Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Glasfiberteknik
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (57364 totalt)
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

kan inte påminna mig att ngt av dom släppmedel som vi använder innehåller silikon.
om du är osäker så går det lika bra med 4-5 lager carnaubavax (stavning??).

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18618



Det finns silikon-removers som tar bort ALLT silikon väldigt effektivt, rekommenderas.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Ska kanske ta och uppdatera forumet lite på det här projektet.

Vi gjorde en avgjutning av stolen med sån "roving"-väv tror jag det heter. Gick ju kalasbra, men någon hade missat lite med släppmedlet så vi fick hugga ur pluggen på vissa ställen. Sen har vi spacklat och slipat, nu ser den ut så här:



och närbild på ytan efter våtslip med 600 papper:


De små reporna känns inte, men syns så kanske ett varv till med 1200 papper skulle hjälpa.

Det är senaste status i alla fall

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Finns det något riktvärde för mängden polyester/glasfiber som ska användas.. tex 1kg polyester/kg glasfiber eller liknande?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18618



Brukar anges i procent men det är ingen idé att försöka följa rekommendationerna, bättre att prova sig fram till en blandning man gillar själv. Man kan ju utgå från tillverkarens rekommendation iof.
Jag brukar använda mig av fasta mått när jag blandar, t ex en blomkruka bas till två hattar härdare blir en lagom snabb blandning.

Så prova dig fram innan du börjar laminera en huv.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Fast nu gällde inte frågan förhållandet bas/härdare utan färdigblandad polyester/glasfibermatta

Men jag ska nog leka lite med att göra småsaker först.. kommer nog använda minimalt med härdare hellre för mycket tid än för lite.. speciellt om man ska få en hel huv att stämma

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18618



Aha...
Generellt så verkar det bli för torrt när man gör sina första grejer, man läser att det är bra med mycke fibrer och så snålar man med plasten och det laminatet blir kass.
Bättre att göra det lite för blött och kanske liite för tungt än att förlora styrka, det är min personliga inställning.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



oki jag börjar på en liten snutt och testar 1:1 och ser om det ska ökas eller minskas

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18618



Jag kanske har missat nåt här nu men vad menar du med 1:1?
Man märker när man laminerar hur mycket plast man behöver för att mattan skall bli mättad, man bestämmer sig inte innan för exakt hur mycket plast man skall ha i laminatet, det skulle nog vara otroligt svårt att fördela exakt rätt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Nä det skulle bli svårt men på ett ung. veta hur mycket som går åt är en fördel när det ska blandas till..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Det du kan göra är att räkna efter hur tjockt du tror att det kommer bli, räkna på ytan och få ut en vikt. Plasten väger väl inte riktigt 1kg/1L men utgå därifrån så är du inte helt fel.

För stolen visste vi att vi vill nog att den ska väga typ 8-10kg för att den ska bli riktigt stark. Fibrern vägde kanske 1kg totalt sett, så typ 8l plast var utgångspunkten - vilket visade sig stämma rätt väl. Vi gjorde väl av med kanske 2/3 av den plast vi hade (10l).

Det är bättre att ha för mycket plast än för lite - eftersom när du är halvvägs är det kanske lite för sent att börja blanda nytt (plus att det härdar då vid olika tidpunkter).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
AstraMarkus
Katrineholm, Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 71



Intressant att fälja utvecklingen! Lysande länkar måste jag säga också, letar just nu riktigt genomskinlig epoxi till min kolfibermatta så huven blir blank och fin...

Ang släppmedel, släppfilm är väldigt användbart till plana ytor som huvar och så, då slipper man bekymret med att vaxa fyrtioelva gånger... Jag har hittils använt Norpols formvax, det funkar jättebra men är arbetskrävande (har formar till böseblick och frontläppar) Hoppas släppfilmen kan underlätta min huvs tillkomst. Bilder kommer när jag kommer vidare i projektet!

_________________
Markus Österberg
Kör alldeles för lite racebil...
Citera
backhead
Sundsvall
Här sen Maj 2004
Inlägg: 29



En fråga ang. Material. Vart köper man denna "Alu roller" samt hur ser en sådan ut? Som en vanlig roller men med annan beläggning?

_________________
René Hedback
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12866



backhead skrev:
En fråga ang. Material. Vart köper man denna "Alu roller" samt hur ser en sådan ut? Som en vanlig roller men med annan beläggning?


Du bör kunna hitta den på samma ställe som glasfibern..
Kostar runt 50lappen.... Har innan använt vanlig lackroller att rolla med... men skillnaden var som natt och dag

alternativ roller:
Jag behövde en ny roller snabbt en lördageftermiddag... ett av de få ställena som var öppna var leksaksaffären...
Köpte detta glasfibergjutarkit för 25 spänn och det funkade perfekt!
Använde rollern och och spadarna till att blanda med.. Vad formarna ska användas till har jag fortfarande inte listat ut




EDIT: ja, alurollern ser ut som en vanlig...men det är en aluminumrulle istället för luddrulle
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Westfield skrev:
Det är bättre att ha för mycket plast än för lite - eftersom när du är halvvägs är det kanske lite för sent att börja blanda nytt (plus att det härdar då vid olika tidpunkter).


Jag brukar aldrig blanda mer än 1-2 liter åt gången (bigpack-paket). Brukar va ungefär så mycket som man hinner göra åt innan plasten börjar bli lite seg. Och att de olika blandningarna härdar vid olika tidpunkter har jag aldrig haft problem med. Men jag borde kanske inte göra så, utan blanda allt på en gång ?

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2611



Har nu utifran informationen i denna trad gjutit lite glasfiber for forsta gangen! thumbs up

Resultatet blev battre an vantat, sa nu ar det dags att borja gjuta form pa bakluckan. Problemet ar att denna ar nedmattad for lack av tidigare agare och inte skall anvandas mer.. Gar det att anvanda denna utan att lacka den om man bara vaxar tillrackligt noggrant eller maste den lackas forst?

Har anvant bade formvax pa sprejburk och slappmedel som jag penslat ut. Overkill eller bor/skall man anvanda bade och?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

det är bara att börja gno med formvaxet.
att ytan är matt spelar ingen roll.
nackdelen blir att du får samma yta på den färdiga detaljen. dvs matt.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2611



OK, Tack! Att det blir matt ar inget problem. Har racefinish pa bilen i ovrigt..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
backhead
Sundsvall
Här sen Maj 2004
Inlägg: 29



Fruktansvärd bra tråd detta!

Iaf, jag har en bakdel som jag måste bygga om för att agassystemet skall passa, och tänkte bygga på min befintliga en bit till nedåt, kapa upp för slutröret o delvis sätta nät i "mittenutrymmet" som blir. Min största huvudbry nu är hur jag skall gå tillväga för att få den formen jag vill ha. Tänkte bygga upp med byggskum på befintlig och då dels bygga nedåt, samt något utåt (bakåt) och skära till formen o plasta på det.

Vad tror ni om det?

_________________
René Hedback
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2611



Dags att gjuta huv!

Hade tänkt göra huven i 2 lager 300 grams Biltemamatta (inte väv) och sen lägga i vp-rör och/eller flexirör och laminera fast med en ca 10 cm bred remsa matta. Tänkte också lägga ett eller 2 lager extra där huvlåsen hamnar.

Frågan är om detta blir för klent eller om det kan fungera? Vill ju ha det så lätt som möjligt...

_________________
Rikard Ahlin
Citera
backhead
Sundsvall
Här sen Maj 2004
Inlägg: 29



Rikard Ahlin skrev:
Dags att gjuta huv!

Hade tänkt göra huven i 2 lager 300 grams Biltemamatta (inte väv) och sen lägga i vp-rör och/eller flexirör och laminera fast med en ca 10 cm bred remsa matta. Tänkte också lägga ett eller 2 lager extra där huvlåsen hamnar.

Frågan är om detta blir för klent eller om det kan fungera? Vill ju ha det så lätt som möjligt...


Fixa gärna bilder under byggets gång o lägg upp om du har möjlighet... skulle vara kul att se/läsa/följa.

_________________
René Hedback
Citera
Sparade trådar/FAQ
Glasfiberteknik
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (57364 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande