Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjälp med motorval tack.
1, 2   >>
3997 besök totalt
Dulliman
Götene
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Hjälp med motorval tack.

Har i dagarna börjat bygga ihop min mania spyder och skulle behöva lite råd angående motorval. Jag hade tänkt mig att få tag i en motor och växellåda som suttit i en framhjuls driven bil och placera den så nära stolsryggen som går för att få den bästa balansen i bilen. Det har väl lutat lite åt en vr6 motor men också saab 2,3 t eller volvos t5. Om ni har något bra förslag eller provat något själva är det bara att skriva.

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Saab-intressent som jag är så skulle jag nog peka på nån annan motor... Saab-motorn är trevlig, det är därför jag skramlar runt i en 9-3:a, men växellådan är inte så hållbar om du ska överstiga orginaleffekt/vrid. Dessutom är de tidiga 2,3T-motorerna längsmonterade (s.k. långmotorer) och de senare är tvärsmonterade (kortmotorer). Kika gärna in i forumet hos http://www.stcs.nu för idéer och kommentarer kring dessa burkar!

Volvo's växellåda ser väl ut att hålla bättre, om man bara kikar på strippkörningarna med bilarna med herre-jösses-effekt (som en känd STCS-profil skulle uttryckt det). Volvo-folket har säkert koll på det: http://www.turboperformanceclub.com/

VR6 har jag ingen koll på, dessvärre... Hittade ingen länk dit...

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag hade nog siktat på en Volvo t5 eller R maskin.

En sådan motor kan man chippa till nästan 300hk. Ska man ha mera effekt än drygt 300hk så måste man byta kolvar och stakar etc. Borde sätta bra fart på en mindre lättare bil än en Volvo 850.

Dessutom låter ju dom motorerna mycket trevligt

Saab motorn är lättare att trimma till högre effekter men har sämre växellåda.

Sen har ju Volvomotorn turbon på baksidan av motorn orginal. Saabmotorn har turbon framför motorn. Värt att tänka på om du inte vill ha extra sätesvärme

Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002

Du glömde att skriva om du är ute efter körbarhet/karaktär/ngt som passa biltypen eller vrålmycket effekt?

Kan annars tipsa om Volvos 2.0:a med JTCC-trim (från S40). Mycket trevlig alu-motor som blir helrätt i en lätt bil. Ca 185hk i de sista varianterna och trevlig karaktär.

Annars kan ju en Subaru-boxer (med turbo) vara fint också, om den passar dvs (mkt låg tyngdpunkt och grymt trevlig karaktär).
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003

om man får flika in en liten fråga bara utan att förstöra tråden för mycket

Hur ser det ut viktmässigt mellan motormodellerna Volvo t5, Saab 2,3t & nån av vr6 maskinerna, skiljer det mycket tro

Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003

Mainia Spyder! KUL !
Var nära att trilla dit på en sådan en gång i tiden men sedan kom annat i vägen..........

En fråga som slår mig med en gång är har du kvar bubbla underredet eller är det rör ram ?
Det påverkar ju motorvalet en del

Själv hade jag valt en Saab 2.3 lågtryckare, den går precis igenom besiktningen med bilen lite lätt nertyngd och kan sedan få precis lagom med effekt.

Göteborg
Här sen Jul 2003

Barbapappa skrev:

Hur ser det ut viktmässigt mellan motormodellerna Volvo t5, Saab 2,3t & nån av vr6 maskinerna, skiljer det mycket tro
Tror inte det . Alla är gjutna i aluminium så det kanske skiljer några kilon. Ska luska lite i ämnet.

--VVTS--
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Maciek Matwiejczuk skrev:
Barbapappa skrev:

Tror inte det . Alla är gjutna i aluminium så det kanske skiljer några kilon. Ska luska lite i ämnet.

Mja, Saabs 2.3or har gjutjärnsblock. Ett mkt stabilt block som tål höga effekter utan modifiering.

mvh/Ragnar

Göteborg
Här sen Jul 2003

Ragnar skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
Barbapappa skrev:

Mja, Saabs 2.3or har gjutjärnsblock. Ett mkt stabilt block som tål höga effekter utan modifiering.

mvh/Ragnar
Får nog läsa på lite bättre när det gäller Saabs motorer

--VVTS--
Citera
Matso

Här sen Dec 2002

Magnus K skrev:
Saab-intressent som jag är så skulle jag nog peka på nån annan motor... Saab-motorn är trevlig, det är därför jag skramlar runt i en 9-3:a, men växellådan är inte så hållbar om du ska överstiga orginaleffekt/vrid. Dessutom är de tidiga 2,3T-motorerna längsmonterade (s.k. långmotorer) och de senare är tvärsmonterade (kortmotorer). Kika gärna in i forumet hos http://www.stcs.nu för idéer och kommentarer kring dessa burkar!

Volvo's växellåda ser väl ut att hålla bättre, om man bara kikar på strippkörningarna med bilarna med herre-jösses-effekt (som en känd STCS-profil skulle uttryckt det). Volvo-folket har säkert koll på det: http://www.turboperformanceclub.com/

VR6 har jag ingen koll på, dessvärre... Hittade ingen länk dit...

Nu tror jag du tullat lite för mycket på spolarvätskan.....

Det finns vad man kallar långmotorer och kortmotorer. Långa motorer satt i 9000 fram till och med '93 (kanske kanske bara till -92) därefter försågs bilarna med sk kortmotorer. Skillnaden mellan motorerna ligger främst i toppens utformning där den senare anses flöda bättre etc. Det har alltså inget med motors orientering i motorrummet att göra.

Det borde inte vara några problem att få rimlig livslängd på transmissionen, den tilltänka bilen väger ju aningens mindre än en fulltankad 9k.

Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Matso skrev:
Magnus K skrev:

Det finns vad man kallar långmotorer och kortmotorer. Långa motorer satt i 9000 fram till och med '93 (kanske kanske bara till -92) därefter försågs bilarna med sk kortmotorer. Skillnaden mellan motorerna ligger främst i toppens utformning där den senare anses flöda bättre etc. Det har alltså inget med motors orientering i motorrummet att göra.

Haha, måste hålla mig borta från spriten!

Men, jo, till viss del så håller min uppfattning. Helt rätt som du säger, men den äldre långmotorn kommer från gamla 900:an och i den sitter den på längden. I 9000 vet jag inte riktigt, där borde den nog sitta på tvären Kortmotorn har alltid suttit på tvären, anledningen till att den utvecklades var (enligt STCS-källor) för att motorn skulle få plats i den nya 900:an som kom -94.

Jaja, nu ska jag vara tyst...

Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

om du nu nödvändligtvis ska åka med Volvomorot så kan väl femman utan turbo va ett väl så bra alternativ, jag menar en Mania spider är väl inte direkt en familjekombi så om du slipper intercooler o sånt så borde det kunna bli lite mer plats över. En bit över 200 körbara hästar är nog inga större bekymmer.

Annars finns det ju drösvis med trevliga japanska motorer, nya Toyota Corolla finns i nån "GTI-version" med en motor på 1,6 eller 1,8 liter med ca 190 hk.
Honda har väl oxå en hel hög med alternativ som är både lätta och trevliga...

Götene
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Tack för alla svar, motorstyrkan behöver ej överstiga 200hk då hela bygget kommer att väga ca 600-700kg. Det är ett rörrams chassie som vi börjat bygga, vi var och kollade hos Ulf Bolumlid på hans Acid chassie och snappade upp lite idéer. Finns det någon som har koll på hondas v-tech motorer, 1,6l V-tech ligger väll på ca 160-170hk orginal. Den perfekta motorn skulle ju vara nya civic type-r motorn, men då börjar budgeten spåra ur ordentligt.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Vad sägs om en Alfa V6:a? Då får du garanterat ståpäls av ljudet varje gång du kör också... thumbs up

Sen finns det olika storlekar och modeller så att välja ett prisläge som passar är inte svårt, orginaleffekter upp till 235Hk och sexväxlad låda finns på vissa.

BMW 330i -05
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Jag vet inget om Hondas maskiner, men tror att de äldre VTEC-motorerna snurrar åt fel håll för att passa bra till andra delar på marknaden. De som duger är de som sitter i Civic TypeR och S2000.
Med tanke på hur snorungarna kör med sina Civics så bör det finnas ett antal på skrotar runt om i Europa.

Här sen Dec 2002

Magnus Karlsson skrev:
Matso skrev:
Magnus K skrev:

Haha, måste hålla mig borta från spriten!

Men, jo, till viss del så håller min uppfattning. Helt rätt som du säger, men den äldre långmotorn kommer från gamla 900:an och i den sitter den på längden. I 9000 vet jag inte riktigt, där borde den nog sitta på tvären Kortmotorn har alltid suttit på tvären, anledningen till att den utvecklades var (enligt STCS-källor) för att motorn skulle få plats i den nya 900:an som kom -94.

Jaja, nu ska jag vara tyst...

9000 har alltid haft motorn på tvären, från början till det bittra slutet '98. 900 motorer har aldrig intresserat mig speciellt så jag vet inte säkert, men det känns som att långa motorn i 9k har betydligt mer gemensamt med kortmotorn än vad den har med en gammal rova i en 900. 2.3an användes ju för första gången i 9000. Men men, jag kan inte detta säkert så jag säger inte heller något mer - och antagligen är det inte så viktigt heller...

Nu slutar vi prata om detta, börjar sakna min gamla Aero, en svart '91a. Den var fin den...

supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003

Dulliman skrev:
Tack för alla svar, motorstyrkan behöver ej överstiga 200hk då hela bygget kommer att väga ca 600-700kg. Det är ett rörrams chassie som vi börjat bygga, vi var och kollade hos Ulf Bolumlid på hans Acid chassie och snappade upp lite idéer. Finns det någon som har koll på hondas v-tech motorer, 1,6l V-tech ligger väll på ca 160-170hk orginal. Den perfekta motorn skulle ju vara nya civic type-r motorn, men då börjar budgeten spåra ur ordentligt.

Hej , Vi KRÄVER lite bilder , hur långt har du kommit ?

Karlstad
Här sen Apr 2003

MaZ skrev:
Vad sägs om en Alfa V6:a? Då får du garanterat ståpäls av ljudet varje gång du kör också... thumbs up

Sen finns det olika storlekar och modeller så att välja ett prisläge som passar är inte svårt, orginaleffekter upp till 235Hk och sexväxlad låda finns på vissa.

Damit. Tänkte precis skriva samma sak..
Nog för att man är lite smittad själv med en 12v i racebilen och en 24v i bruksbilen. Om det är ljud, karaktär, varvvillighet så skall du ha en 24v. Den vanliga 211hk:arn kan du skrämma till QV spec. med grövre "runners" och ommappning. Ger då ung 235hk plötsligt. Mer om du inte vill ha avgasrening. Då har du bra med effekt som dessutom går att hantera.
Kan intyga att även om bruksisen är tung med 1600kg ung så rinner snålvattnet när varvmätarn passerar 7000 giri...MMmmumma!

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Dulliman
Götene
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Alfa 24v säger ni, jag har extremt lite koll på alfa motorer men har inte dom motor fram och lådan i bak eller är det bara äldre modeller? Vilken bilmodell hittar jag 24v motorn i, sitter den i 164an och är den framhjuls driven. Bilder på bygget finns det tyvärr inga än, det är bara en hög med glasfiber delar och en hög med rör. Jag tänkte nämligen fixa en motor innan jag bygger chassiet så jag vet hur mycket platts jag ska undvara.

Göteborg
Här sen Nov 2002

24V sitter i från och med 164, motorn fram och på tvären, drivning på framhjulen. Observera dock att inte alla 164or hade 24v och det finns dessutom fyrhjulsdrivna och då har man väl lite att modifiera...

155 - 2.5 (inte säker att de finns med 24v)
164 - 3.0
156 - 2.5, 3.2*
166 - 3.0*
Spider - 3.0 (har sett lite olika varianter men jag tror att alla Spiders i sverige har 3.0 24v)
GTV - 3.0*

*(alla har 24v)

Sen finns det diverse olika kammar att stoppa i de olika motorerna 164an finns som Super, QV och Q4 tex och skillnaden ligger i kammar insugningsrör och insprutning.

BMW 330i -05
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag skulle glömma saabmotorn då den är ganska tung för ändamålet och har turbon på fel ställe (även om den har bäst trimmpotential) och inrikta mig på en trevlig sugmotor då vikten är så låg...

Alfa V6:a eller kanske Volvo S40 4:a osv.

Hjälp med motorval tack.
1, 2   >>
3997 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande