Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio Sport (182) Gordini -04 -*Till Salu?* | << 1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 65, 66, 67 >> 72 besök idag (391708 totalt) |
Ja det är lite mer "ank stjärt" på den skulle man kunna säga. Gör faktiskt rätt mycket till utsendet på bilen, många som inte alls är insatta har kommenterat den direkt de sett bilen. Kan fixa en bild vid tillfälle. Har haft mycket annat för mig i helgen men har iaf hunnit lägga ett par timmar i garaget. Den mesta tiden har gått åt till att experimentera med att med elektricitet ta bort rost: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Resultatet kan man nog kalla för lyckat Har gått ett varv på dom med roterande stålborste efter badet. De ska få någon typ av ytbehandling och sen ska nya lager pressas i. |
||||
|
||||
Jorrå det får du ola, har haft närmare 200 besök i tråden sedan bilden lagts ut och du är den första som vågar skriva något Hade jag haft en BMW hade man väl haft 10 nya sidor fulla av gissningar att läsa igenom vid det här laget... |
||||
Lagren har jag lyckats klura ut vad det är, funderar lite på om jag har samma typ av lager på min eller om det är annorlunda på de nyare cliosarna. Vad det är i de stora kartongerna har jag ingen aning om men några av kartongerna ser ut att kunna rymma 15" fälgar _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
:attention Jag fattar faktiskt oxå va det är på första bilden.
På andra bilden i de tre kartongena: I översta kartongen, 4000st Wunderbaum le Francais med "Vitlök och Baguette"-doft. I mellersta kartongen, 20 flaskor Pernod Pastis. I nedersta kartongen, en växellåda. |
||||
Grattis till er alla
Det är alltså isattser till bakaxel som ersätter de löjligt mjuka bussningarna som sitter där original. Är sånna där i värsta sortens flex gummi som dessutom har tvärsgående hål i gummit för att göra dom ännu mjukare Gammla bussningarna urpressade och de nya knackade på plats. Ska svetsas på båda sidor och därefter åker bakaxel plus en massa andra prylar i väg på blästring och lackering. Gällande lådorna så kan jag väl iaf avslöja en lite sak som fanns i dom... (förutom den splojrans nya växelådan i botten lådan. Bra Falken!) Nya hjullager till hubbarna, de gamla lagren satt HÅRT. Blev en duktig smäll när dom släppte. Känns som man hunnit hyggligt mycket för att vara ett par timmar en vanlig vardags kväll. |
||||
Jag är lite avundsjuk på din mekar-energi...
Kommer att bli fint detta när det blir ihopsatt. |
||||
Tack, Just nu känns det riktigt bra, har beställt nästan alla delar som kommer att behövas och jag ligger rätt långt före den tänkta tisdplanen. Om allt går som jag hoppas står bilen på hjulen igen under början av Februari månad. Sen är det "bara" bur inredningen och "lite" annat att fixa innan permiären. Btw du får gärna handla 10liter växelådsolja åt mig vid tillfälle |
||||
Gott jobbat! på Renault Sport kan man köpa en annan bakaxel som är boxad i "trekanten" (delen du visar på bild) vet inte om det ger så mycket men är ju samtiidigt inte alltför mycket jobb att boxa den. Bara en tanke
_________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Ahh det har jag faktiskt sett dom som har fixat i efterhand. Frågan är dock om jag behöver det iom att jag kör med en extra krängare bak? Kan ju bli för stumt också. |
||||
Ska försöka ordna det nå'n gång framöver. Är det brådis? Du bekräftade aldrig mina teorier ang kartongernas innehåll? |
||||
Gott, ingen större brådis. Kommer passera Stockholm framöver kring jul + att jag ska upp i jobbet två vändor under januari. Så vi kanske kan ta det då? Måste göra dig besviken gällande lådorna du får nöja dig med ett rätt av tre |
||||
Så kan det ju bli tror många av rallykillarna kör med ej boxade... just p.g.a. det... däremot så tror jag inte axeln var altfördyr att köpa på RS (typ 2500 SEK... men det var ju ett tag sedan) _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Ser bra ut, kom på att jag har ju en helt annan bakaxel med en annan typ av bussningar då min torsionsstav går igenom lagringen. Blir intressant att se om det märks skillnad i bakvagnen med den nya lagerna. Borde kunna bli lite mer stabil i toe. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Ja jag skulle tro att det blir bättre, dessutom har jag köpt fler shims så jag hoppas kunna skimsa in toe / camber mer exakt för bakaxeln. Misstänker att de -1 grad extra camber plattorna jag satte bak även gav lite toe out. Det + krängaren gjorde bilen lite mer tailhappy. Hur som helst var bussningarna så mjuka att det gick att "flexa" bussningen ca 5mm bara genom att trycka hårt med tummen och bussningarna såg helt fräsha ut så jag antar att de är så svampiga även som nya. |
||||
Varit mycket jobb på sista tiden, men lite har jag lyckats beta av iaf.
- Hubbar och ritningar ligger nu hos maskinverkstaden och jag väntar på ett prov så jag kan testmontera. När jag "okejat" allt kommer CNC-maskinerna gå varma - Handlat grundfärg och styrt upp en massa med olika typer av blästring, pulverlackering mm. - Beställt en massa delar. Fått hylsorna till bakaxeln isvetsade, topp jobb av min chefs-svetsare som alltid Börjat riva botten på motorn, trågpackningen ska bytas + att överfallet närmast växelådan måste tätas om och... ...så ska dessa i. En svag punkt på dessa motorer och jag har sett bilder från UK där bultar gått av. Lika bra att byta när man ändå har i sär. Men... så har jag upptäckt något som inte alls verkar bra. Vände motorn upp och ner i stativet för att ta bort tråg och annat. Såg att det låg kvar olja "uppe på kolvarna" drog runt motorn och hörde att det slurpade till. När jag kom ner till garaget några dagar senare såg det ut som nedan Är medveten om att kolvringarna inte är helt täta och att det antagligen var dumt att inte se till att all olja var ur innan jag drog runt den. Men hur ska jag tolka detta, är kolvringarna kass eller är det naturligt när det stått olja på ringarna i flera dagar? Har ju inte sett några tendenser på dåliga ringar tidigare så som olja i insuget eller blårök. Motorn går dessutom riktigt fint. Kompressionstest kommer givetvis att göras omgående. Behöver ett utlåtande från någon som kan detta. Hjälp! |
||||
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio Sport (182) Gordini -04 -*Till Salu?* | << 1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 65, 66, 67 >> 72 besök idag (391708 totalt) |