| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
H&R fjädrar.
|
1040 besök totalt |
|
H&R fjädrar.
Behövs inte tipsas om sökfunktionen .
Jag har redan sökt och letat men får det inte riktigt klart för mig endå, har hittat alla formler mm men blir inte riktigt klok på detta. Det är så här att jag har ett bilstein H&R kitt till min golf vr6 som jag upplever för mjukt. Jag plockade av en framfjäder och kunde läsa texten som var skriven på fjädern. H&R 180-70VA. Fjäderbenen är skruvben med en liten hjälpfjäder. Vad jag fattar är att den obelastade fjäderlängden är 180mm och är fjäderkonstanten 70N/mm??? (Fjäderlängden var 180mm då jag mätte i obelastat tillstånd.) Vad jag kan se är det 7 verksamma varv på huvudfjädern och tråddiametern är ca: 11mm, fjädern är ej progressivt lindat. Bilen väger ca: 1260kg och ca: 64% procent av vikten ligger på framaxeln, det är mac-pershon framvagn. Är det nån som kan hjälpa mig att beräkna mha dessa siffror och få fram nått lämpligt? Tänker mest på vilket Hz tal bilen hamnar på. _________________ Mathias Hellqvist |
||
|
Re: H&R fjädrar.
om bärarms längderna liknar de på en golf mkIV så bör du ligga runt 1.9Hz. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
|
Re:
Längd till hjul: 430mm Längd till fjäder: 360mm _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
H&R fjädrar.
|
1040 besök totalt |