Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fråga ang Huvudströmbrytare
1 besök senaste veckan (3650 totalt)
mitze
Stockholm / Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 15


Trådstartare
Fråga ang Huvudströmbrytare

Tittar på hur man skulle bygga en bil för klass c.

Har dock inte förståt mig på hur man skall installera huvudströmbrytare utan att paja generatorn.

Några tips, ser väldigt rörigt ut för mig.

_________________
Michel Gubel
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19104



Re: Fråga ang Huvudströmbrytare

mitze skrev:
Tittar på hur man skulle bygga en bil för klass c.

Har dock inte förståt mig på hur man skall installera huvudströmbrytare utan att paja generatorn.

Några tips, ser väldigt rörigt ut för mig.


Fick du inte med ett kopplingsschema?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20255



Det finns i princip (minst) två sätt. Antingen separerar man generator+batteri från resten via en enkel 2polig brytare ( https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=625783#625783 ) eller så använder man en 6polig FIAbrytare (2 brytande kretsar och en slutande).
Vid inkoppling av en FIAbrytare så kopplar man den som den bryter en av polerna till batteriet samt bryter strömmen till tändningslåset (via den andra brytande kretsen).
Den slutande kretsen använder man för att jorda generatorn via ett effektmotstånd som brukar levereras med brytaren.

Det innebär om du bryter Plusledningen från batteriet på dess väg till startmotorn så kan du koppla motståndet från startmotorsidan av brytaren till ena sidan på den slutande kretsen. den andra sidan av den slutande kretsen kopplar du till jord. På detta vis kommer generatorn inte ladda rakt ut i luften när du "slår av" brytaren. Jag hoppas innerligen att detta lilla diagram inte är fel (kladdat ur minnet, jag hittade ingen snabbt).

om detta är fel på minsta sätt så får någon gärna informera, saker som detta får snabbt ben (och tusentals ögon ser mer fel än två).
Siffrorna på polerna kan vara tokfel förresten, jag skrev dem bara för att förklara vilken som skall bryta och vilken som skall sluta.

I mitt eget fall så behöver jag inte oroa mig för att genratorn kan mata systemet själv eftersom den regleras av datorn som tvärdör när den inte får ström via täningslåset (och det är testat ett antal gånger både medvetet och omedvetet.)

Det viktiga är att motorn dör, allt blir strömlöst samt att bränslepumpar stannar.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Fråga ang Huvudströmbrytare
1 besök senaste veckan (3650 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande