Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 320i E30 2,8 N/A för bana | 3362 besök totalt |
Pga mkt stram ekonomi så kommer denna ta ruggigt lång tid att färdigställa precis som jag vill ha den.
I brist på verktyg samt garage så blir jag tvungen att köpa många färdiga lösningar som t.ex bromsar, vilket gör att det blir DYRT Igår (19/1-2008) så var jag å handlade en BMW 320i e30 byggd 1986. Bilen handlades i syfte att bli en trevlig sak på bana. Och då blev det kaross där efter. 2 dörrars, ingen taklucka samt rostfri. Just det - rostfri! Inte ens på insidan av skärmkanterna finns det rost. Helt sjukt, har aldrig sett en e30 utan rost... orginal så sitter där en 2 liters sexa (m20b20) på 125hk - inget man precis drömmer våta drömmar om men planen är att stoppa i en 2,5 liters sexa - har dock ej klurat ut om man ska ha 12 eller 24 ventiler. 12 ventilaren passar rakt av men 24ventilaren vet jag inte om den passar rakt av. Gör den det så blir det en sådan från en BMW 525 e34 Å just det, motorn ska tvångsmatas med luft oxå så alltså blir det ingen bil man kan använda på de flesta seriösa tävlingar, men idag så finns det så mkt fria körningar på bana så det är då den ska nyttjas Börjar med chassiet och har en fundering kring en uppsättning coilovers som jag är mkt sugen på. Kan ses här -----> https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php och så blir det väll sånna där delrinbussningar samt större bromsar. Frågan e bara var jag hittar schyssta bromsar till denna bil? Någon som vet? En (dålig) bild på pärlan pärlan precis efter köp. [img]http://zatzy.com/attachment.php?attachmentid=54932&stc=1[/img] |
||
|
||
roligt med en rostfri e30 måste kännas lite tungt att dumpa sportquattro planerna för denna men blir säker lika skoj att köra denna sen också
|
||
Kan man lugnt säga! MEN å andra sidan så har ju bror samma syn på sportquattro som mig, näligen att det är världens rråaste bil! Så det blir bygge med tiden |
||
Lite bilder på pärlan som den ser ut nu...
och vänster bak skärmkant - ingen rost där och 16" fälgarna som ska renoveras |
||
Nya dämpare och fjädrar monterade samt sommarpuckarna...
Skall dock ej ha kvar dessa fälgar. Närmare sommaren så blir det nya vita 17"x8" compomotive Mo5 I bakgrunden skymtar ni kanske ett hus. Det är mitt sedan 6 månader så nu för tiden kan man inte handla bildelar som man gjorde förr Nu sitter där fälgar som mäter 16"x ? Ej brytt mig att ta reda på det då de inte gör sig bra på bilen. Som ni kan se på bild No:2 så är bakfälgarna liiiiite väl breda och så lite finbesök hemma gården idag... M3 som precis vaknat ur sin vintervila... |
||
|
||
För nån vecka sen så kroknade en vipparm - inte hela världen men va fan. Det är ju nu man vill köra med bilen...
Började demontera för att byta vipparm men... Kom på den briljanta ide'n om att det är lika bra att renovera hela toppen - sweet tänkte jag. I samma veva fick jag syn på ngt väldigt trevligt som var till salu så det blir varken vipparmsbyte eller renovering av topplock... Ska hämta en ny motor istället på söndag den 25:e Alla lager och ringer är bytt. 525td vev Blocket toppdeckat 1mm för att få till rätt kompförhållande. Smidda högkomps kolvar med 11,4 i kompf. 130mm stakar från 320. Ny diesel oljepump Nyrenoverad 325 topp med frästa ventilsäten modell race.. Kammen är "ny", en omslipad org. kam som ligger på 280grader. (mer uppgifter har jag inte) Ställbart kamdrev Rostfritt extractor med värmebandage 535 spridare och lmm. PPF ombyggd BTR Lättat svänghjul (5.5kg) som är nybalanserat Fräsch org. tryckplatta dock med nästintill ny 4 pucks sinter Bosch 984 pump med volvo 740 turbo filter. Alltså, en trött vipparm i min nuvarande motor resulterade i köp av en nybyggd 2,8 liters m20 motor - så det kan gå |
||
|
||
|
||
Sådär - då var motorn hemma i garaget. tackar "wuffe" för en smidig affär (fast jag råkade få med mig halva ditt motorstativ )
Nu ska jag handla lite rockigare motorkuddar, delrinbussningar, elfläkt, kopplingsadapter för oljekyl, värmebandage, etc... innan motorn åker i bilen. lite synd att gömma det fina grenröret under v.bandage men men... |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 320i E30 2,8 N/A för bana | 3362 besök totalt |