Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tips och funderingar, budget-drift och banbil.
919 besök totalt
Hedlund
Torsby
Här sen Mar 2007

Trådstartare

Hej!

Skulle vilja ha lite tips från er här på rejsa. Har en Volvo 740 jag tänkt köra drifting med, samt testa på lite bana. Den ska gå på gata också, så alltför extremt blir det inte. Har lite "sträv" budget också. Har en del frågor, men kan skriva vad som ska göras med bilen och vad som är gjort.

Det jag har gjort än så länge:
Justerbart panhardstag med polyurethane bussningar (inte optimalt med panhard precis, men jag får bakaxeln bättre centrerad än förut iaf.
23mm krängningshämmare fram
19mm krängningshämnare bak (dubbla)
okända "sänkningsfjädrar"

Vad jag tänkt göra:
Polyurethane i hela framvagnen
Byta resten utav bussningarna till nya org.
Div. förstärkningsstag från Volvo
Fjäderbensstag
Aussie locker diffbroms, kanske inte optimal för banåka. Men för drifting är den desto bättre, riktigt billig också. Beter sig som en "svetsad" differential vid hård accelration och som en vanlig öppen diff annars.
Bilstein Sprint dämpare fram & bak

Det jag har funderingar över:

Fjädrar

Har planer på att bygga egna justerbara fjäderben så jag kan kompensera höjden ifall rc blir helt åt helvete. Det jag inte har någon aning om är hur hårda fjädrar jag ska ha. Funderat på lesjoförs "sportfjädrar". Mailat dom ang. fjäderkonstant och fick svaret:

Framfjädern (linjär) är på 27,8 N/mm och bakfjädern (progressiv) 12,7 - 21,6 N/mm

Nu är jag inte haj på detta, men det är ganska mjukt om man kollar på vad många andra kör med på bana? Jag ska ju trots all mestadelen köra gata också..

Caster

Hur mycket kan ni rek. till mig?

Finns reaktionsstag i olika längder att köpa från volvo så man kan ändra caster. Bäst vore väl att köpa ett sådant och bygga om så jag kan justera som jag vill.

Som sagt, nybörjare inom detta. Så rätta mig om ni ser något som är absolut fel.

Citera
Skruva banåkabil
919 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande