Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
vilket material använder man till drivaxlar?
5 besök senaste veckan (10246 totalt)
kyttet
jönköping
Här sen Aug 2007
Inlägg: 67


Trådstartare
hej tänkte göra egna sviktstål drivaxlar men undrar vilket material jag skall köpa.
någon som vet den tekniska benämningen på materialet??
mvh roger

_________________
ROGER FYHRLUND
Kör 770hk porsche audi
projekt tråd: http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=9153
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



orvar supreme?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



MaZ skrev:
orvar supreme?


Du kanske skulle vara lite bättre på berätta ved tillverkaren heter också.
Tror inte det finns någon standard som heter "orvar supreme"

Är dom här som gör orvar
http://www.uddeholm.se/

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087




_________________
Pontus Fyhr
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Ajden skrev:
MaZ skrev:
orvar supreme?


Du kanske skulle vara lite bättre på berätta ved tillverkaren heter också.
Tror inte det finns någon standard som heter "orvar supreme"

Begär du att one-linerkungen ska börja skriva fler än 2-3 ord per inlägg?

Vad är egentligen sviktstålsdrivaxlar och hur skiljer de sig från "vanliga" drivaxlar?
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Anders Jeppsson skrev:
...Vad är egentligen sviktstålsdrivaxlar...

Torsionsfjädrar.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
kyttet
jönköping
Här sen Aug 2007
Inlägg: 67


Trådstartare
tack för svaren.. nu är det löst..

_________________
ROGER FYHRLUND
Kör 770hk porsche audi
projekt tråd: http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=9153
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



ice skrev:
Anders Jeppsson skrev:
...Vad är egentligen sviktstålsdrivaxlar...

Torsionsfjädrar.


För de som vill ha turbokick?
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

OT:
Svikt för mig är böjing, rätt/fel?





Citat:
För de som vill ha turbokick?


Eller för de som INTE vill att drivaxlrna skall gå av

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



En klassiker på terrängbilar. Är det en stel Dana-kompatibel axel så finns de att köpa.
De går att vrida otroligt mycket innan de deformeras permanent.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
DanielG
Söderköping
Här sen Jan 2007
Inlägg: 73



De drivaxlar jag sett är SAE 1030 , 1040 stål i original drivaxlar (jänkare)
SAE 1541 stål i eftermarknadsaxlar, skall vara ca 30% starkare enl. vad jag hört. 1541H finns också, innehåller då även kisel

_________________
Daniel Gustavsson
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



orvar Supreme är ett mycket bra stålval, används i bland annat rallycross i genomhärdat skick till 48 HRC med bra resultat. Vill man göra ett par riktigt dyra drivaxlar så skulle man ju kunna testa med "maraging steel", det är ett kolfritt stål med stort nickelinnehåll vilket erbjuder en väldigt hög styrka (kring 2000 MPa) kombinerat med en hög slagseghet.

När det gäller "sviktstål" så sviktar alla stålsorter lika mycket. Hur mycket ett stål kan "svikta" innan det deformeras plastiskt dikteras av flytgränsen. Väljer man ett verktygsstål så fås en mycket hög flytgräns (eller Rp0,2), orvar Supreme ligger uppåt 1500 MPa.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Rp0,2 orvar Supreme

1280 @ 45 HRC
1520 @ 52 HRC

Har du koll på brottförlängning, Johan?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



Anders Jeppsson skrev:
ice skrev:
Anders Jeppsson skrev:
...Vad är egentligen sviktstålsdrivaxlar...

Torsionsfjädrar.


För de som vill ha turbokick?

Finnessen med sviktaxlar är inte att axlarna ska hålla bättre utan att växellåda och drivknutar ska slippa tvära ryck som ger höga belastningar.
Man gör alltså drivaxlar med mindre diameter för att de ska fjädra mer i torsionsled och på så sätt filtrera bort toppar i vridmonentet. Eftersom axlarna är mindre i diameter krävs då ett starkare stål för att de ska hålla. Det är precis som Johan säger inte stålkvaliteten som gör att axlarna sviktar.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



MaZ skrev:
Rp0,2 orvar Supreme

1280 @ 45 HRC
1520 @ 52 HRC

Har du koll på brottförlängning, Johan?

Fanns ju data i pdf-filen som länkades ovan.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Har två olika ingående axlar till vxl.lådan, en med mer markerad midja. Tänkte automatiskt använda den grövre men skall kanske tänka om, kanske snällare för lådans innanmäte med den klenare.

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



MaZ skrev:
Rp0,2 orvar Supreme

1280 @ 45 HRC
1520 @ 52 HRC

Har du koll på brottförlängning, Johan?


När man pratar om brottförlängning så är man ju inne på det plastiska området. Alltså hur mycket materialet deformeras plastiskt innan brott sker. Segare material har i regel en hög brottförlängning och vice versa men det beror också på hur materialen deformationshärdar.

Kör man sina drivaxlar i det plastiska området så är man ju dock ganska illa ute.
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



Johan Edlund skrev:
MaZ skrev:
Rp0,2 orvar Supreme

1280 @ 45 HRC
1520 @ 52 HRC

Har du koll på brottförlängning, Johan?


När man pratar om brottförlängning så är man ju inne på det plastiska området. Alltså hur mycket materialet deformeras plastiskt innan brott sker. Segare material har i regel en hög brottförlängning och vice versa men det beror också på hur materialen deformationshärdar.

Kör man sina drivaxlar i det plastiska området så är man ju dock ganska illa ute.

Att köra drivaxlarna i det plastiska området är som sagt ingen bra idé. Dock är det ändå en stor fördel att ha ett material med bra brottöjning för att klara av den där oförutsedda överbelastningen som man för eller senare råkar ut för.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
Racetech
vilket material använder man till drivaxlar?
5 besök senaste veckan (10246 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande