Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Glasfiberteknik
<<   1, 2, 3, 4   >>
14 besök senaste veckan (57375 totalt)
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Westfield skrev:
ok, jag börjar känna mig lite lugnare nu. Ska nämnligen "bygga om" formen lite ikväll tänkte jag och då är det lite smidigare om man har lite idéer om hur man går tillväga i alla fall.

Formen jag har är ju en gammal stol med hål för bältena. Hur sätter jag igen dessa hål? Jag har nu bara "tejpat" över dem med lite maskeringstejp, räcker detta eller måste jag fylla i dem med lite "starkare" materal?

Dude - ok, så han vill ha formen efter att jag är klar hm...ok...men jag stod idag och höll i ett stycke kevlar/kolfiber matta som såg väldigt trevligt ut, fint mönster. hint hint


limma fast plåtbitar på insidan och spackla över dom. sen är det bara att slipa/slipa/slipa .

han tänker ej stjäla formen av dig, däremot så vill han använda den ibland.


tror inte att du vill försöka jobba i kolfiber/kevlar riktigt ännu .
dessutom måste det vacuumgjutas för att bli bra med k/k och epoxi.
du kan ju också förstärka pluggen lite inuti innan formen ska gjutas.
limma fast lite fästen på insidan också, så det går att sätta fast stolen på en eur-pall el. likn.
det är lättare att jobba om inte biten rör på sig

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
dude skrev:


limma fast plåtbitar på insidan och spackla över dom. sen är det bara att slipa/slipa/slipa .

han tänker ej stjäla formen av dig, däremot så vill han använda den ibland.


tror inte att du vill försöka jobba i kolfiber/kevlar riktigt ännu .
dessutom måste det vacuumgjutas för att bli bra med k/k och epoxi.
du kan ju också förstärka pluggen lite inuti innan formen ska gjutas.
limma fast lite fästen på insidan också, så det går att sätta fast stolen på en eur-pall el. likn.
det är lättare att jobba om inte biten rör på sig


ok. It's a deal

Jag fixar formen på det sättet ikväll då (var det plaströr man skulle ha?)

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Westfield skrev:
Formen jag har är ju en gammal stol med hål för bältena. Hur sätter jag igen dessa hål? Jag har nu bara "tejpat" över dem med lite maskeringstejp


Jag tejpar allt sådant med silvertejp.
Maz beskrivning är bra......men jag vill tillägga att du förmodligen inte behövet mer än två lager matta.
Skulle det bli för lite....så lägger du på ett eller två lager till där det behövs. men glöm inte att rugga upp ytan ordentligt på de ställen du ska förstärka..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18635



Tack Håkan.

Två lager menar du på den färdiga detaljen då? En form brukar man aldrig kunna göra för tjock enligt mig...

Tips som kan göra att det funkar ännu bättre: När du har din färdiga form och plastar i den, plasta ett tunt laminat i formen och låt härda. Lossa det ur formen, detta brukar vara buslätt då ett tunt laminat är böjligt och snällt, lägg tillbaka det och plasta resten. En styv detalj i en komplex form kan vara en mardröm att få loss utan att paja nåt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



MaZ skrev:
Tack Håkan.

Två lager menar du på den färdiga detaljen då? En form brukar man aldrig kunna göra för tjock enligt mig...


Naturligtvis är det så.......jag rörde ihopp begreppen....och pratade om färdig detalj...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



MaZ skrev:
Använd oriktad pulverbunden matta, inte roving.


Jag trodde det var samma sak Vad är skillnaden ?

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
MaZ skrev:
Tack Håkan.

Två lager menar du på den färdiga detaljen då? En form brukar man aldrig kunna göra för tjock enligt mig...

Tips som kan göra att det funkar ännu bättre: När du har din färdiga form och plastar i den, plasta ett tunt laminat i formen och låt härda. Lossa det ur formen, detta brukar vara buslätt då ett tunt laminat är böjligt och snällt, lägg tillbaka det och plasta resten. En styv detalj i en komplex form kan vara en mardröm att få loss utan att paja nåt.


Bra tips! thumbs up jag satt igår och funderade på just detta, vinklarna i stolen gör att det kan bli svårt att få loss formen nämnligen.

Jag plastade igår på plåtar på insidan av hålen, men plasten tog slut och det blev jäkligt meckigt och fult, men det är ju bara formen. Jag är usel på att plasta märker jag - blir bara en massa bubblor och sånt inuti och på vissa ställen började det härda innan jag var klar. Bah! Jag ser verkligen fram emot lite instruktioner av nån som kan. Ikväll tar nog Epoxyn istället som har härdtid på ca en timme så man hinner med att göra klart innan det börjar härda (jag gjorde av med det sista av det här som jag hade kvar sen innan, Plastic Padding Repair Kit...ja, jag vet, jag är en ibland...).

Verkade dessutom som om glasfibrerna "sög åt sig" plasten på nåt sätt. I början var de liksom vita, och sen efter fem minuters "vila" så började fibrerna smälta in i plasten så de blev osynliga på nåt konstigt sätt. Märkligt, har aldrig sett nåt sånt. Den enda gång jag gjort det förut har jag använt sånt väv som är i omlott, medans denna gång använde jag sånt lite tjockare där fibrerna ligger slumpartat (är det "roving"?).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Citat:
Verkade dessutom som om glasfibrerna "sög åt sig" plasten på nåt sätt. I början var de liksom vita, och sen efter fem minuters "vila" så började fibrerna smälta in i plasten så de blev osynliga på nåt konstigt sätt. Märkligt, har aldrig sett nåt sånt.

Det är precis så som det ska se ut så det låter ju bra. Om fibrerna inte blir genomskinliga så har du inte mättat laminatet tillräckligt. Synd att du bor i STHLM, annars hade jag kunnat komma över och ge tips (Maz och Butterfly) hade nog kunnat ge ännu fler.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Wankelsport skrev:
Citat:
Verkade dessutom som om glasfibrerna "sög åt sig" plasten på nåt sätt. I början var de liksom vita, och sen efter fem minuters "vila" så började fibrerna smälta in i plasten så de blev osynliga på nåt konstigt sätt. Märkligt, har aldrig sett nåt sånt.

Det är precis så som det ska se ut så det låter ju bra. Om fibrerna inte blir genomskinliga så har du inte mättat laminatet tillräckligt. Synd att du bor i STHLM, annars hade jag kunnat komma över och ge tips (Maz och Butterfly) hade nog kunnat ge ännu fler.


Har ju fått massor med bra tips här i tråden, plus att jag ska på kurs hos Dude imorgon. Jag är så nyfiken så jag håller på att spricka (nja, nästan i alla fall ).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Westfield skrev:
och på vissa ställen började det härda innan jag var klar. Bah! Jag ser verkligen fram emot lite instruktioner av nån som kan. Ikväll tar nog Epoxyn istället som har härdtid på ca en timme så man hinner med att göra klart innan det börjar härda (jag gjorde av med det sista av det här som jag hade kvar sen innan,


Hur snabbt polyestern gelar bestämmer du med mängden härdare. Om jag fattat det hela rätt så är härdaren bara en accelerator. Man kan köra helt utan härdare men då tar det riktigt lång tid innan det stelnar.

Epoxi kräver exakt rätt mängd härdare för att få genomhädning. Geltid bestämms av epoxityp.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Temperaturen spelar väldigt stor roll också.
Jag fick för mig att jag läste att du använde ett "PP repair kit", enligt min uppfattning är deras rekomendationer om hur mycket härdare man ska använda lite fel. Härdningstiden blir väldigt kort.
När jag gjorde huvar tog det betydligt längre tid än en timma för polyestern att härda så bearbetningstiden var helt ok. Nåväl, Dude har väl koll på det så hur du ska blanda lär du dig imorgon....

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Wankelsport skrev:
Temperaturen spelar väldigt stor roll också.
Jag fick för mig att jag läste att du använde ett "PP repair kit", enligt min uppfattning är deras rekomendationer om hur mycket härdare man ska använda lite fel. Härdningstiden blir väldigt kort.
När jag gjorde huvar tog det betydligt längre tid än en timma för polyestern att härda så bearbetningstiden var helt ok. Nåväl, Dude har väl koll på det så hur du ska blanda lär du dig imorgon....


Ja, jag tror jag kör med ca en tredjedel av deras rekommendationer... hehe.

Ja, jag tror det härdar av sig själv, för jag hade kvar en riktigt gammal burk (nu fyra år gammal) och den var genomhärdad när jag väl fick av locket med en burköppnare modell polygrip .

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
...jag e fortfarande inte klar med pluggen!!! AAaaah...10 timmars arbete hittils säkert. Spackla, slipa, spackla slipa. Jag blir tokig.

Nu dock förhoppningsvis bara en kväll kvar, sedan sista spacklingen och förhoppningsvis sista slipningen. Phew. Svettigt och dammigt ... men... ju mer tid jag lägger nu, desto bättre blir formen och desto mindre arbete krävs sen.

Har ju dock fått proffshjälp vad gäller material och teknik ( thumbs up ) så resten (alltså gjutning) ska väl gå som smort då?

Jag är dock en riktig när det kommer till att arbeta, undrar ibland om jag är lite för noggrann. Men resultatet blir förhoppningsvis bra.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Westfield skrev:
...jag e fortfarande inte klar med pluggen!!! AAaaah...10 timmars arbete hittils säkert. Spackla, slipa, spackla slipa. Jag blir tokig.

Nu dock förhoppningsvis bara en kväll kvar, sedan sista spacklingen och förhoppningsvis sista slipningen. Phew. Svettigt och dammigt ... men... ju mer tid jag lägger nu, desto bättre blir formen och desto mindre arbete krävs sen.

Har ju dock fått proffshjälp vad gäller material och teknik ( thumbs up ) så resten (alltså gjutning) ska väl gå som smort då?

Jag är dock en riktig när det kommer till att arbeta, undrar ibland om jag är lite för noggrann. Men resultatet blir förhoppningsvis bra.


gick det bra med fillern? thumbs up .
kikade lite mer i skåpet här och hittade en hög med olika 2k-färger.
jag målar nog formen hemma, istället för att släpa ner den till lasse-lack. går fortare och är enklare .

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
dude skrev:
gick det bra med fillern? thumbs up .
kikade lite mer i skåpet här och hittade en hög med olika 2k-färger.
jag målar nog formen hemma, istället för att släpa ner den till lasse-lack. går fortare och är enklare .


okej, ja, jag kan väl iofs också lacka den (men har aldrig gjort det förut så jag kan titta på och lära mig då samtidigt). Kom aldrig till att använda fillern, för jag spenderade två timmar på att slipa bort alla rester av kontaktlim som är på ytan iom. att klädseln varit limmad på, så var det bara att slipa slipa slipa just det. Tänkte att det kanske inte är bra när det är där, plus att jag slipat ner alla kanterna så det inte är så djupt runt om ytterkanterna.

Nu när jag är klar med det så är det dags för fillern, så det står högst på listan ikväll. Kan man alltså lägga på flera lager av detta innan härdningen utan att det rinner? I så fall är det ju bara att spreja på allting. Hur mycket tror du jag behöver, en halv liter eller så? Volymen i spray-koppen är nog 0,6l tror jag mätt upp den till.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

nu hänger jag inte med riktigt . var klädseln limmad på utsidan av stolen.
fillern lägger du på följande sätt.
1 lagom tjockt skikt.
vänta ca 5min
1 lagom tjockt skikt.
vänta ca 5min
osv osv.
tills du känner att att det räcker.
låt härda ca 1 timme.
sen är det dags för du vet vad.
slipaslipaslipaslipaslipa

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
dude skrev:
nu hänger jag inte med riktigt . var klädseln limmad på utsidan av stolen.
fillern lägger du på följande sätt.
1 lagom tjockt skikt.
vänta ca 5min
1 lagom tjockt skikt.
vänta ca 5min
osv osv.
tills du känner att att det räcker.
låt härda ca 1 timme.
sen är det dags för du vet vad.
slipaslipaslipaslipaslipa


ok. Ja, klädseln var limmad på insidan, samt även ca 5cm in från ytterkanten på baksidan, dvs. kontaktlim runt hela ytterkanten där det är så lätt att komma åt inne i skåran Jättekul. Insåg dessutom när jag började slipa (det är svårt att se gult kontaktlim på samma färg gult glasfiber - jättekul) att jag spacklat delvis ovanpå kontaktlimmet som jag inte sett...dvs när jag började slipa ordentligt föll ju det jag spacklat dit bort. Suck, bara att börja om då.

Är helt övertygad om att jag kommer slita ut slipmaskinen innan allt är klart. Måste dessutom idag köpa mer slippapper. Har säkert gjort av med tio ark hittils. Men det är bra träning för armbågarna

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Bara för att uppdatera, kan jag berätta att i tisdags sprayade jag ca 6-7 lager av grundfärg/filler/sprutspackel. Detta räckte ej för att täppa igen porerna, så igårkväll penslade jag på samma sorts färg i rikliga mängder. Detta verkar ha täckt igen porerna. Det som ska göras är då att slipa ner igen och måla ett par varv till och sedan slipa nån gång till och kanske sen måla för sista gången då med billack för att få en hård och blank yta.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Fundering!

Jag har en huv som är nyspacklad o "fin"..
Vore synd att lämna den på lack innan en i glasfiber har provgjorts.. dock så känns det inte som jag vill fylla den med släppmedel p.ga ev kommande lackering.

Då tänkte jag att man kanske kan klä den i Aluminiumfolie och tejpa skarvarna med aluminiumtejp.

Det borde väl funka?.. huven kommer loss oskadd.. glasfiberhuven får visserligen aluminum på undersidan med sånt är väl ganska häftigt enl FF trender och annat skumt?

Nån som testat något liknande?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Varför inte göra glasfiberavgjutningen efter "halva" lackeringen? Dvs ett lager lack - släppmedel och avgjutningen - avfettning - lacka klart?

Då får du ju en perfekt, blank form att göra kopior i. Är huven i bra skick behöver man kanske inte så mkt handpåläggning i formen, dvs. det är relativt "snabbt" gjort.

Så kommer vi göra med min stol. Så fort alla porer är fyllda och den är slät och fin, ett par lager lack (blank och fin yta), och sedan släppmedel och gelcoat+glasfiber/plasten.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Lite rädd för släppmedel iaf.. vi hade en volvo som skulle lackas där fick vi limma fast lacken på sina ställen efteråt (siliconbaserat polermedel antas vara skurken)

Sedan är huven inte i bästa skick iaf... Och mina målsättningar med lätt huv är inte snygghet

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Sparade trådar/FAQ
Glasfiberteknik
<<   1, 2, 3, 4   >>
14 besök senaste veckan (57375 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande