| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
KW Coilover - strul med låsring *LÖST*
|
2938 besök totalt |
|
Hej! Bytte lite fjädrar i garaget ikväll, och som alltid... kan det strula så gör det självfallet det. Låsringen på benen fram låses med en M6 insex, och satt så inåt h-e att jag runddrog insexan på båda benen fram. Den ena lyckades jag få loss genom att banka in ett passande torx-bits och värma ringen lite snabbt med induktionsvärmaren och sen dra loss försiktigt. Samma operation på andra sidan slutade mindre lyckligt. Torxen small av!!
Räknar med att skrota ringen, men hur få bort den utan att göra åverkan på gängorna??? Fjädrar och övriga prylar går att krångla loss uppåt så jag får benet fritt med bara låsringen på. Min spontana idé är att kapa ringen med vinkelslipen så nära intill gängorna som möjligt på 2-3 ställen och sen gå loss lite med hammaren. Ringen är gjord i Alu. Någon som har nått trevligt förslag på hur jag löser detta??? (Rekommenderar andra som har samma lösning på låsningen att sätta dit en vanlig sexkants-skruv istället, blir lite roligare moment då när man ska lossa grejorna)
Re:
Det där är super. Har fått låss många avbrutna skruvar med den metoden. Kom dock ihåg att vänta tills det svalnat lite innan du börjar försöka skruva (~20sek). _________________ /David Johansson |
||||||
|
Re:
Tack för tipsen! Jag gör nog ett försök enligt Dude's metod och går jag bet blir det våld enligt metod 2.
Re:
Går du bet så har du gjort fel
Brister det i svetsen så har du antingen svettsat dåligt eller inte väntat tills det svalnat. Då är det bara att göra ett nytt försök. Ibland kan det hjälpa att först lägga en liten loppa direkt på det som är kvar av skruven innan man lägger dit muttern och svetsar i den, så att det finns lite mer att fästa i. Lycka till!
_________________ /David Johansson |
||||||
|
Re:
Men bak har Kronos valt att sätta dubbla muttar av nån anledning... |
||||||
|
Köp en högvarvig filmaskin hos ex biltema http://www.biltema.se/products/produ
_________________ Robert Gustafsson |
||||||
|
Ingen höjdarlösning dessa muttrarna. Mina har spruckit där skruven sitter.
Jag tror de numera använder mutter i kompositmaterial på de rostfria modellerna. Pajar du muttern är du nog hänvisad till KWs reservdelar eller tillverka egen eftersom gängan 52 x 2 verkar vara lite udda. MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
|
Skulle köra "migsvetsmetoden" enligt tidigare tips, men svetsf-n var heldöd ikväll av okänd anledning
Körde metod två istället, använde den tunnaste kapskivan jag kunde hitta i rondellen. Gjorde två skåror ytterst försiktigt in mot gängorna på var sin sida om insexan. Gissar det var en tiondels millimeter material kvar. Tog en smal huggmejsel typ stämjärn och bröt loss tårtbiten, inget motstånd alls. Sen var det bara att gänga av skiten o på med en ny. Denna gång låst med sexkantsskruv! (Hade lite flyt och hittade en ny "KW-ring" i garaget... måtten är ju som sagt lite udda 52x2)
Testa att vrida muttern utan låsskruv när allt är på plats så märker du förmodligen hur nödvändig den är.
|
||||||
|
Re:
Faktum är att DET GÅR! Känns tämligen onödigt att chansa, speciellt om man lagt ner en massa energi på en bra cornerweighting. Men men behöver ju knappast låsa ringen särskilt hårt... _________________
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2938 besök totalt |