Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW 1500 Typ 1 1967 - avsomnat säljes
<<   1, 2, 3
16 besök senaste veckan (41425 totalt)
arvidab
Bjuråker
Här sen Sep 2006
Inlägg: 109


Trådstartare
Jo, det är kanske dags å skriva nåt nu...

Först en liten recap:
Inför sommaren jobbades frenetiskt med bilen för att få den klar till Bugrun, men det lyckades tyvärr inte. Men det jobbades vidare med den för at åtminstone kunna köra lite på sommarn.
Bilen startade dock, men när jag sedan skulle köra in motorn ville den inte alls
Då insågjag att jag fick ge upp på upploppet, då jag stod utan garage och nånstans att bo just där och då...
Detta var i slutet av juni.

Update:
Ett raskt hopp fram till mitten av september. Bilen kunde nu komma in i ett nytt garage och jag var tillbaka på studieorten.
Eftersom jag misstänkte att tändspolen hade gett upp tidigare hade jag skaffat fram ett gäng med tändspolar att testa.
Tändspolen sattes in och provisorisk bränsletank och -pump sattes upp. Bilen startade på andra eller tredje försöket och gick förhållandevis fint. Dock läckte det från min hemmagjorda oljekyl block-off. Efter två-tre misslyckade tätningsförsök sattes originalkylarn dit och nu var den tät som ett grodarsle.
Innan man får ge sig ut och gasa måste dock kammen köras in, 20 minuter och 2000 rpm. Lät rätt skapligt mycket och luften blev ju inte direkt jättetrevligt, har inget utsug och bilen stod en bit in i garaget. Förlände dock avgaset med lite rör.

Efter detta skulle jag ut ut och testkör lite, men jag had brutit av växelspaken (kopplade inte ur) i tidigare försök att lägga i växel, och har inte tillgång till svets att laga det nu.
Men det gjorde inte så mycket att den inte funkade för nya roliga problem hade uppstått. Megasquirt har problem med resets tror jag då MT "blinkar" till vid startförsök och när motorn var igång (detta fanns inte vid inkörningen). Ibland gick den fint på tomgång men vid försök till lite varv ville den absolut inte över ~3500 rpm tomvarvning.
Fixat skärmad kabel till tachen och lött dit kondensatorer på 40-pinnars sockeln som skall hjälpa mot resets.
Får testa imorrn hur det funkar.

_________________
Arvid Bäcknert

Kobolt Runabout mk1
Porsche 944 1984 "EVO I"
Citera
Henrik Sundberg
Mellansel/Härnösand
Här sen Nov 2003
Inlägg: 63



Kul att du är igång igen

Låter helt klart som att du får in störningar nånstans som stör ut MSet.
Testa först att göra som du tänkte med den skärmade kabeln.
Testa oxå att försöka dra kabelhärvan så långt från tändkablarna o spolarna som möjligt. Elaka störningar från dom.
Att kolla över lödningarna i kontaktstycket oxå när du ändå håller på skadar ju inte.

Kolla oxå så att du inte har för lite spänning i batteriet. Kan ju vara en ide att logga lite så du ser vad alla signalnivåer ligger på när det resetar.

_________________
Henrik Sundberg
VW typ 1 -71 TIC
bubbla+B23+TURBO+MS&EDIS=kul
Citera
arvidab
Bjuråker
Här sen Sep 2006
Inlägg: 109


Trådstartare
Liten update:

NU går bilen utan resets. Har fixat en skärmad kabel till tändspolen och flyttade lite på den, så nu är det lungt.
Men insuget är inte särskilt tätt, kan inte ställa ner tomgången mer än 1300-1400 rpm med stängt spjäll. Det måste fixas.

_________________
Arvid Bäcknert

Kobolt Runabout mk1
Porsche 944 1984 "EVO I"
Citera
arvidab
Bjuråker
Här sen Sep 2006
Inlägg: 109


Trådstartare
Jaha, hur kul är det när man öppnar motorn och det ser ut såhär efter inkörning?







...


Iaf. så fås därigenom svaren varför motorn inte riktigt gått som den skulle. Ventilspelet var väl cirka 1cm så det kan ju förklara att motorn inte ville varva som den skulle.
Det som har hänt är förmodligen att kolvarna gått för nära toppen och då slagit i/alt. spikningar. Dock tycker jag att det borde vara jämnare yta om de enbart slagit i.


...


Nu vete fan va jag skall göra, bygga ny motorn kommer kosta nånting mellan 20-30' pengar som inte finns hos mig...
Skulle detta göras finns det inte en chans i helvetet att jag får klart motorn till i sommar... thumbs down

_________________
Arvid Bäcknert

Kobolt Runabout mk1
Porsche 944 1984 "EVO I"
Citera
Anders Eliasson
Borlänge
Här sen Nov 2005
Inlägg: 70



Helt okul Arvid.... f*n vad tråkigt. Tappa inte sugen nu. Du har i alla fall tid, tills i vår att hitta en lösning.
Tappade själv ojetrycket i våras och fick lova att riva hela motorn. Fundera på vad som gått fel, köpa nya delar, vänta på nya delar, skruva ihop allt igen och vips så hade hela sommaren gått...

// Anders

_________________
Anders Eliasson

Min bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50151
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Ser väl ut som typiska spikningsskador.

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
arvidab
Bjuråker
Här sen Sep 2006
Inlägg: 109


Trådstartare
Har fått förslag på att det kan vara svetsloppor som hoppat in i cylindern. Kan ju vara så, men tyckte att jag kollade insuget efter jag svetsat ihop det.

Just nu lutar det iaf. mot att slänga på två par 94mm cylindrar och kolvar från en tvålitare. Och sen hitta ett par toppar som går att använda, lättare sagt än gjort.

_________________
Arvid Bäcknert

Kobolt Runabout mk1
Porsche 944 1984 "EVO I"
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



det där såg inte bra ut, men nu har du ju hela vintern för att bygga klart.

Jag tycker inte att det ser ut som spikningar och dessutom har du inte kört höga laster. Det spikar ju inte på tomgång och inte 2000 varv tomgång heller. En mutter eller svetsloppa är mer sannolikt. Kolla genom avgassystemet så att du inte sabba turbon.

En 2l med 150-170hk räcker väl till en början. Det viktigaste nu är att du kommer till bugrun 2009. Skitsamma om det är 150 eller 250hk. Roligt blir det iaf.

_________________
Citera
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505



Aj, aj, aj, såg inte bra ut... Det är bara att ta nya tag, brorsan!

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
arvidab
Bjuråker
Här sen Sep 2006
Inlägg: 109


Trådstartare
oje: Jo, tid finns väl ännu. Det är snarare finanser som saknas
Framförallt är det toppar som är svåra att hitta dugliga tycker jag.

_________________
Arvid Bäcknert

Kobolt Runabout mk1
Porsche 944 1984 "EVO I"
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



OK, då borde du försöka rädda topparna. Ventil och ventilsäten verkar har klarat sig, eller ?

Antingen svetsa du på eller du plockar fram dremeln och låta dig inspirera av andra trådar här på rejsa.
Nisse977 till exempel:


eller Jakob Hultkvist :


Jag har ingen aning om man kan göra en halvkula-förbränningsrum på en typ4 och om det kommer brinna, men det finns antagligen folk som vet och har provat. Kanske t.o.m. här på forumet ?

_________________
Citera
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505



Nyuppkommna skador?


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
arvidab
Bjuråker
Här sen Sep 2006
Inlägg: 109


Trådstartare
oje: Att göra sådär på mina toppar kommer nog inte funka särskilt bra, förbränningsrummet blir för öppet för att funka bra. ventilerna sitter ju brevid varandra då blir det lite fel så där.
Att lämna iväg topparna för renovering känns lite sådär också, då det faktiskt handlar om 30+ år gamla alu-toppar, värmeåldring någon? Men har ju faktiskt tillgång till AC/DC TIG, kanske skulle slipa ur och testa ny förbränningsrumsform...

rallyelwood: Såg dessa också på bilderna, har inte hunnit/pallat kolla i verkligheten.

_________________
Arvid Bäcknert

Kobolt Runabout mk1
Porsche 944 1984 "EVO I"
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



Vad händer här ?
Jag såg att du vill sälja karossen, men du bygger väl klart motorn till nästa projekt, eller ?

_________________
Citera
arvidab
Bjuråker
Här sen Sep 2006
Inlägg: 109


Trådstartare
Ja, du här händer inte mycket. Plattan och karossen ska som sagt säljas, motorn kommer komma hamna i en reviderad version (självklart fortfarande Typ 4 och turbo) i nästa projekt som blir en 1303.
Står just nu utan jobb så kassaflödet är inte så mycket plus direkt, osäkert när jag kommer igång med den, men hoppas iaf komma ut 2011.

_________________
Arvid Bäcknert

Kobolt Runabout mk1
Porsche 944 1984 "EVO I"
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1500 Typ 1 1967 - avsomnat säljes
<<   1, 2, 3
16 besök senaste veckan (41425 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande