Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Materialdata för aluminiums temperaturberoende
2394 besök totalt
fredrikwestin
Formigine MO
Här sen Mar 2006

Trådstartare

Någon som har något bra länktips för att hitta temperaturberoendet för aluminiums brottgräns för olika legeringar?

Tänkte använda 7075 i motordetaljer, men blev mörkrädd när jag såg att det tappar mer än halva sin brottgräns när man går från rumstemp upp till 200 grader C. Mer jordnära aluminiumlegeringar verkar tappa betydligt mindre (och bli nästan jämförbara med 7075 vid 200 grader C), men jag hittar inga fullödiga tabellverk som stillar mitt informationsbehov.

Cedergren
Trollhättan/Göteborg
Här sen Feb 2004

T6 behandlat kan man väl knappt gå över rumstemp innan det blir överåldrat?

Skanör
Här sen Sep 2004

Hej.
Det finns en hemsida som heter "efunda" ( engineering fundamentals ) ,kolla där.
Det jag har letat efter har hittils funnits där.
/
Fredrik

Laholm
Här sen Nov 2002

Ja man ska nog isf leta efter NHT (non heat treatable) legereringar för sådana varma applikationer.

Minns ej tillfullo handelsnamnet, men alumec eller alumold har jag för mig är sådana legeringar med lägre värden än t.ex 7075-t651 vid rumstemp men bättre vid eleverade temperaturer.

Formigine MO
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Jag fick tag på bra data.

Det som gjorde mig brydd var att 7075-T6 "duraluminium" eller flygaluminium enligt min gamla hållfformelsamling har 490MPa sigma-0,2 vis rumstemp men endast 260 MPa vid 200 grader C.

I grafen nedan kan man se att 6082 (ganska vanligt konstruktionsaluminium med betydligt lägre pris än 7075) tappar mindre andel av sin hållfasthet vid eleverade temperaturer. Vid 200 grader är skillnaden materialen emellan i princip borta.

Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

fredrikwestin skrev:
Jag fick tag på bra data.

Det som gjorde mig brydd var att 7075-T6 "duraluminium" eller flygaluminium enligt min gamla hållfformelsamling har 490MPa sigma-0,2 vis rumstemp men endast 260 MPa vid 200 grader C.

I grafen nedan kan man se att 6082 (ganska vanligt konstruktionsaluminium med betydligt lägre pris än 7075) tappar mindre andel av sin hållfasthet vid eleverade temperaturer. Vid 200 grader är skillnaden materialen emellan i princip borta.

Duraluminium syftar vanligen på det vi idag kallar 2000-seriens aluminium.

Ska grejorna gå varmt så skulle jag också rekommendera att du satsar på en aluminiumlegering i 2000-serien, ex. 2618 (eller en variant med ännu högre andel legeringsämnen). Dessa legeringar används till högtemperaturapplikationer (hög temperatur för aluminium) som ex. kolvar och centrifugalkompressorer för höga laddtryck. Räcker inte det till så brukar det vara dags för titan eller stål.

Har en graf över hållfastheten hos 7075 aluminium från Garrett, enligt den så går hållfastheten från strax över 70 ksi (ca 480 MPa) till strax under 15 ksi (ca 100 MPa) i intervallet 0 till 200 grader celsius.
Citera
Racetech
2394 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande