| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
gasspjällspotentiometern
|
9928 besök totalt |
|
gasspjällspotentiometern
Har någon erfarenhet av att gasspjällspotentiometern på bmw har gått sönder? Min 318is går endast på tomgång, rör jag gasen händer inget förutom en "förgasarsmäll". Eller kan det vara för dåligt tryck från bensinpumpen? _________________ olof Johansson |
||
|
Re: gasspjällspotentiometern
Kolla efter vakuumläckor, kolla också om klaffen i LMM har fastnat. Om potentiometern är död borde du kunna smyga upp gasen sakta och få motorn att varva. Potentiometern används alltså bara för accellerationsanrikning och för att stänga av soppan vid motorbroms. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Det stämmer, jag kan smyga upp gasen om jag gör det mycket sakta. Har bytt LMM för att kolla om det var den, men det var samma sak med en annan LMM. Motorn startar som vanligt. Men gillar inte gaspådrag.
_________________ olof Johansson |
||
|
oki. Plocka bort kontakten, anslut ohmmeter mellan mittpinnen och någon av andra två pinnar och kolla att motståndet ändras när duflyttar spjället. Kolla också att motståndet mellan två sidopinnar är konstant. Om det glappar eller kretsen är bruten, då är potentiometern död.
Det kan också vara kontaktproblem precis vid potentiometern. Du kan också demontera potentiometern och göra mätningar på skrivbordet hemma. Har du tur kan du öppna den och göra rent den och på det sättet få igång den igen. Motronic som sitter i is:en har självlärande funktion för spjällägesgivare. Om kretsen är bruten och du lagar den måste du kanske plocka av batteriet för att återställa självlärande funktion.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
ok, Jag börjar med att kolla/byta potentiometern för att vara på den säkra sidan. Om det inte är fel på potentiometern? Vad kan felet annars sitta? Vill inte missa min cuppremiär pga detta antagligen enkla fel...
_________________ olof Johansson |
||
|
om felet är att accellerationsupprikningen strular kan enligt mig bara finnas två bovar i dramat: LMM eller potentiometer... det kan också vara kablaget från potentiometern som har problem. Går motorn bra vid alla laster men dör vid snabbt gaspådrag?
Det kan också vara lämpligt att kontrollera spridare och kolla hur sprutbilden ser ut. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Precis så beter sej min motor (iof en saabspis) om jag "nollar" acc-mappen i sprutet. Den mappen baseras på voltökning per sekund från vevaxelgivaren. Så något strul med den låter ju troligt.
_________________ Fredrik Yman Fuskar ihop en 9000 Talladega -89 |
||
|
Re:
Haha... fel från mej, menade såklart spjällägesgivaren. Svarade på ett mail angående vevaxelgivare samtidigt som jag skrev inlägget.
_________________ Fredrik Yman Fuskar ihop en 9000 Talladega -89 |
||
|
Re:
Har du kollat kablaget mellan den och motorstyret? Dom flesta spjällägesgivare har 3 kablar, Jord, 5V från motorstyret samt signal tillbaka. _________________ Fredrik Yman Fuskar ihop en 9000 Talladega -89 |
||
|
Kontakten till LMM. Eller LMM i sig.
Man kan köra dessa amskiner utan LMM inkopplad men de hamnar då i en typ av nödläge vilket ger liknande symtom som du anger. Blir det ngn skillnad om du kopplar ur LMM? Är allt rätt ska det mräkas tydligt, om han fortfarande går som innan är det troligen en källa till problem. Hoppas det löser sig. |
||
|
Re:
Det ska det bli, till det sämre. Så jag gissar att du redan har de symtomen man får med trasig LMM. Det låter väldigt likt iaf. Synd du bor där du bor annars kunde du fått låna en av mig. |
||
|
Re:
Attans! >
|
||
|
Re:
Lite andra ideer: -Kolla med andra stift -Tändkablar -Jordpunkter -Vacumslangar -Sätt i kontaktdonet till Unichip härvan och starta utan -Ring Svalle på TS Motor 042-55505, vet ingen bättre på motorelektronik Panik behöver du inte få olof, din bil är ju färdig
_________________ Patrik Skoog |
||
![]() |
Skruva banåkabil
gasspjällspotentiometern
|
9928 besök totalt |