Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
strypventil.. laddtryck
4275 besök totalt
wolf
västerås
Här sen Okt 2005

Trådstartare
strypventil.. laddtryck

Sökte man fann inget.. så får skriva nått själv helt enkelt

ja som sagt, kör rx-7, med sekventiellt turbosystem... det vill säga 2 wastegates...

o de går ju en slang från vardera WG in mot själva snurrorna.. alltså de slangarna som man ska sätta ställbara ventiler på.. alltså strypventiler som ja fått förklarat för mig ska va bäst

iaf... ficken "ren" strypventil av Martin Gzon som ja ksulle montera när ja köpte bilen, kom aldrig så långt.. iaf nu är de dax.. O ja tänkte ja fixar en till så ma har på båda... men fick inte tag på likadan. utan en stryp/back ventil som den skulle heta

då till frågan... en strypventil ska man ju stänga till för o öka laddet... O en ren strypventil stänger du ju lika mkt åt båda hållen på
men denna stryp/back ventilen kunde man bara stänga till åt ena hållet, o sen va d jämnt öppet flöde tillbaka så att säga...
Spelar detta roll? åt vilket håll flödar trycket så att säga... O rent logiskt känner väl ja att de nästan bara e bra att d ör fritt tilblaka när trycket släpper...

är inte så hemma på allt detta med turbo ännu, men vill ju lära mig... nån som fattar vad ja vill komma fram till, o har lite tid över för att förklara hur allt hänger ihop där, o se om ja tänkt rätt eller helt galet

hoppas o tror nog att nån vänlig själ finnes..

Västerås
Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005

Re: strypventil.. laddtryck

Här finns mycket bra läsning
http://www.autospeed.com/cms/search/index.html?keywords=boost+control& . . . .

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re: strypventil.. laddtryck

jol skrev:
Här finns mycket bra läsning
http://www.autospeed.com/cms/search/index.html?keywords=boost+control& . . . .

Bah, han använde gigantisk lösning för att lösa icke-existerande problem på S4:an. Han "pyste upp" laddtrycket och lämnade magnetventilen "in the loop" bara för få en överslang av laddtrycket.

Ganska bökigt. Mycket enklare att lämna laddtryckstyrningen som den är och bara chippa upp den. Dessutom bör man kolla innan om soppan räcker innan man "pyser upp saker". För att inte tala om att man sätter knackregleringen ur spel när man tar bort kontrollen av laddtrycket från ECU:n och börjar "pysa".

Mitten av sverige
Här sen Okt 2003

Förstår kanske inte helt riktigt frågan men här kommer ett försök till svar

Som beepbeep skriver så om det är elektroniskt styrt med en magnetventil så är det bättre att anpassa mjukvaran.

Annars så är detta en lösning med en wastegate och en strypventil:

Kladdade ihop en bild i Paint . Man vill ju inte strypa luften till själva wastegaten utan man skapar ett kontrolerat "läckage" på slangen som man drar tillbaka till inloppet på turbon.

västerås
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

Per W skrev:
Förstår kanske inte helt riktigt frågan men här kommer ett försök till svar

Som beepbeep skriver så om det är elektroniskt styrt med en magnetventil så är det bättre att anpassa mjukvaran.

Annars så är detta en lösning med en wastegate och en strypventil:

Kladdade ihop en bild i Paint . Man vill ju inte strypa luften till själva wastegaten utan man skapar ett kontrolerat "läckage" på slangen som man drar tillbaka till inloppet på turbon.

Jo de första 2 svaren va av ingen relevans för mig då d ej är elektroniskt styrt...

men ja förstod din fina teckning... dock så är de som ja beskrev nu, oxå att strypventilerna är olika som ja har... ser likadan ut men lite olika design innut i..

en är ren strypventil o stryper flödet åt båda hållen...
den andra stryper åt ena hållet.. O har fullt flöda åt andra.. så säg man sätter den så att den läcker till insugssidan, o där justerar... men d är ju fullflöde åt andra hållet.. spelar de roll? vad ja förstått så kan ju trycker slå tilblaka eller vad de kallas.. O då är d ju ingen strypning där...

bra/dåligt??

Västerås
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003

om man sätter den så att den stryper "läcktrycket" som leds till inloppet (sugsidan) på turbon så spelar det ju ingen roll vad jag kan se, om det inte är någon strypning åt andra hållet då det ju är undertryck i inloppet.

västerås
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

Per W skrev:
om man sätter den så att den stryper "läcktrycket" som leds till inloppet (sugsidan) på turbon så spelar det ju ingen roll vad jag kan se, om det inte är någon strypning åt andra hållet då det ju är undertryck i inloppet.

nä precis min tanke... sweet då kan ja nog köra med dem så

här e förresten en kul bild på hela vacumsystemet till bilen min thumbs up

Västerås
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

wolf skrev:
...här e förresten en kul bild på hela vacumsystemet till bilen min...

Jösses! o' de' där vågar du riva i.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003

Re:

ice skrev:
wolf skrev:

Håller nog med ice lite där. Har inte riktigt tid nu att förstå det där ormbot men visst ser det ut som det finns någon form av tryckreglering utöver vanlig wastegate (I och J)?

västerås
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Nja har själv kollat lite näramre på de där under dagen...

o de 2 WGklockarna som sitter främst är ju en valig WG till primärturbon, o den andra verkar va till Pre-spool.. som de ju står på bilden

alltså har ju sekventiellt system.. primärturbom snurrar igång o förladdar den andra turbon upp till 4500rpm då båda kickar igång...
o tydligen lirar en till WGklocka ihop med primära turbons WG....

så då blev ju de tydligen så att ena av slangarna styr hur mkt man förladdar sekundärturbon...
o på den vanliga WGn styr man båda turbonas tryck när de jobbar för fullt... först då ena o sen båda...

så får ja fram d iaf... för kollar man noga på bilden så finns de ju en "actuator" under hela assemblyn med... ser dock itne ut som vanlig WG, men d kan ju höra ihop med att den jobbar simultant med primära WGn på nå sätt...

gubbarna på Wankelregistret har iaf inte kunnat/velat ge svar, o min egna support har nog mkt o tänka på iom flytt o kärring o unge på gång, så inte stört honom i frågan än..
dels för att ja vill lära mig o inte bara få raka svar.. så kul o klura lite ibland hehehehe

MEN, primära frågan kvarstår, just ang strypventilerna, trycket går ju åt ett håll.. så då borde de ju nästan absolut inte spela nån roll att d är fritt flöde tillbaka när trycket släpper..?? eller hur man nu ska formulera sig...

Västerås
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

ormboet går att få bukt med efter ett års fundering ungefär. Mkt av det har med dubbelturbon samt avgasrening att göra. Byter man ut turbon till en singel så slipper man alla slangar utom en eller två, dvs som på en "normal" bil.

Det finns bara en wastegate på sjuan. Den andra är som sagt till pre-spoolen och kan väl inte direkt räknas som en wastegate då den enbart är till för att öppna en port till det andra avgashuset.

Det bör funka med strypningen du har. Min rekommendation är dock att du köper ett elektroniskt styrsystem istället.

Förresten, i första inlägget låter det som att du ska montera två ventiler? Det behöver du inte göra om du enbart vill öka/sänka laddtrycket.

Mazda Rx-7 -94
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003

Re:

wolf skrev:
Per W skrev:

nä precis min tanke... sweet då kan ja nog köra med dem så

här e förresten en kul bild på hela vacumsystemet till bilen min thumbs up

BILD PÅ EN OHERRANS MASSA SLANGAR

Många slangar som kan torka på den bilden. Detta är väl den vanligaste orsaken till att orörda original sjuor av senaste karossmodellen inte alltid fungerar.

ice skrev:
wolf skrev:

Den som inte vågar vinner inget;)

wolf skrev:

gubbarna på Wankelregistret har iaf inte kunnat/velat ge svar, o min egna support har nog mkt o tänka på iom flytt o kärring o unge på gång, så inte stört honom i frågan än..
dels för att ja vill lära mig o inte bara få raka svar.. så kul o klura lite ibland hehehehe

Dina frågor har ställts där förut, gubbarna svarar gärna om och om igen då de gillar att triumfera med sina kunskaper, fast de är inte alltid inloggade och väntar på att få svara. Ser att du fått en del svar den sista tiden. Gubbarna har väl loggat in;)

Citera
wolf
västerås
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

Zebb skrev:

Det bör funka med strypningen du har. Min rekommendation är dock att du köper ett elektroniskt styrsystem istället.

Förresten, i första inlägget låter det som att du ska montera två ventiler? Det behöver du inte göra om du enbart vill öka/sänka laddtrycket.

Hade en intressant disskussion om just detta på SWR ikväll, kika in där för du se...

jo tanken va först o sätta 2 då ja av nån anledning fått de gör mig :P men den tanken är väck nu

Västerås
Citera
wolf
västerås
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

[quote="combat"]
wolf skrev:

Dina frågor har ställts där förut, gubbarna svarar gärna om och om igen då de gillar att triumfera med sina kunskaper, fast de är inte alltid inloggade och väntar på att få svara. Ser att du fått en del svar den sista tiden. Gubbarna har väl loggat in;)

Sökte men fann inget...
men ja de vakna till lite tillslut... ropar man tillräckligt högt spelar d ingen roll om hörapparaten är avstängd eller ej :P

Västerås
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

combat skrev:
...
ice skrev:
wolf skrev:

Den som inte vågar vinner inget;)...

"Friskt kopplat, hälften brunnet".

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Skruva banåkabil
strypventil.. laddtryck
4275 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande