| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ställbara bärarmar o gummi ist.för uniballs
|
2433 besök totalt |
|
Är detta en vettig hållbar lösning som minskar framvagnens flex.. Började med polybussningar och märkte att slitaget på framdäcken blev bättre. Tidigare så var slitaget på klackarna sett från sidan på däcket formade i ett sågtandmönster. När de borde vara rektangulära och slitaget ta lika mkt på klackens fram o bakkant. Bilen är RWD och jag har haft liknande fenomen på understyrda FWD. Men fenomenet försvann med polybussningar. Nu ligger ett par bärarmar i garaget som har blivit omgjorda 2 ggr av firman... Nu tröttnade de ur på min kritik, är jag då ute o cyklar ! När jag sätter bärarmarna i skruvstädet så kan jag flexa dem aningen mer i sidled o rotation än en originalbussning. M a o de är mjukare än de polybussn. som sitter på bilen.. De nya bussningarna har en mindre upptagningsyta än original vilket kommer att ge dem en kortare livslängd. Så de är mindre i storlek har mindre gummi i cm3 och de flexar mer ! Kan de vara bättre... Enligt en känd tuningfirma som gjort dessa bärarmar så är detta kända o tidigare väl använda bussningar. Jag är mkt tveksam men ny på området.. Vad säger ni om dessa
ps jag vill inte använda uniballs det sitter på annat håll i bilen utan detta är i första hand en gatbil som ska köras på bana då o då. max _________________ Max Jarno |
||||
|
Det ser ju väldigt rätt och bra ut.
Att du kan röra bussningen mer säger inget om hur styv den är, du måste mäta vilken kraft som går åt för att röra bussningen en viss sträcka. Sen är det bra om den kan röra sig i önskade riktningar så lätt som möjligt, men vara så stum det går i andra. Du får fundera lite över hur krafterna går i bussningen och sen mäta styvhetsskillnaden mellan original och moddad. Hur sitter dom monterade? |
||||
|
Re:
Men att jag kan röra staget i sidled mkt lättare än med original betyder att ytterkanterna på bussningen rör sig lätt 3-5mm godstjocklek. Det betyder att i längsled kommer bussningen att lättare röra sig jämfört med original eftersom den flexibla delen är mjukare och inte håller samma bredd. Hållbarheten blir sämre helt klart , mindre yta som tar upp krafterna. Jag får nog mäta fjäderben och bärarmar och se vad 3-4mm innebär i camber. Men antagligenblir det inte lätt o finna punkter... max _________________ Max Jarno |
||||
|
Re:
Det är inte alls säkert att den rör sig mer i rätt riktning bara för att du kan böja den lättare. Det är det du måste mäta för att veta. Beroende på hur de gjort bussning och hylsa kan de byggt in en bra vridbarhet för att den inte ska låsa upp om det finns risk för att den inte enbart böjs i helt rätt ledd. _________________ Roland Johansson |
||||
|
|
||||
|
Re:
Hejsan o tack för åsikterna... men jag är le o tvär o envis... >
Kommer nu att montera dit bärarmarna ställa in bilen original och se på däckslitaget. Blir det bra så fungerar bussningarna, men om ej så funderar jag på nylon/polyuretane eller dylikt. På min wattlänkskåpa hade jag ledlager i båda ändar och nu sitter det gummi i ena änden. Varför jo wattlänkskåpan slogs sönder hela tiden vilket den numera inte gör efter 5-10 mil. Skrev faktisk på bla detta forum om mina wattlänksproblem.. Vidare så har jag ledlager i bärarmarna och de sitter så svårtillgängligt så jag har problem och hålla dem rena. Hade önskat att de var inkapslade, frågade varför så ej var fallet inom rally-racing. Kommer nog att göra nya i mjukt material. Jag vill köra med bilen utan att ständigt övervaka stumma leder, föredrar enkelhet trots lite förluster. Jag tänker även använda bilen som "fiskebil", då det är under dessa långresor de bästa tillfällena bjuds på inspirerande körning. Så att falla för rally racingsnacket om ledlager har jag gjort och börjar nu försöka ta mig därifrån.... Vrång o le o bitter
Näe men försöker bara vara praktisk.. maximilian _________________ Max Jarno |
||||
|
Re:
_________________ Max Jarno |
||||
|
Ja det är nog ingen som inte håller med dig i sak på en bil som ska användas på många olika håll och helst med minimal översyn. Dock får man kanske ställa kravbilden därefter.
Huvudfrågan handlar dock fortfarande om att du ska ta reda på i vilka riktningar belastningarna sker och sen jämföra original med dina moddad. Detta behövs det ingen bil och slitagekontroll för utan görs lämpligen i garaget. Jag vill fortfarande veta vad det är för bil och hur allt sitter, då är det nog flera här som kan hjälpa dig med belastningsfallen om det känns vanskligt. Tjurig och envis är en bra egenskap om man vill ha ngt gjort. Låt det bara inte gå till att stänga av öronen och ta in råd utifrån, för din fråga är riktigt bra och berättigad. Så upp med bilderna, så kommer snart svaren.
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2433 besök totalt |