Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Saab 99 GLT16 1984 (191215: Mera film)
331 besök senaste veckan (178818 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3, ... 14, 15, 16  Nästa>>
   
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 454


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Jun 2008 14:06     Re: Citera

800Nm skrev:
Bilstein dämpare, hårda fjädrar fram, mjuka bak


Var har ni fått tag på fjädrarna, avseeda för 99, eller anpassade? Har ni originalmjuka bak?

800Nm skrev:
boxade bärarmar, jättemånga justerbrickor på bultarna som håller övre bärarmar (=mer camber), förstärkta övre stötdämparfästen fram (plattjärn uppåt utanför dämparen)


Skulle vara kul att se lite bilder på detta, även övriga bilen också.


800Nm skrev:
saab 900 bakaxel (10mm bredare) stukad på mitten (för lite mer camber), original 9000turbo bromsar fram, krängningshämmare från 900 aero bak å fram.


Jo, detta har jag även på min 99:a, förrutom stukad bakaxel och krängningshämmare fram. Visste dock inte att 900-axeln var bredare, inte konstigt att bakhjulen tar i innerskärmen ibland.

800Nm skrev:
För att få mer caster kan man fräsa av nedre spindelleden 2-3mm eller kapa isär bärarmen längst in å flytta armarna framåt "längs axeln". Att göra egna bärarmar är väldigt tidskrävande å risken finns ju att man måste göra om dom flera gånger innan det blir perfekt.


Att fräsa spindellederna för mer caster har jag läst på flera ställen. Min tanken är dock att jag skall, säg under en banträff, lätt kunna justera hjulvinklarna. Alltså inte behöva plocka isär hela hjulupphängningen för att justera, därav funderingarna kring nya övre a-armar. Om vi tittar på bakaxeln; det här med att ha panhardstaget parrallellt med bakaxeln när bilen står still på backen, vad ger det för fördelar? Att de bakre länkarmarna till bakaxeln ger en medstyrning är det positiv eller negativt ur väghållningssynpunkt?


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 454


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Aug 2008 17:05     Citera

Funderar fortfarande på vad jag skall göra åt chassiet, och hur mycket jag hinner göra under hösten/vintern. Det vore ju väldigt kul att konvertera till coil-overs, men vad ger det egentligen för förbättring eller andra fördelar?

Helst vill jag bygga om chassiet så att "alla" vinklar kan ställas och inställningar kan göras utan att montera isär hjulupphängningen, alltså det skall vara hyfsat lättjusterat vid t.ex. bankörning. Tips och funderingar mottages tacksamt.

Appropå bankörning var jag på onsdagsbuset i onsdags (30/7-08) och körde av mig. Evenemanget äger rum på Härnösands motorpark (a.k.a. Mittsverigebanan eller Midlanda motorpark). Som alltid vill man ha fler varv på sig. Det blev mer att lära sig själv som förare än att utvärdera bilen.

Två filmer från baksätet: http://www.youtube.com/watch?v=1wnzXXqV6QA, http://www.youtube.com/watch?v=iNOKvX0M2Ig


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Senast ändrad av rallyelwood, 11 Aug 2008 04:12, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 454


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Aug 2008 04:08     Citera

Har CAD:at lite skissartat på en camberjustering till framvagnen, vad säger "expertisen"?



Film: http://hoftware.com/erally/img/saab9984/upph/camber1_000.avi (Måste tyvärr öppnas i WMP )


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Senast ändrad av rallyelwood, 05 Nov 2012 21:48, ändrad totalt 3 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Pontus Fyhr
Lund



Här sen Dec 2002
Inlägg: 3510



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Aug 2008 13:43     Citera

Ska du justera längden på övre bärarmen för camberjustering kan du väl lika gärna använda gängorna på P-ändan, blir en betydligt enklare konstruktion. Vad gäller bärarmen sen, tänk på bucklingsmotståndet i alla riktningar, den ser något svag ut i sitt eget plan.


_________________
Pontus Fyhr
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
fuling
Stockholm/Bromma



Här sen Jan 2003
Inlägg: 8164

Hjälpmoderator

Tipsa Facebook   Inlägg  11 Aug 2008 15:49     Re: Citera

Nyfiken fråga, hur hadde du tänkt att få dit exenterskruven om man svetsat dit över och underplåten??

Hmm, nu känner jag mig nästan elak.
Tanken är god

Tumme pekfinger behöver man ca ca ca 5mm justering per grad camber.
Std är det i prinsip 0 och vi skall ha mellan -2grd till -4grd camber --> 10 till 20mm från std räknat.
Sen måste vi ha koll på så inte drivaxen hoppar ur eller bottnar inne vid lådan.



rallyelwood skrev:
Har CAD:at lite skissartat på en camberjustering till framvagnen, vad säger "expertisen"?



Film: http://hoftware.com/erally/img/saab9984/framvgn/camber1_000.avi (Måste tyvärr öppnas i WMP )

Mer bilder: http://hoftware.com/erally/99an_framvgn.php


_________________
MVH Johan Sjölinder
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
fuling
Stockholm/Bromma



Här sen Jan 2003
Inlägg: 8164

Hjälpmoderator

Tipsa Facebook   Inlägg  11 Aug 2008 16:03     Citera

Hmm jag om jag gjorde nya bärarmar.
Brädda bärarmen kulbulten, ca 15mm bakåt på den över och 15mm framåt på den undre.
Imellan mellan bärarmen och kulbulten stoppar man typ 1mm plåtar.
Simsalabim och man justerbar caster.

Dubbel hmm, jag vet de fa... Om jag skulle bygga justerbar camber ute vid hjulet.
Jag skulle nog bygga typ -2 camber och sen kunna chimsa in 10mm till på övre bäramen.


_________________
MVH Johan Sjölinder
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 454


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Aug 2008 16:18     Citera

Pontus Fyhr skrev:
Ska du justera längden på övre bärarmen för camberjustering kan du väl lika gärna använda gängorna på P-ändan...


Nu hänger jag inte riktigt med?

Pontus Fyhr skrev:
...Vad gäller bärarmen sen, tänk på bucklingsmotståndet i alla riktningar, den ser något svag ut i sitt eget plan.


Jo, men länkarmen är inte viktig i CAD-skissen, det är principen på hur camberjusteringen skall gå till som jag ville visa.



fuling skrev:
Nyfiken fråga, hur hadde du tänkt att få dit exenterskruven om man svetsat dit över och underplåten??


Tänk på att jag bara har CAD:at som skiss, igen fullständig lösning alltså. Kanske skall tapparna på excentern ersättas med ett gängat hål i den samma och en skruv med hylsa för att rotera excentern...



fuling skrev:
Hmm jag om jag gjorde nya bärarmar.
Brädda bärarmen kulbulten, ca 15mm bakåt på den över och 15mm framåt på den undre.
Imellan mellan bärarmen och kulbulten stoppar man typ 1mm plåtar.
Simsalabim och man justerbar caster.

Dubbel hmm, jag vet de fa... Om jag skulle bygga justerbar camber ute vid hjulet.
Jag skulle nog bygga typ -2 camber och sen kunna chimsa in 10mm till på övre bäramen.


Jo, om man skall få in justeringen på ett smidigt sätt är nog det enklaste att bygga nya bärarmar. Varför inte bygga camberjustering vid hjulet?

Jag vill ju gärna bygga justeringen så att det "bara" är att skruva på en justerskruv för att ändra aktuell vinkel, alltså inte hålla på med schimsning och sådant. För det senare krävs det ju att jag i princip plockar isär hjulupphängningen varje gång jag vill ändra en vinkel...

En annan variant på camberjustering:



Fungerar så här.


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Senast ändrad av rallyelwood, 30 Sep 2010 16:06, ändrad totalt 2 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
fuling
Stockholm/Bromma



Här sen Jan 2003
Inlägg: 8164

Hjälpmoderator

Tipsa Facebook   Inlägg  15 Aug 2008 17:05     Citera

Vad jag inte gillar är att all last verkar på pinnen.

Sen är det så att i MÅNGA falla ställen man in vinklarna och åker.
Sällan man skruvar mao.

Sen lite beronde på var styrstaget sitter kommer även toe åka om man justerar camber.
Så i många fall är det inte en ski... sak att fixa vinklarna.


_________________
MVH Johan Sjölinder
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 454


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Aug 2008 18:50     Citera

hmmm...


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
t16
Vetlanda



Här sen Jun 2005
Inlägg: 348



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Sep 2008 14:28     Citera

Du kan ha öppna schims så att du bara behöver lossa skruvarna, fördelen är att du kan tex. ha en hjulisntällning för r-däck, sedan ta bort schims av en viss tjocklek så har du inställning för gata/regn osv.


_________________
Dennis Mollberg

Alfa gt -76
saaben: http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=69
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 454


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Maj 2009 19:27     Citera

Var länge sedan jag skrev nått i denna tråd. Här kommer först en summering om vad som hänt sedan i höstas och sedan lite mer detaljerat om hur jag gick tillväga när jag räknade på min fjädrar.

Hösten/Våren 2008/2009
I brist på annan bil använde jag 99an som pendlarbil under hösten, men kände till slut att den inte gillade det livet. Köpte mig en og900s att pendla med istället. Till nyåret ställde jag upp 99an på pallbockar i garaget vid föräldrarnas lantställe (ca 40 mil enkel resa dit!).

Så småningom var motorn/växellådan urplockade och bytta med dito från 900s:en. Sedan försvann framvagnen. Bussningarna brändes ut och ersattes med diton i nylon från M&M Motorsport. Tog med mig spindlar och drivaxlar hem så jag kunde byta lager och drivknutar i veckorna. Med hjullagren fick jag hjälp av Scania MK:s instruktör en onsdagskväll. Sedan, för några veckor sedan åkte bakvagnen ner. Där har jag ännu inte hunnit byta alla bussningar, kvar är de som sitter i bakaxeln och krängningshämmaren. Men, några krängningshämmarbussningar i nylon hade inte M&M Motorsport. Hur kommer det att påverka bakvagnens beteende (med gummibussningar i krängaren och nylon i övriga bakvgnen)?

Där är jag alltså nu. Har även införskaffat grejor för att DI-konvertera motorn, samt justerbara AVo-stötdämpare till både bak och fram.

Fjäderräkning
Jag började med att bestämma vilken "åk-frekvens" (eng. ride frequency), eller vilken odämpad egenfrkvens jag ville ha ut vid hjulet. Valet föll på (enligt riktvärden) 2Hz fram och 10% högre bak.

Tanken var att behålla samma markfrigång/höjd fram (vilken redan var sänkt mot original) och sänka motsvarande bak. Alltså var det viktigt att den nya fjädern fram skulle ha samma längd vid belastning som den gamla. Med uppgifter om vikten på framaxeln, MR i framvagnen, gamla fjäderns dimensioner och uppskattad ofjädrad vikt kunde den belastade längden räknas ut. Detta gjorde jag i ett Excel-ark.

Sedan skrev jag ett Matlab-program som kapade alla biltemafjädrarna 1mm åt gången tills det hittade den obelastade längden på varje fjäder som motsvarade den sökta belastade längden för givna vikter och geometrier. Sedan sökte programmet igenom det resultatet och hittade de fjädrar med fjäderkonstant som så nära som möjligt motsvarade den valda åk-frekvensen.

Sedan vidtog manuell utgallring för att hitta de fjädrar som hade diametrar som passade bäst i original fjädersäten på 99an. Givetvis gjordes denna slinga om även för bakvagnen med den skillnaden att där räknade jag med en sänkning av markfrigången.

Detta blev givetvis en kompromiss. T.ex. kommer nu bak- och framvagn ha i stort sett samma åk-frekvens.

Nu väntar jag bara på att få kapa Mercedes-fjädrarna till rätt längder...

Som alltid finns mer info och framför allt mer bild på http://hoftware.com/erally/99an.php

Nuläget i garaget


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
fuling
Stockholm/Bromma



Här sen Jan 2003
Inlägg: 8164

Hjälpmoderator

Tipsa Facebook   Inlägg  10 Maj 2009 20:14     Citera

ca ac ca 2Hz är vad äcklesatsen till 99an ger.
Med detta + std og 900 krängare så lutar bilkräket som en roddbåt i full storm.
Lite överdrivet men nästan

Tumme pekfinger 2,5Hz fram och ca 2,7Hz bak skulle jag sikta på.
Hmm nu är väll det iof en fråga vad bilskrälet skall användas till.
Acktift gat åka duger 2Hz.
Bana =2Hz=mjukt


_________________
MVH Johan Sjölinder
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 454


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Maj 2009 21:06     Citera

Mina beräkningar tyder på att sänkfjädrarna fram ger en åk-frekvens på ca 1,6Hz och originalfjädrarna bak ger ca 1,7Hz. Så 2Hz borde iaf vara styvare.

Jag gick efter rekommendationerna i denna skrift: http://www.optimumg.com/optimumGWebSite/Documents/TechTips/Springs&Dampers_Tech_Tip_1.pdf


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
fuling
Stockholm/Bromma



Här sen Jan 2003
Inlägg: 8164

Hjälpmoderator

Tipsa Facebook   Inlägg  10 Maj 2009 21:27     Citera

Med vilket MR fram och bak?

Sen finns väll det fler äckelsatsleverantöer.

Listan med egenfrikvenser är låga.

1Hz mjuk std bil
1,5hz lite sportigare biler
Runt 2Hz är en std bil som går på bana bara ibland.
Mer bana, lekbil, ca 2,5Hz
3-3,5Hz ren racebil på R-däck.

OBS nu är detta ingen sanning utan mer tummepekfinger.

Här slutar min känsla

Sen har vi formel och mycket donwfårs biler, där måste fjädringen vara hårdere för ski... skall funka.


_________________
MVH Johan Sjölinder
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 454


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Maj 2009 21:50     Citera

MR: fram: 1,3 bak: 1,6

Ja, jag vet inte om feltema har några styvare fjädrar med passande diameter dock. Kan ju iofs köra igenom programmet igen med högre Hz-värde...

Har ju egentligen ingen aning om hur bilen kommer bli att köra, men den erfarenheten har jag förhoppningsvis fått efter sommaren och kan göra ev förändringar efter det.

När det gäller formelbilar var det någon som påstod att deras hjulupphängning är så styv att den knappast rör sig utan det är däcket som tar upp variationer i vägbanan, m.m.


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
fuling
Stockholm/Bromma



Här sen Jan 2003
Inlägg: 8164

Hjälpmoderator

Tipsa Facebook   Inlägg  10 Maj 2009 21:59     Citera

Formelbilar:
Nja så hårda bara däcken fjädrar är nog ski.. snack.

Kan bli lurigt när däcken och den fjädrade viktens egenfrikvens börjar komma för nära varandra.
När det gäller gat och R-däck har vi en BRA bit till godo.


_________________
MVH Johan Sjölinder
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
beepbeep
Uppsala



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3081



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Maj 2009 16:36     Citera

Hej!

Jag kör med nedkapade Biltema 67-317 fjädrar fram. dom är perfekta på bana med R-däck men är väldigt stötiga och hårda på vanlig svensk asfalt. Om du tänker installera dessa kommer du också behöva förstärka fjädertornen fram då mina har börjat "tryckas in" av kraften. Någon sorts gasdämpare är också att föredra då original oljedämpare inte orkar hålla emot 2.5 x större fjäderkonstant.

Jag labbade också med hårdare/mjukare fjädrar bak och kom fram till att bilen kändes mindre "gungig" med något mjukare fjädrar bak. Först körde jag med nerkapade "husvagnsfjädrar" bak med gummi-inlägg. Dessa var fortf. något mjuka. Dessa byttes till okapade ditto utan inlägg och bilen känns mindre "gungig".

mvh.


_________________
G o r a n A m c o f f
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 454


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Maj 2009 21:34     Re: Citera

beepbeep skrev:
...Jag kör med nedkapade Biltema 67-317 fjädrar fram... 2.5 x större fjäderkonstant..


67-317 är även dem jag kommer använda fram. Hur mycket har du kapat dina? Jag kommer ha knappt 5 varv mot 7,5 okapat. Men som jag räknat blir fjäderstyvheten "bara" 1,7 gånger större mot original 99.

Bak kör jag med 67-380, kapade till ca 6,5 varv (mot 11,5 varv okapat). Här blir fjäderstyvheten ca 1,4 ggr större.

Jag har tänkt använda de "gummiinlägg" som sitter original på 99an.


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 454


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Maj 2009 12:11     Citera

fuling, jag kommer definitivt ha med mig dina synpunkter om "åkfrekvens" när jag kör bilen i sommar, men vad tror du (och ni andra) om effekten av att ha nylonbussningar i hela bakvagnen, förutom krängaren där original gummibussningar sitter kvar?


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
beepbeep
Uppsala



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3081



Tipsa Facebook   Inlägg  20 Maj 2009 12:29     Re: Citera

rallyelwood skrev:
beepbeep skrev:
...Jag kör med nedkapade Biltema 67-317 fjädrar fram... 2.5 x större fjäderkonstant..


67-317 är även dem jag kommer använda fram. Hur mycket har du kapat dina? Jag kommer ha knappt 5 varv mot 7,5 okapat. Men som jag räknat blir fjäderstyvheten "bara" 1,7 gånger större mot original 99.

Bak kör jag med 67-380, kapade till ca 6,5 varv (mot 11,5 varv okapat). Här blir fjäderstyvheten ca 1,4 ggr större.

Jag har tänkt använda de "gummiinlägg" som sitter original på 99an.


Jag tror att jag har hade 5.5 varv kvar på dessa.

Enligt din egen fjäderlista över Biltema fjädrar har 67-317 fjäderkonstant på 60,4N/mm och 67-304 (original) har bara 24,8N/mm (vi pratar om framfjädrar, 67-305 är bakfjädrar). Om man dessutom kapar 67-317 några varv borde deras fjäderkonstant vara ungefär 3ggr. större än original 99/900 framfjädrar, inte 1.7ggr större.

och det märks ganska tydligt i mitt fall


_________________
G o r a n A m c o f f
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 454


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Maj 2009 14:38     Re: Citera

beepbeep skrev:


...Enligt din egen fjäderlista över Biltema fjädrar har 67-317 fjäderkonstant på 60,4N/mm och 67-304 (original) har bara 24,8N/mm (vi pratar om framfjädrar, 67-305 är bakfjädrar). Om man dessutom kapar 67-317 några varv borde deras fjäderkonstant vara ungefär 3ggr. större än original 99/900 framfjädrar, inte 1.7ggr större....


Hmm, det har du rätt i. Där kanske jag gjort en räknevurpa. Har inte min ursprungliga räkningar/siffror tillgängliga just nu, men med kapade 67-317 torde fjäderkonst bli ca 3,7 ggr större än 67-304:

1. 7,5 --> 5 => ~2/3 av fjädern kvar => fjäderkonst höjs med faktor 1,5 (enligt formel för fjäderkonst: Fn = G * Dt^4 / 8 / Dm^3 / nv)
2. Förhållandet mellan kapade 67-317 och orig 67-304 blir såldes: 1,5*60,4/24,8~=3,7

Men jag glömde att nämna att jag utgår från den sänkfjäder som satt på bilen, där kan boven ligga...


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Saab 99 GLT16 1984 (191215: Mera film)
331 besök senaste veckan (178818 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3, ... 14, 15, 16  Nästa>>