oslagbar ur repeterbarhet då den är konstant hela tiden...
Finns ingen värme som kan spela spratt, trögheten är den den är...alltid!
Sen hur den som gjort programmet sköter sig vid beräkningar av tröghetsmoment för rullen osv osv kan ge kul resultat.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Citat:
En rullande landsväg är dock oslagbar ur repeterbarhet då den är konstant hela tiden...


Vad har du fått det ifrån??
Jag skulle säga att även här är det spriding. Vad spridingen beror på vill jag ha osakt.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19103



Re:

Eric Josefsson skrev:
Andreas Lidström skrev:

Vill man ha exakt motoreffekt är det enbart mätningdirekt på vevaxeln som är 100% säkert, i andra fall får man alltid med ngn form av förlust som ska dras ifrån/läggas till.


om vi bortser från förluster. Rullande landsvägar kan ju visa lite tjohejsan som de vill, finns inte den risken med "motorbänkar" också då?


Det är inte speciellt svårt att kalibrera momentmätningsutrustning att bli mycket noggran. Jämfört med gissningsvariabeln på rulle är inte ens samma kommun gällande noggranhet.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Citat:
Jämfört med gissningsvariabeln


Vad har man för gissningsvariabeln?

Man har ett masströghettsmoment på rullarna.
Sen mäter man bara vinkelaxelrationen, simsalabim och man har en effekt.
Gämnför man sen vinkelaxet på rullrana med motor.

Sen kan man köra 201 och/eller 402m, allså bara i vetenskapligt syfte, och verifiera effekten.
En loggutrusting funkar också.

Rullande landsvägsköringar brukar inte kosta stjortan, man får kolla på hur rigistert i motorn ser ut.
Tar man bara effekten med en nypa salt är allt lunkt.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19103



Re:

fuling skrev:
Citat:
Jämfört med gissningsvariabeln


Vad har man för gissningsvariabeln?

Man har ett masströghettsmoment på rullarna.
Sen mäter man bara vinkelaxelrationen, simsalabim och man har en effekt.
Gämnför man sen vinkelaxet på rullrana med motor.

Sen kan man köra 201 och/eller 402m, allså bara i vetenskapligt syfte, och verifiera effekten.
En loggutrusting funkar också.

Rullande landsvägsköringar brukar inte kosta stjortan, man får kolla på hur rigistert i motorn ser ut.
Tar man bara effekten med en nypa salt är allt lunkt.


Gissningsvariabeln för att få ut "motoreffekt" på rulle menades. Om man nu vill ha en siffra och inte är nöjd med grafen.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Allmänt banåkaforum
Fråga ang bromspapper
2161 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande