Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsches motorpriser (splittad tråd 2)
2310 besök totalt
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Jag brukar vara på Stigs Garage då o då, det är en trevlig prick som äger stället, jag fick gå till vinden och plocka med mig hem godbitar till bra pris.

Väldigt bra att ha göra med är Stig faktiskt, han bytte in min 3.0SC och 915 låda mot lite 993TT bromsdetaljer och lite till.

MUMS!

Skåne
Här sen Nov 2002

kid skrev:
Jag brukar vara på Stigs Garage då o då, det är en trevlig prick som äger stället, jag fick gå till vinden och plocka med mig hem godbitar till bra pris.

Väldigt bra att ha göra med är Stig faktiskt, han bytte in min 3.0SC och 915 låda mot lite 993TT bromsdetaljer och lite till.

MUMS!

Det var väl inte en motor från en SC-79 som du bytte bort?
Trots sitt beskedliga yttre har den nämligen en vevaxel som är mycket eftertraktad hos Porscherejsare.

Insjön
Här sen Dec 2002

Trådstartare
FredrikÅ skrev:
kid skrev:

MUMS!

Det var väl inte en motor från en SC-79 som du bytte bort?
Trots sitt beskedliga yttre har den nämligen en vevaxel som är mycket eftertraktad hos Porscherejsare.

Vad är det för märkvärdigt med den vevaxeln?.

Jag försöker få in en SAAB 2.3 turbo snurra i bakänden på min 911, så porschemotorer är det slut med för min del

Skåne
Här sen Nov 2002

kid skrev:

Vad är det för märkvärdigt med den vevaxeln?.

Jag försöker få in en SAAB 2.3 turbo snurra i bakänden på min 911, så porschemotorer är det slut med för min del

Ja, jag har ju läst om ditt bygge och följer det med spänning.

Fast ibland kliar jag mig kanske lite i huvudet...

Jag får väl försöka samla ihop mig och ta fram lite vettig info om detta, men man kan väl lite kort
säga att bottendel/vevaxel till en 3,0 SC-79 är en av Porsches mest stabila och duger rätt bra till att bygga något roligt av...

Jag vet att den bland annat användes i de rätt så trevliga IMSA-motorerna på mellan 550-650 hk. thumbs up

EDIT. ...Pust.. Och borde därför kunna bytas in rakt av mot en 3,6 liters motor från en 964.

Mantorp
Här sen Nov 2002

FredrikÅ skrev:

EDIT. ...Pust.. Och borde därför kunna bytas in rakt av mot en 3,6 liters motor från en 964.

Dendär raden kommer inte uppskattas av Kid tror jag mig veta...

Ibland är verkligheten bra grym...

Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Jo visst är verkligheten bra grym, jag kan ingenting göra åt marknadsvärdet av Porsche motorer, en 3.0 SC motor är värd mellan 20-25.000 beroende på skick, jag fick 20.000 för min motor som gått 17.000 mil med några avbrutna avgaspinnbultar och lite annat kanske?.

Det vore kanske en annan sak om man sålde motorn i delar, men som komplett är den inte värd särskilt mycket.

3.6L 964 motorn väger f.ö 230++ kg.

SAAB B234LM ca 160-170 kilo plus lite kylare och slangar.

Nåväl vi skall inte hijacka Tor Helges tråd.

Laholm
Här sen Nov 2002

FredrikÅ skrev:

Det där får du utveckla, för det ha jag minnsan inte alls sett i prisbilden på motorer.

F ö trodde jag att 3.2:an botten var mer eftertraktad, då den är identisk med 930 3,3. Det var ivf vad en motorbyggare sa till mig, rätt eller fel.

Insjön
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Pär Hylander skrev:
FredrikÅ skrev:

Det där får du utveckla, för det ha jag minnsan inte alls sett i prisbilden på motorer.

F ö trodde jag att 3.2:an botten var mer eftertraktad, då den är identisk med 930 3,3. Det var ivf vad en motorbyggare sa till mig, rätt eller fel.

Jag tror inte att många av er har ett grepp om motorpriserna här i sverige.

out there kan man få fördelaktiga priser för utbudet är större.
Här har man tur om man kan hitta en motor i gott skick.

Vi säger så här:
3.0 SC motor mellan 20-25.000 beroende på skick.

3.2 Carrera, mer än 30.000 kr , vet inte exakt prisbild.

3.3 930 motorn är ganska dyr med sina 50-70.000 kr med mer än 10.000 mil på mätaren, om du hittar en d.v.s.

3.6L motorn är mycket årsmodellberoende då 90-91:orna är lite billigare än de senare pre varioram, det stannar på samma nivå som 3.3 turbo motorn men vanligare.

RS, RSR motorer betingar helt andra prisnivåer.

Växellådorna är ungefär likadant, LSD till en 930 låda kostar runt 10-15.000 plus lådan i sig självt på ca 13-15.000 minst.

915 lådan är lite billigare med sina ca 10.000 kr.

Källor är bland annat JPS Porsche, Stigs Garage, Perrys och Micke Svens.

Rätta mig gärna om prisbilden skall justeras nedåt.

2310 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande