Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport (182) Gordini -04 -*Till Salu?*
<<   1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 65, 66, 67   >>
72 besök idag (391708 totalt)
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Magnus Janard skrev:
har för mig att han cup vingen... hur ser den ut?


Ja det är lite mer "ank stjärt" på den skulle man kunna säga. Gör faktiskt rätt mycket till utsendet på bilen, många som inte alls är insatta har kommenterat den direkt de sett bilen. Kan fixa en bild vid tillfälle.

Har haft mycket annat för mig i helgen men har iaf hunnit lägga ett par timmar i garaget. Den mesta tiden har gått åt till att experimentera med att med elektricitet ta bort rost: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28596

Resultatet kan man nog kalla för lyckat thumbs up









Har gått ett varv på dom med roterande stålborste efter badet. De ska få någon typ av ytbehandling och sen ska nya lager pressas i.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Ola80
lund
Här sen Jan 2009
Inlägg: 253



jättekul med den nya bilen

_________________
Ola
BMW
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Då är det en sån den har... har lite mer ankskärt...

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Kanske ska köra en liten gissningslek?

Vad kan detta vara tro?


....och detta

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Ola80
lund
Här sen Jan 2009
Inlägg: 253



man får inte fuska som jag gjorde och använda internet adressen på bild 1.

_________________
Ola
BMW
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
ola80 skrev:
man får inte fuska som jag gjorde och använda internet adressen på bild 1.


Jorrå det får du ola, har haft närmare 200 besök i tråden sedan bilden lagts ut och du är den första som vågar skriva något

Hade jag haft en BMW hade man väl haft 10 nya sidor fulla av gissningar att läsa igenom vid det här laget...

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Dignell skrev:
ola80 skrev:
man får inte fuska som jag gjorde och använda internet adressen på bild 1.


Jorrå det får du ola, har haft närmare 200 besök i tråden sedan bilden lagts ut och du är den första som vågar skriva något


Lagren har jag lyckats klura ut vad det är, funderar lite på om jag har samma typ av lager på min eller om det är annorlunda på de nyare cliosarna.

Vad det är i de stora kartongerna har jag ingen aning om men några av kartongerna ser ut att kunna rymma 15" fälgar

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

:attention Jag fattar faktiskt oxå va det är på första bilden.



På andra bilden i de tre kartongena:
I översta kartongen, 4000st Wunderbaum le Francais med "Vitlök och Baguette"-doft.
I mellersta kartongen, 20 flaskor Pernod Pastis.
I nedersta kartongen, en växellåda.


_________________

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Grattis till er alla

Det är alltså isattser till bakaxel som ersätter de löjligt mjuka bussningarna som sitter där original. Är sånna där i värsta sortens flex gummi som dessutom har tvärsgående hål i gummit för att göra dom ännu mjukare thumbs down

Gammla bussningarna urpressade och de nya knackade på plats. Ska svetsas på båda sidor och därefter åker bakaxel plus en massa andra prylar i väg på blästring och lackering.


Gällande lådorna så kan jag väl iaf avslöja en lite sak som fanns i dom... (förutom den splojrans nya växelådan i botten lådan. Bra Falken!)

Nya hjullager till hubbarna, de gamla lagren satt HÅRT. Blev en duktig smäll när dom släppte.



Känns som man hunnit hyggligt mycket för att vara ett par timmar en vanlig vardags kväll.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag är lite avundsjuk på din mekar-energi...

Kommer att bli fint detta när det blir ihopsatt. thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Lars Falk skrev:
Jag är lite avundsjuk på din mekar-energi...

Kommer att bli fint detta när det blir ihopsatt. thumbs up


Tack,

Just nu känns det riktigt bra, har beställt nästan alla delar som kommer att behövas och jag ligger rätt långt före den tänkta tisdplanen. Om allt går som jag hoppas står bilen på hjulen igen under början av Februari månad. Sen är det "bara" bur inredningen och "lite" annat att fixa innan permiären.

Btw du får gärna handla 10liter växelådsolja åt mig vid tillfälle

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Gott jobbat! på Renault Sport kan man köpa en annan bakaxel som är boxad i "trekanten" (delen du visar på bild) vet inte om det ger så mycket men är ju samtiidigt inte alltför mycket jobb att boxa den. Bara en tanke

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Magnus Janard skrev:
Gott jobbat! på Renault Sport kan man köpa en annan bakaxel som är boxad i "trekanten" (delen du visar på bild) vet inte om det ger så mycket men är ju samtiidigt inte alltför mycket jobb att boxa den. Bara en tanke


Ahh det har jag faktiskt sett dom som har fixat i efterhand. Frågan är dock om jag behöver det iom att jag kör med en extra krängare bak? Kan ju bli för stumt också.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008
Inlägg: 191



oj här har det hänt en del sen sist man läste thumbs up thumbs up

Vet inte om det ståt tidigare? men varför vart det bil byte?

_________________
Mikael Wallner

Clio sport -02
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dignell skrev:
...10liter växelådsolja åt mig vid tillfälle

Ska försöka ordna det nå'n gång framöver. Är det brådis?


Du bekräftade aldrig mina teorier ang kartongernas innehåll?


_________________

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Lars Falk skrev:
Dignell skrev:
...10liter växelådsolja åt mig vid tillfälle

Ska försöka ordna det nå'n gång framöver. Är det brådis?


Du bekräftade aldrig mina teorier ang kartongernas innehåll?



Gott, ingen större brådis. Kommer passera Stockholm framöver kring jul + att jag ska upp i jobbet två vändor under januari. Så vi kanske kan ta det då?

Måste göra dig besviken gällande lådorna du får nöja dig med ett rätt av tre

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Dignell skrev:
Magnus Janard skrev:
Gott jobbat! på Renault Sport kan man köpa en annan bakaxel som är boxad i "trekanten" (delen du visar på bild) vet inte om det ger så mycket men är ju samtiidigt inte alltför mycket jobb att boxa den. Bara en tanke


Ahh det har jag faktiskt sett dom som har fixat i efterhand. Frågan är dock om jag behöver det iom att jag kör med en extra krängare bak? Kan ju bli för stumt också.


Så kan det ju bli
tror många av rallykillarna kör med ej boxade... just p.g.a. det... däremot så tror jag inte axeln var altfördyr att köpa på RS (typ 2500 SEK... men det var ju ett tag sedan)

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Dignell skrev:
Grattis till er alla

Det är alltså isattser till bakaxel som ersätter de löjligt mjuka bussningarna som sitter där original. Är sånna där i värsta sortens flex gummi som dessutom har tvärsgående hål i gummit för att göra dom ännu mjukare thumbs down


Ser bra ut, kom på att jag har ju en helt annan bakaxel med en annan typ av bussningar då min torsionsstav går igenom lagringen.

Blir intressant att se om det märks skillnad i bakvagnen med den nya lagerna. Borde kunna bli lite mer stabil i toe.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Dignell skrev:
Grattis till er alla

Det är alltså isattser till bakaxel som ersätter de löjligt mjuka bussningarna som sitter där original. Är sånna där i värsta sortens flex gummi som dessutom har tvärsgående hål i gummit för att göra dom ännu mjukare thumbs down


Ser bra ut, kom på att jag har ju en helt annan bakaxel med en annan typ av bussningar då min torsionsstav går igenom lagringen.

Blir intressant att se om det märks skillnad i bakvagnen med den nya lagerna. Borde kunna bli lite mer stabil i toe.


Ja jag skulle tro att det blir bättre, dessutom har jag köpt fler shims så jag hoppas kunna skimsa in toe / camber mer exakt för bakaxeln. Misstänker att de -1 grad extra camber plattorna jag satte bak även gav lite toe out. Det + krängaren gjorde bilen lite mer tailhappy.

Hur som helst var bussningarna så mjuka att det gick att "flexa" bussningen ca 5mm bara genom att trycka hårt med tummen och bussningarna såg helt fräsha ut så jag antar att de är så svampiga även som nya.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
johamn
Degerfors
Här sen Nov 2003
Inlägg: 35



Ser bra ut!

Gillar verkligen färgen på Ghordinin =)

//J

_________________
- Johan Andreen -
Lekbilslös
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Varit mycket jobb på sista tiden, men lite har jag lyckats beta av iaf.

- Hubbar och ritningar ligger nu hos maskinverkstaden och jag väntar på ett prov så jag kan testmontera. När jag "okejat" allt kommer CNC-maskinerna gå varma

- Handlat grundfärg och styrt upp en massa med olika typer av blästring, pulverlackering mm.

- Beställt en massa delar.

Fått hylsorna till bakaxeln isvetsade, topp jobb av min chefs-svetsare som alltid thumbs up

Börjat riva botten på motorn, trågpackningen ska bytas + att överfallet närmast växelådan måste tätas om och...


...så ska dessa i. En svag punkt på dessa motorer och jag har sett bilder från UK där bultar gått av. Lika bra att byta när man ändå har i sär.


Men... så har jag upptäckt något som inte alls verkar bra. Vände motorn upp och ner i stativet för att ta bort tråg och annat. Såg att det låg kvar olja "uppe på kolvarna" drog runt motorn och hörde att det slurpade till. När jag kom ner till garaget några dagar senare såg det ut som nedan
Är medveten om att kolvringarna inte är helt täta och att det antagligen var dumt att inte se till att all olja var ur innan jag drog runt den. Men hur ska jag tolka detta, är kolvringarna kass eller är det naturligt när det stått olja på ringarna i flera dagar? Har ju inte sett några tendenser på dåliga ringar tidigare så som olja i insuget eller blårök. Motorn går dessutom riktigt fint. Kompressionstest kommer givetvis att göras omgående. Behöver ett utlåtande från någon som kan detta. Hjälp!


_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport (182) Gordini -04 -*Till Salu?*
<<   1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 65, 66, 67   >>
72 besök idag (391708 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande