Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech vilket material använder man till drivaxlar? | 5 besök senaste veckan (10246 totalt) |
hej tänkte göra egna sviktstål drivaxlar men undrar vilket material jag skall köpa.
någon som vet den tekniska benämningen på materialet?? mvh roger _________________ ROGER FYHRLUND Kör 770hk porsche audi projekt tråd: http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=9153 |
||||||
Du kanske skulle vara lite bättre på berätta ved tillverkaren heter också. Tror inte det finns någon standard som heter "orvar supreme" Är dom här som gör orvar http://www.uddeholm.se/ |
||||||
Stämmer bra Ajden,
http://www.uddeholm.se/swedish/files _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Begär du att one-linerkungen ska börja skriva fler än 2-3 ord per inlägg? Vad är egentligen sviktstålsdrivaxlar och hur skiljer de sig från "vanliga" drivaxlar? |
||||||
_________________ ROGER FYHRLUND Kör 770hk porsche audi projekt tråd: http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=9153 |
||||||
För de som vill ha turbokick? |
||||||
De drivaxlar jag sett är SAE 1030 , 1040 stål i original drivaxlar (jänkare)
SAE 1541 stål i eftermarknadsaxlar, skall vara ca 30% starkare enl. vad jag hört. 1541H finns också, innehåller då även kisel _________________ Daniel Gustavsson |
||||||
orvar Supreme är ett mycket bra stålval, används i bland annat rallycross i genomhärdat skick till 48 HRC med bra resultat. Vill man göra ett par riktigt dyra drivaxlar så skulle man ju kunna testa med "maraging steel", det är ett kolfritt stål med stort nickelinnehåll vilket erbjuder en väldigt hög styrka (kring 2000 MPa) kombinerat med en hög slagseghet.
När det gäller "sviktstål" så sviktar alla stålsorter lika mycket. Hur mycket ett stål kan "svikta" innan det deformeras plastiskt dikteras av flytgränsen. Väljer man ett verktygsstål så fås en mycket hög flytgräns (eller Rp0,2), orvar Supreme ligger uppåt 1500 MPa. |
||||||
Finnessen med sviktaxlar är inte att axlarna ska hålla bättre utan att växellåda och drivknutar ska slippa tvära ryck som ger höga belastningar. Man gör alltså drivaxlar med mindre diameter för att de ska fjädra mer i torsionsled och på så sätt filtrera bort toppar i vridmonentet. Eftersom axlarna är mindre i diameter krävs då ett starkare stål för att de ska hålla. Det är precis som Johan säger inte stålkvaliteten som gör att axlarna sviktar. _________________ Tomas Lindbäck |
||||||
Har två olika ingående axlar till vxl.lådan, en med mer markerad midja. Tänkte automatiskt använda den grövre men skall kanske tänka om, kanske snällare för lådans innanmäte med den klenare.
_________________ Peter Alfredsson Alfasud Ti Porsche 911E A-H Sprite Honda Integra DC2 |
||||||
När man pratar om brottförlängning så är man ju inne på det plastiska området. Alltså hur mycket materialet deformeras plastiskt innan brott sker. Segare material har i regel en hög brottförlängning och vice versa men det beror också på hur materialen deformationshärdar. Kör man sina drivaxlar i det plastiska området så är man ju dock ganska illa ute. |
||||||
Att köra drivaxlarna i det plastiska området är som sagt ingen bra idé. Dock är det ändå en stor fördel att ha ett material med bra brottöjning för att klara av den där oförutsedda överbelastningen som man för eller senare råkar ut för. _________________ Tomas Lindbäck |
||||||
Racetech vilket material använder man till drivaxlar? | 5 besök senaste veckan (10246 totalt) |