Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Saab 99 GLT16 1984 (191215: Mera film)
331 besök senaste veckan (178818 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16  Nästa>>
   
beepbeep
Uppsala



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3081



Tipsa Facebook   Inlägg  20 Maj 2009 18:03     Re: Citera

rallyelwood skrev:

Hmm, det har du rätt i. Där kanske jag gjort en räknevurpa. Har inte min ursprungliga räkningar/siffror tillgängliga just nu, men med kapade 67-317 torde fjäderkonst bli ca 3,7 ggr större än 67-304:

1. 7,5 --> 5 => ~2/3 av fjädern kvar => fjäderkonst höjs med faktor 1,5 (enligt formel för fjäderkonst: Fn = G * Dt^4 / 8 / Dm^3 / nv)
2. Förhållandet mellan kapade 67-317 och orig 67-304 blir såldes: 1,5*60,4/24,8~=3,7

Men jag glömde att nämna att jag utgår från den sänkfjäder som satt på bilen, där kan boven ligga...




oki. Men bara så du vet är nerkapade 67-317 på en relativt lätt bil (som 99:a) nästan "race-only". Körning på allmän väg är ganska stötigt och du kommer att behöva ganska kralliga dämpare. Fjädrar är dock helt perfekta på bana...

Bak har jag provat Biltema 67-307 husvagnsfjädrar på 71,6N/mm (dessutom nerkapade och med gummiinlägg) men dessa var fortfarande för mjuka för min smak och bilen vilade på gummi-stopp ibland (på R-däck) vilket ledde till överstyrt beteende. Nu har jag samma fjädrar utan kapning och gummikuddar.

Jag har dock gamla fjädrar kvar om någon behöver dom.


Enda som skulle kanske funka är nerkapade 67-339 med gummiinlägg.


_________________
G o r a n A m c o f f
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 454


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Maj 2009 19:53     Citera

Har monterat fjädrarna i helgen. Om vi säger så här: jag har byggt ett stumt höghus... Återkommer med bilder och funderingar.

(Synd bara att 67-339 inte finns längre.)


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
beepbeep
Uppsala



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3081



Tipsa Facebook   Inlägg  25 Maj 2009 20:15     Re: Citera

rallyelwood skrev:
Har monterat fjädrarna i helgen. Om vi säger så här: jag har byggt ett stumt höghus... Återkommer med bilder och funderingar.

(Synd bara att 67-339 inte finns längre.)


Hehe...det är lugnt. Min var också lite (ganska mycket) hög efter att ha monterat fjädrar. Jag hade räknat så duktigt med fjäderkonstanter och formler och sen kapat så många varv jag tyckte attt det behövdes. Sen monterade jag allt och folk bara garvade åt mig på verkstan (bilen såg ut som en terrängbil).

Så jag fick snällt plocka ut fjädrar och kapa ett varv till...sen blev det fint. Som tur är är dessa fjädrar väldigt lätta att plocka ut efter att man ha kapat till dem. (Läs: dom går nästan att plocka ut med handen när man har lyft bilen).

Men nu är det helt perfekt. Aningen hårt för gata men helt perfekt på bana. Så ut med dom och kapa till tills det blir perfekt ride-height. thumbs up


_________________
G o r a n A m c o f f
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
beepbeep
Uppsala



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3081



Tipsa Facebook   Inlägg  25 Maj 2009 21:44     Citera

Hittade foto på hur mkt. jag hade kapat 67-317.



Detta gav denna höjd:



Fast min bil är en 900 och din 99 är säkert lite lättare fram...


_________________
G o r a n A m c o f f
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 454


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Maj 2009 12:57     Citera

Hmm...

om jag räknar rätt hade du kapat till 5,5 varv. Jag kapade mina till 6 varv. Min 99a ser mkt värre ut än din 900, och det är ju inte jättemånga kg som skiljer bilarna åt (jag har ca ca 710kg på framaxeln). Skall ladda upp bilder i kväll...


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
beepbeep
Uppsala



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3081



Tipsa Facebook   Inlägg  26 Maj 2009 15:50     Re: Citera

rallyelwood skrev:
Hmm...

om jag räknar rätt hade du kapat till 5,5 varv. Jag kapade mina till 6 varv. Min 99a ser mkt värre ut än din 900, och det är ju inte jättemånga kg som skiljer bilarna åt (jag har ca ca 710kg på framaxeln). Skall ladda upp bilder i kväll...


Då är det bara att kapa ett varv till tills du når rätt höjd. Ju mer du kapar dessto lättare det är att montera fjädrar


_________________
G o r a n A m c o f f
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 454


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Maj 2009 21:05     Citera

Som sagt var "det bidde ett stumt höghus":



1. Fjädrarna fram (67-317) är kapade till 6 varv och bak (67-380) är de kapade till 7,5 varv. Alltså ett varv mer än vad jag räknat på. Detta för att ha marginal.



2. Enligt mina beräkningar skulle dessa fjädrar kapade till 5 resp. 6,5 varv ge ca 2Hz både fram och bak, men framvagnen var betydligt stummare än bakvagnen och då var ändå motorn ilyft. Att jag dragit åt bussningarna enbart i de övre länkarmarna fram (övriga i både fram- och bakvagn ej åtdragna) kan väl inte spela så stor roll?

3. Att använda vanlig mutter, fjäderbricka och låsvätska istället för låsflänsmutter borde väl fungera? Detta i bussningshållarna i framvagn undre länkarmar och i bakvagn främre länkarmsinfästning.



4. Förmodligen blir det tillbaks med sänkfjädrarna fram (ca1,7Hz) och kapa lite till på 67-380:orna i bak. Skall ju trots allt använda bilen på vanlig väg under sommaren.

5. Bör jag byta till polyuretan-bussningar i krängningshämmaren bak då jag inte har hittat nylonvarianter?

6. Skall göra om mina beräkningar för säkerhets skull...

7. Se lite fler bilder och text på min hemsida: http://hoftware.com/erally/99an.php


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
beepbeep
Uppsala



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3081



Tipsa Facebook   Inlägg  27 Maj 2009 21:32     Citera

Det är klart att framvagnen blir hårdare än bakvagnen. Bakvagnens fjädrar trycks ihop i "mitten" av ett V där själva hjulet är placerat längre ut. Dvs. blir det ett visst hävstångseffekt som trycker ihop bakvagnen.

Man jag tycker inte att du ska avfärda 67-317 än och byta ut dem mot svampiga korvmojs-sänkfjädrar. Det är bara att peta ut dom och kapa ett varv till? Då slipper man dessutom komprimera dessa innan montering då dom blir väldigt korta och kan i stort sett monteras/demonteras med en kofot.

Vidare förstår jag inte riktigt varför du valde 37-380 (50.6N/mm) bak då dessa är mjukare än original 67-305 (55.4N/mm). Själv monterade jag 37-307 (71,6N/mm) bak och tycker fortfarande att dom är för mjuka.


_________________
G o r a n A m c o f f
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 454


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Maj 2009 21:49     Re: Citera

beepbeep skrev:
Det är klart att framvagnen blir hårdare än bakvagnen. Bakvagnens fjädrar trycks ihop i "mitten" av ett V där själva hjulet är placerat längre ut. Dvs. blir det ett visst hävstångseffekt som trycker ihop bakvagnen....


Det är precis vad jag tagit med i beräkningarna. Alltså jag har räknat på egenfrekvensen ute vid hjulen.

beepbeep skrev:
Man jag tycker inte att du ska avfärda 67-317 än och byta ut dem mot svampiga korvmojs-sänkfjädrar. Det är bara att peta ut dom och kapa ett varv till? Då slipper man dessutom komprimera dessa innan montering då dom blir väldigt korta och kan i stort sett monteras/demonteras med en kofot.


Nja, sänkfjädrarna är inte så mkt mjukare. De ger ca 1,7Hz vid hjulet och jag har räknat med 2Hz för 67-317. Jag har lite svårt att tro att 67-317 nästa skall gå att montera utan fjäderspännare om jag enbart kapar ett eller några varv till. Jag fick nämligen spänna ihop dem ganska mkt innan de gick in.

beepbeep skrev:
Vidare förstår jag inte riktigt varför du valde 37-380 (50.6N/mm) bak då dessa är mjukare än original 67-305 (55.4N/mm). Själv monterade jag 37-307 (71,6N/mm) bak och tycker fortfarande att dom är för mjuka.


De fjäderkonstanterna antar jag är för okapade fjädrar (ur min lista)? Genom att kapa några varv ökar fjäderkonstanten. Nu kommer jag inte ihåg riktigt, men jag tror att 67-305 resp. 67-307 fanns med i resultatet när jag kört igenom mitt program, men jag bedömde dem var för hårda i beräkningsstadiet, för den höjde jag vill ha. Men som sagt jag jobbar på att ta fram nya beräkningsalgoritmer från skratch. Får se vad det blir av det...

Som jämförelse kan jag även nämna att med 5 varv av 67-317 skulle den ligga på ca 94,3 N/mm och 6,5 varv av 67-380 skall ligga på 88,2 N/mm.


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 454


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Jun 2009 01:23     Citera

Nu har man räknat och mekat simultant...

För att inte "riskera" att få en ännu mer understyrd bil och för att bilen trots allt kommer köras mest på vanlig väg valde jag att montera tillbaka sänkfjädrarna fram, vilket ger en odämpad egenfrekvens av ca 1,6 Hz. Med nylonbussningar och kraftigare, inställbara, stötdämpare torde det iaf bli stor skillnad mot tidigare i chassikommunikation och beteende.

Bak kapade jag ett varv till på 67-380:orna. Det gav en egenfrekvens på ca 2 Hz. Nu är jag nöjd med bilens höjd, beteendet får vi se med...

Det är väll bara (nästa) att "koppla in" motorn, ställa på bilen och åka

Jag skulle gärna höra lite åsikter om punkt tre i mitt förraförra inlägg. Någon?





Lite fler bilder finns som vanligt på min hemsida.


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Senast ändrad av rallyelwood, 09 Jun 2009 17:42, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
beepbeep
Uppsala



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3081



Tipsa Facebook   Inlägg  09 Jun 2009 13:57     Citera

Hmm...varför vill du ha framvagnen mjukare än bakvagnen? Jag körde med 317-fjädrar fram (mkt. styvt) och det hårdaste bakvagnen jag kunde montera (nerkapade husvagnsfjädrar med gummiinlägg) och kände aldrig att bilen var understyrd.

Tvärtom, bilen var snarare överstyrd i vissa situationer. Enda som var lite jobbigt är att innerhjulet skottade i snäva kurvor men det är snarare pga. avsaknad av diffspärr.

Med mer camber bak och en diffbroms tror jag att jag skulle kunna kapa några sekunder på Gotland Ring.


_________________
G o r a n A m c o f f
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 454


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Jun 2009 17:35     Citera

Teoretiskt genom att göra bakvagnen styvare (m.a.o. ta bort fäste) så blir bilen mer överstyrd. Den slutliga bedömningen kommer dock efter sommaren när jag kört med bilen och förhoppningsvis hunnit med någon bankörning...


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
fuling
Stockholm/Bromma



Här sen Jan 2003
Inlägg: 8164

Hjälpmoderator

Tipsa Facebook   Inlägg  10 Jun 2009 10:49     Citera

En grävling med samma ostar runt, viktfördeling ca 60/40(fram/bak) är defolt understyrd.
Man kan styva upp bilsaset hur mycket som hälst bak, kommer vara understyr i alla fall.

Men vist att går att få överstyrt med div övertaling, typ gasuppsläpp mm i kruva tex.
Hmm jag vet att og900 kan bli lite överstyd i statisk kurvtaging, varför har jag ingen aning om.
Detta retar mig något kopiöst.
Vet även att Pegott 205 brukar kunna vara giftiga bak, samma sak igen. VARFÖR???


_________________
MVH Johan Sjölinder
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
beepbeep
Uppsala



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3081



Tipsa Facebook   Inlägg  10 Jun 2009 11:20     Citera

Som sagt, jag kunde få min bil överstyrd i cca. 100km/h i långa svepande kurvor på Gotland ring. Aldrig har jag upplevt den som understyrd förutom vid snäva kurvor med mycket gaspådrag.

Det är relativt enkelt att bli av med understyrningen: hård fjädring fram, mycket camber och lite toe-out.

Att bakvagnen bryter ut tror jag beror på ingen camber och mjuk fjädring.


_________________
G o r a n A m c o f f
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
fuling
Stockholm/Bromma



Här sen Jan 2003
Inlägg: 8164

Hjälpmoderator

Tipsa Facebook   Inlägg  10 Jun 2009 12:02     Citera

Hårda fjädar fram och mjuka bak=understyrt lågiskt.

Brist på camber bak kan vara en källa till överstyringen.
Men vikten fram borde ta ut sin rätt


_________________
MVH Johan Sjölinder
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 454


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Jun 2009 20:37     Citera

Jo, det är ju klart. Större massa är mer ovillig att ändra riktning. Men tror du att om man rent hypotetiskt skulle ersätta fjädrarna (bak) med järnrör så skulle bilen fortfarande vara lika understyr som med "mjuka" fjädrar?


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
fuling
Stockholm/Bromma



Här sen Jan 2003
Inlägg: 8164

Hjälpmoderator

Tipsa Facebook   Inlägg  11 Jun 2009 10:22     Citera

Ändra rikting är en grej.
Men det som styr mäst är att greppet(my) för däck sjunker vid ökad belsing.

Ja, om man hårddrar det så blir bilen lika understyr med järnrör bak.
Men det finns ett gäng parametar till, tex
icke gämn vägbana.
camberkänslighet
mm
mm
Men som grundprinsip så borde bilen vara lika understyrd.


_________________
MVH Johan Sjölinder
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 454


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Aug 2009 22:42     Citera

Lite sent på säsongen, men nu är bilen i alla fall "klar" sedan några veckor. Som jag redan berättat sitter det nu nylonbussningar på samtliga ställen i chassiet (undantaget krängaren bak), sänkfjädrar fram (1,6 Hz), kapade Mercedes-fjädrar bak (2 Hz) samt justerbara AVo-dämpare runt om. För övrigt är bilen som förrut, med en något ändrad motorinstallation.



Nu gäller det att lära sig ställa in stötdämparna. Jag har kört drygt 100 mil på allmän väg och tycker att bilen är stutsig i bak. Ställde dämparna bak mot hårdare med steg om två, men den där stutsigheten i vissa, lite mindre, ojämnheter kvarstod. Kom till läge 11 av 15(?), tyckte det blev lite för hårt och ställde ner till 8. Allt detta lär väll omkullkastas när jag kör bana, dock. Stutsigheten tror jag kommer från däcken helt enkelt.

Några tips om hur man skall gå tillväga för att få en "bra" inställning av dämparna? Vad skall man till exempel tänka speciellt på eller hålla "utkik" för?

Däckstrycket spelar givietvis roll. Några rekomendationer på hur man skall tänka där? Har för tillfället gatdäck med dimensionen 185/65 R15.

fuling: Inte för att jag kommer överrens med "Väghållningsboken", men om jag förstod den rätt, och med tanke på vad vi diskuterat tidigare i denna tråd, skulle jag kunna kompensera/balanser understyrdheten med bredare däck fram?











Många fler bilder och förklarande texter hittar ni på min hemsida: http://hoftware.com/erally/99an.php


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Senast ändrad av rallyelwood, 05 Mar 2016 15:47, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 454


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Nov 2009 07:04     Citera

Det var visst lite dålig aktivitet i tråden min...

Vinterns arbete har påbörjats. Jag siktar lågt i år... Har fortfarande bilen ca 40mil från boplatsen, så det blir inte allt för ofta jag åker dit för att meka, men skam den som ger sig.

Jag har redan hunnit med att rensa ur inredningen, bygga en halv down-pipe och punktat ihop ett rosthål. Eller rättare sagt jag har bara hunnit med det första och det sista. Med down-pipe:n har jag haft stor hjälp av brorsan.






Fler bilder finns på http://hoftware.com/erally/99an.php

Vad jag koncentrerar mig på detta år är:
- Helrensad inredning, med nya stolsunderreden.
- Rostlagning.
- 3" avgassystem med racekat.
- MegaSquirt'n'Spark (DI/APC "gick inte" att kombinera med Lucas CU14).
- Cache-tank för bränsle (det skvalpar för mycket vad bankörning).

Alltså, inte mycket chassijobb, men jag skall byta till 67-317-fjädrar fram. Sänkfjädrarna VAR för mjuka, vilket jag bl.a. upptäckte under hösten 5 bankörningar.


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Senast ändrad av rallyelwood, 05 Mar 2016 15:49, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
beepbeep
Uppsala



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3081



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Nov 2009 09:10     Citera

Kul att se att det rör på sig!

Har du funderat på MSII som sprut? Då får du både tändning och sprut i en låda och du kan eventuellt behålla fördelaren och använda Hall-givaren i fördelaren som referenssignal till sprutet? Då märks inte att du har annat sprut under motorhuven samt att du kan använda original tändningspolen som är erkänt kraftfull och orkar tända vid höga laddtryck.

67-317 fjädrar fram kommer att bli perfekt! I synnerhet med hårdare justerbara dämpare.


_________________
G o r a n A m c o f f
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 454


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Nov 2009 11:02     Citera

Jag lämnade min beställning för MS till brorsan, som kan det där bättre, så jag har inte hundra koll ännu på vad jag får, men jag litar på honom att han väljer det bästa/lämpligaste.

Jo, jag hade precis tänkt använda original hallgivare och tändspole, det blir ett mellansteg för att på nästa motor kör MS med DI-kasetten.


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Saab 99 GLT16 1984 (191215: Mera film)
331 besök senaste veckan (178818 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16  Nästa>>