Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW 1500 Typ 1 1967 - avsomnat säljes | << 1, 2, 3 >> 24 besök senaste veckan (41434 totalt) |
Sakta men säkert går det framåt
I helgen blev buren nästan klar. Bakstöttorna ska kapas till och så lite finputsning innan svetsning. En sak som jag klantade till det på vara att jag kapade fönsterbågen för mycket och svetsade dit tillräckligt med rör. Svesad fönsterbåge Hur mycket No-No!! är det att göra så här? Är det bara att böja en ny eller kan man göra så här? Jag har inte tänkt att tävla med denna inom en snar framtid men man vet ju inte vad framtiden håller... Har inte så mycket bilder på övriga buren men en liten dörrsträva kom med. Dörrsträva Fönsterbågen Sen tidigare har jag haft uretan bussningar till växellådan men ett originalfäste som behövs för montering ligger 70 mil härifrån så jag tillverkade lite solida fästen istället. Detta lär väl innebära sämre komfort, vem bryr sig egentligen, men skall väl styva upp litegrann. Bakre fästet är byggd av originalfästen från en 1303 och lite fyrkansrör medan främre är 10 mm plåt, vilken är ungefär 100 % mer än vad man brukar ha men man kan ju alltid borra lite lättningshål i dem. Bakre fäste Främre fästen Lär väl hålla www.rearengine.com Mvh |
||
Jaha, dags för en uppdatering kanske.
Sen senaste inlägget har det hänt en del med bilen faktiskt. Ett fäste för generatorfästet tillverkades Fästet I bruk Avgassystemet blev ihoppunktat för några veckor sen, sen tog det slut med gas i svetsen Början Alla fyra rören punktade, här syns även turbons plats över växellådan Inifrån bilen Sen har insuget fått gavlar på sig En catchtank för bensinen och en för oljan har också hunnits med För bensin oljetank Sen kom jag på att man skulle kunna bygga ihop motorn då jag i princip hade alla delar jag behövde för att kunna bygga ett shortblock, alltså blocket, cylindrar och topplock. Tvättat ena halvan av blocket, undrar vilket som skall tvättas härnäst? Nu blev andra halvan såklart renare än den första så det vara bara att ta en till runda med första halvan Veven och kammen ligger i De två delarna möts igen Renkolv oljepump på plats Det visade sig dock att topparna jag hade inte var riktigt hela, när jag skulle ta ut pinnskruvarna till avgaset följde några gängor med medans andra gick av. Flera kylflänsar hade dessutom blivit avbrutna och jag tror jag såg några sprickor i förbränningsrummen. Så nu pågår en jakt på ett par hela toppar för att kunna komma ut i sommar. Att lämna in toppana finns varken pengar eller tid till Solida växellådsfästen fixades till och svetsades på plats Ditsvetsade Breda och fina fälgar hade kommit och blev monterade, 6,5 tum bak och 5,5 tum fram, mycket rejsiga Det var allt för denna gång |
||
Kul att det går framåt och roligt med två så lika projekt - även om ditt bygge är en aning mer kompromislös.
Idag ångrar jag att jag inte byggde på en typ4, men med min tidplan fanns det ingen annan lösning. Nästa motor ... Blir det en original bubbla växellåda ? Tror du det håller ? Jag vet, jag kör själv med en vanlig IRS låda, men jag antar att jag måste tår det vääldigt försiktig. Starta som en Synd att jag inte har tid att åka till bugrun. Hade ju gärna kollat på projektet. _________________ |
||
Ursäkta OT,men då tycker jag att det är dags att han säljer den till mig Lycka till med bubblan,snart når våren till A-plog oxå!! _________________ Leif Thoresson |
||
oje: Typ 4 e ju bäst, så det är klart du vill ha en. Jo, jag planerar att köra original 1303S låda, förhoppningsvis håller den om man smyger iväg, om den håller ihop i slutet av säsongen kanske man e lite mer brutal mot den. Original har ju hållt för andra...
Såg nu att du också har gått turbovägen, mer turbo åt folket! Thorezzione: Jag tror inte han vill sälja, flera har velat köpa den men det verkar inte som han vill släppa den. A-jaur vet jag inget om, men här i A-plog skiner solen för fulla muggar och det är plusgrader! |
||
Fan jag blandar alltid ihop "Arvidsplog" Jag missade totalt när den var ute till försäljning förra året,tills det var försent vill säga...du får helt enkelt sparka lite liv i polaren så att det händer något!!! Som det verkar nu så blir han ju frånåkt med flera Bubbla-längder Keep up the good work!! _________________ Leif Thoresson |
||
Dax igen för en liten uppdatering
I helgen tillfördes några kilon på bilen som förhoppningsvis aldrig skall utnyttjas (för den kommer gå så långsamt att den inte kan välta eller krocka) Jag pratar förstås om buren Huvudbåge och framstöttor Dörrstävor Bakstärvor och diagonalstag Det som inte syns på bilderna är att fönsterbågen och strävor mellan huvudbågen och baksträvorna är inslipade men inte ditsvetsade ännu. Lite målning av diverse delar: Växellådsfäste Catchtank för bensin ... Och olja over and out |
||
Inte så mycket bilder denna gång...
I helgen drogs nya kopparledningar till bromsarna. Bak kunde det ej genomföras eftersom jag inte hade gummislangarna bak. Ledning bak Fäste för pump, filter och catchtank för bränslet tillverkades. Tillopp och retur för bränsle drogs också. Med det nya växellådsfästet gick inte kopplingsvjern fri men det löste sig efter lite kapade. Buren är nu, nog, färdigsvetsad för vad jag kommer köra med denna säsong. Fönsterbåge och stöttor för bakåtsträvor svetsades in. Mätare för laddtryck, oljetemp och -tryck sruvades dit. |
||
Det kanske är läge att uppdatera, då det var en tid sen senaste uppdateringen kom upp.
Bakdelen har gjorts avtagbar och detta för att lättare komma åt att jobba med framförallt motor med karossen på. Avtagbar bak Stöttor för bakre strävor svetsades dit Sen var det dags för lite motorarbete. Topparna gjordes iordning, skärdes för dubbla ventilfjädrar Ena toppen typ klar Stötstångsrören är blästrade och väntar på lack Cylindrarna honades och dem tillsammans med kolvarna letade sig på motorn Moroten sttas ihop till ett longblock Det satans grenröret var det dock inte slutbyggt med. Vid helsvetsning slog det sig såklart och det kapades upp och svetsades ihop igen, bara för att slå sig igen. Sen bändes det isär så det passade. Sen var det dags att hinka i den i bilen för bygge av tryckrör och downpipe Här syns huvudsponsorn Downpipe klar På bil Sticker lite utanför men kofångaren kommer sticka ut en bit också så det blir nog bra Bromsarna bak sitter nu på plats, fuelrail är fixat skalla bara fixa anslutningar till dem. 1 vecka och tre dar kvar Fan va jag inte hinner |
||
Buhu Fan
Det vart ju inte riktigt som jag hoppats. Dvs. inget BugRun Detta är anledningen: Så ser det alltså ut kl 2141 på fredag kväll. När banpremiären nu blir vet jag inte riktigt men bilen kommer vara färdig inom cirka en vecka. (Då det skall bli sprippenpremiär) Midlanda ligger ju ganska nära landställen, där lär man ju komma förbi nån gång. |
||
Kanske är dags att skriva lite vad som händer och fötter.
Bilen blev ju inte klar till bugrun men cirka 1 vecka efter satt den i stortsett ihop och motorn skulle startas. Jag skall ju köra fördelarlöst system med 36-1 triggerskiva och wasted spark med spole och triggergivare från en Escort, styrt med Megasquirt. Vid startförsök nummer ett fick jag ingen varvtalsignal in till tuningprogramet, Megatune, då misstänktes att triggersidan inte fungerade korrekt, vilket jag senare har fått konfirmerat att det med störtsta sannolikhet är. Jag misstänkte att givaren inte var hel men det efter lite mätningar fastslogs att den nog fungerade korrekt. En annan sak som det kan vara är att triggerhjulet inte sitter 100 % centrerat på remhjulet (men inom gränserna vad jag förstått). Alla lödningar och byglingar på MS-kortet är korrekta vad jag se... Fan va tråkigt å felsöka, jag ger snart upp > Just nu, ja inte PRECIS just nu men, försöker jag få triggerhjulet ordenligt centrerat så att man har en mindre felkälla. Liten bonusbild hur det ser ut nu: Axel: Nee, tändningsproblemen kvarstår |
||
Usch vad tråkigt. Det verkar som vi måste går genom liknande problem i våra projekt..
Har du fått en felkod från megasquirt? Mina största problem löste sig med rätt kalibrering. Hoppas det löser sig för dig (och för mig) ! _________________ |
||
HON STARTA!!!
Tyvärr utan wasted spark Kom på att jag hade originalfördelaren liggades i en låda och bestämmde mig för att sätta dit den och starta och hoppas att den skulle gå. (Man behöver dock sätta tändkablarna rätt...)Vilket den nu gjorde! Så nu kan jag åtmistone köra ner till landstället där jag har en låst födelare (utan vacuum- eller varvtalsändring av tändläget) och förhoppningsvis köra så att jag triggar tändningen med den och styr det via MS. Tack Axel för lån av tändspole! Du räddade min dag(natt). Jag är ungefär så här glad just nu! |
||
Hej Arvid,
Rätt metod. Förenkling och eliminering för att sedan i lugn och ro (lugnare) kunna reda ut tändningen med wasted spark. Exakt samma sak har hänt mig med både Motec och senare DTA. Fick gå till fördelare för att sedan byta upp mig till Wasted spark. I mitt fall verakr det som om jag hade för rik blandning i båda fallen (eftertanke) för motorerna åt stift och gick aldrig igång riktigt. När blandningen var bättre utsorterad så kunde jag byta. Lycka till! _________________ Fredrik Reichel |
||
Detta projekt är lagt på is från och med den 2/7 på obestämd framtid.
Detta beroende på ett antal orsaker, den största är att trots att bilen startade för ett tag sen så när den satt ihop ordentligt och kabeldragningen var lite mer ordentlig ville den inte starta vad jag än gjorde. En annan orsak var att vissa detaljer blev lite för hafsigt gjorda och fungerade inte som jag ville. Moroten (longblock) kommer dock att hamna i en annan bil med annat avgass och IC bland annat, kanske den bilen kommer att synas här den också. och den skall fan hinnas klar till BugRun 2009, annars lägger jag ner allt vad bilintresse heter och börjar med heminredning! Liten bonusbild där den står och skäms... |
||
Synd att du lägger ett så pass intressant projekt på is
Vars har du köpt din bur? Du har inga bilder innefrån cupén där man kan se bakstöttorna? Tänkte mest på hur mycket du kapat bort av karossen för att kunna lyfta den med buren monterad. _________________ Henrik Sundberg VW typ 1 -71 TIC bubbla+B23+TURBO+MS&EDIS=kul |
||
Jovisst e de synd, men man vet aldrig vad som händer i höst, kanske får jag för mig att återuppta projektet redan då...
Det kommer ut så småningom iaf, förmodligen betydligt vildare än nuvarande konfiguratioen. Buren är köpt hos Svets och smide som numera är nerlagt(?, har uppgifter att han fortfarande bygger burar på plats men inte i byggsats), och finess.se har övertagit produktionen och kanske mallar/mått på bilarna. Men det där med bild verkar det dåligt med, det enda jag hittar är denna: Väldigt rörig och svårt att se dock Hittade också denna, detta innan kapning. Det röda representerar ungefär vad som är kapat |
||
Våra race- och banåkarbilar VW 1500 Typ 1 1967 - avsomnat säljes | << 1, 2, 3 >> 24 besök senaste veckan (41434 totalt) |