| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Vilket standard däck är snabbast?
|
1, 2 >> 10872 besök totalt |
|
Vilket standard däck är snabbast, i konbana tex...? Kumho Ecsta MX? Får man köra med det i tex gatdäcks klassen på Lazzat RS? . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
|
|
||||
|
Re: Vilket standard däck är snabbast?
Tänkte nog eventuellt själv köra gatdäck på Mitsubishin. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
|
Good Year Eagle F1 GS-D3 får bra testresultat. Utan att kunna jämföra med R däck tycker jag det funkar bra på min (halvgamla) 911. Tirerack har ju en del testresultat, kolla detta: http://www.tirerack.com/tires/survey
Torbjörn _________________ Torbjörn Hillerström "There's nothing like a nice piece of hickory" |
||||
|
Jag har kört en hel på Kumho Ecsta MX och gillar dem. Dock har däckmodellen en antal år på nacken numera och rimligtvis har utvecklingen gått framåt. Så därmed är jag övertygad om att det har kommit ännu bättre däck i samma kategori dvs banvänliga gatdäck.
_________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
|
Re:
Men det verkar som om det finns få som har koll på gatdäck.... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
|
Re:
|
||||
|
Re:
I och med att det är relativt få, några?, som tävlar på gatdäck i sprintlopp blir det väl mer av "akademiskt intresse" vilka som är optimalt snabbast. Sen skall man också komma ihåg att det inte alltid är ett och samma däck som fungerar bäst på alla bilar. Min egen reflektion i ämnet gatdäck och bankörning har givit mig två bra alternativ: - Bridgestone S02/S03 (som dock tyvärr har utgått i de flesta dimensioner) - Kumho Ecsta MX Jag har använt dessa på min tidigare M3E30 i storleken 215/40-17. Eftersom jag sålt en del däck till team i långlopsserier som kräver gatdäck med treadwear om minst 200 vet jag att de gillat Kumho Ecsta MX. Men om de är snabbast över kortare stint eller i slalom har jag svårt att uttala mig om (i långlopp är det ju inte bara optimalt grepp som krävs). Mvh Martin (som också driver Wheelbase) _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
|
Vi testa lite olika däck när vi körde långlopp med S40in.
Dessa var dyra, rätt snabba, men hade bra med mönster kvar efter 8h. http://www.michelin.se/se/front/affi Testade även TOYo PROXES-T1-R 205/45-16 och DUNLOP SP Sport Maxx, se: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Kumho Ecsta MX hade jag på Porschen, helt ok grepp, mitt då dåliga chassi klara inte med greppet utan krängde, så slitaget blev inte optimalt. Finns lite slitagebilder och kommentarer. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________
Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
|
Hittade ett test med sport däck:
http://www.automotorsport.se/biltest Hankook har bäst grepp i handlilngsbanan??!? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
|
Bridgestone Potenza RE040? Var bäst för ett par år sen iaf
Hankook var vä inte bäst på nåt, eller? De "riktiga" däcken: Michelin, Bridgestone etc är dyrare och bättre ser det ut som.
_________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||||
|
Jo, i det testet verkar det som Hankook-däcket var snabbast i "handling"-banan, trots att det inte ens var deras nästan-R-däck. Är det Z212 det heter?
Jag körde med Ecsta MX förra säsongen. Det var bra men jag tycker det slits ganska snabbt. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
|
Falken Azenis och som tidigare nämnts Hankook Ventus R-S2 Z212 är två mycket snabba gatdäck.
Båda ligger på 200 i treadwear och det är väl så nära man kommer utan att gå på ett r-däck? Ett annat intressant däck som jag tänkt testa själv är Toyo Proxes R1R, med treadwear på 140 så verkar det vara ett litet snällare r-däck som borde passa båda gata och bana. |
||||
|
Re:
Men då får man inte köra i gatdäcks klassen på tex. Lazzat... De mer avancerade däcken verkar dessutom bara tillverkas i stora storlekar...
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
|
Re:
Ser seriöst ut...
Våra erfarenheter från S40in är att detta mönster eller liknande funkar bra när det är torrt. Det gör inte Toyo-mönstret. _________________
Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
|
Som Erik påpekar, det handlar ju mkt om vad för bil man har och vad man gillar för uppträdande. Rena varvtider är dock svårt att vara annat än konkret med.
De Hankook jag avsåg var Hankook Ventus R-S2 Z212. Det har iaf visat sig funka bra under race samt att dom är ganska billiga vill jag minnas. EDIT: TOYo tog det inte många varv på Mantorp inna dom var såshala...iofs var dom splitter nya då, men ändå. Man blir bortskämd när man testat R-däck så det kan vara en till viss del haltande jämförelse. |
||||
|
Re:
Jag kör på dessa däck som gatdäck på min bil... körde även med dom på Kinnekulle och Nürburgring förra året och tyckte dom var rätt bra för att vara gatdäck... (jag har aldrig kört R-däck) men visst smälter dom lite smått och man glider rätt ordentligt i sidled i kurvorna. Har i år istället inhandlat Toyo R888 och hoppas på bättre grepp och stabilitet när däcken blivit lite varma. /Magnus _________________ Magnus Lundberg NS 8.33.5 BTG (utan tak) |
||||
|
Re:
Vad är deras definition av gatdäck? |
||||
|
Re:
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
![]() |
Däck för banåka