Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Missljud i bakvagnen. Behöver hjälp....
2 besök senaste veckan (3952 totalt)
nickestrid
Stockholm
Här sen Okt 2005

Trådstartare

Hej alla trevliga människor.
Jag brukar mest läsa och snappa upp information här på rejsa och det här är första gången jag söker hjälp på ett problem jag har stött på.
Jag har en Bmw M3 GT E36 -95.

Jag har ingen biltråd här på rejsa men bilen används uteslutande på allmänväg i sydvästra Tyskland så jag hoppas att inlägget får vara kvar.

Mitt problem är i min bakvagn. Jag har ett kraftigt missljud när jag åker över vissa gupp. Ljudet hörs lika väl i 20 km/h som i 200 km/h. Det är låter som hela bakvagnen sitter löst.
Innan jag rev bakvagnen så var jag ganska säker på att antingen bussningarna (som har gått endast en säsong) var helt slut eller att bakvagnsinfästningarna i karossen hade spruckit.

Nu till det konstiga.....
Alla bussningar som är lila (ingen smyg reklam här inte).. Är i skick som nya...
Inga sprickor eller trasiga infästningar.... Inga ej åtdragna stötdämpare eller stag eller......??????

Det enda som var dåligt var den främre bussningen som diffen sitter fast i. Samt att brickorna som sitter på varje sida om bussningarna (ca 50 mm dy) har blivit konvexa av krafterna när bussningen kränger.
Min enda teori som känns lite långsökt är att sambandet med att brickorna är böjda och att den främre bussningen (som håller diffen) är dålig, så tar kardanen i karossen???

Tyvärr var jag så säker på att det var ett uppenbart fel så jag kollade aldrig avståndet mellan högsta punkten på kardan och karossen.

Den här frågan är kanske lite märkesrelaterad och kanske bättre kan ställas på Autopower.
Men jag tror att ni som är här är mycket mer tekniska och har bättre koll på den här typen av problem...

Finns det ngn där ute som stött på samma problem eller ngn som vill krypa under sin egen bil och mäta avståndet mellan axeln och karossen??

Hoppas på er hjälp. För stannar ljudet kvar när jag har återigen bytt alla bussningar och monterat upp bakvagnen så skänker jag nästan bort bilen >

http://www.realoem.com/bmw/diagrams/n/v/20.png
PS: Bussningen som är dålig är nr 4 och brickorna nr 8. DS

Tack på förhand.

Ses snart.

Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004

Hej
var med om en e36 där de övre stötdämparbussningarna var slut å förde ett djäkla oljud.

Stockholm
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Tyvärr inte. Solida metallbrickor med uniballs. Coilover chassie. Allt är nytt!!
Tack ändå.

Citera
per_sundh
Lund
Här sen Maj 2006

Tjena Nicklas, Pär här, som äger din gammla GT som var min gammla GT
Tänkte fråga lite mer om missljudet, hur hörs det, skrammel, hörs det när bilen står stilla om du ex vis slår igen bagage luckan hårt?
Ljudet på väg, helst kullersten eller gupp låter som skrammel från bakvagnen?
Frågar för jag har det missljudt på min bil men tror att det är något som sitter löst, eller krängnings hämmaren som slår i...
ska gå genom allt så snart jag får mina delar från Millway och chassit ska uppgarderas.

Beskriv gärna hur det hörs.
jag kommer även att byta diff, växel låda, på min bil så snart köhler levererar och då kan jag kolla genom allt, ge dig mått mm...

Stockholm
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Hej Per.
Kul att Gsun mår bra och har hittat hem. thumbs up
Jag måste erkänna att jag saknar den lite, pga det fina skicket på bilen....
Jag satt och bollade ideer med en annan här på forumet igår och vi kom nog fram till att det kan nog vara krängaren som kanske tar i.
Det konstiga är att ljudet framkommer endast när man kör över vassa gupp. Det går inte att frambringa när man gungar bilen bak.
Den gungar i och för sig inte speciellt mycket
Det är också konstigt ifall det är krängaren. John Kjellssons GT har samma krängare, samma chassie....
Ljudet är inte som ngt skrammel utan mer som om man slår med ngt hårt i karossen..
Jag har nog inget annat val än att byta alla bussningar och sen montera upp bakvagnen och prova utan krängare.
Jag blir ganska så less om det är kvar då.

Du ska inte ner till Tyskland ngt i sommar?

Citera
per_sundh
Lund
Här sen Maj 2006

Visst ska jag det!
Låter dyrt att byta alla bussningar igen, helst om de är okey.
Du vill ha det åtgärdat snarast? Jag väntar leverans om ca 3-4 veckor från köhler och då ska jag riva ner bakvagnen och kan ta hur mycket foto och mått du vill.
Men kanske för länge?

Mvh Pär

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Du har inte tänkt på att kolla annat? Sitter tanken, avgassystemet fast? Kan vara det som låter.
Jag var helt säker på att jag hade en kass stötdämpare på min bil. Det visade sig vara ena tankfästet som släppt.

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Skruva banåkabil
2 besök senaste veckan (3952 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande