Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 51, 52, 53   >>
24 besök idag (279295 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11321


Trådstartare
Westfield skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
vattenslangar... 20mm...

Jag körde ett par varv på självplocksskrotar


onödigt att göra det när andra kan göra det...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11321


Trådstartare
Ikväll hade jag kunnat sitta i en sommarstuga och dricka öl...
Ikväll hade jag kunnat vara i småland och förberett för Ljungbydagarna genom att dricka öl...
Men har jag gjort något av det? Nä...

Dude har fixat med transmissionskåpan!!! Så nu är jag skyldig honom ännu mer gentjänster.
Dude ringde tidigare och sa att han hade råkat titta under huven på en Mondeo och hitta några slangar med massa olika böjar på som kanske kunde passa, så idag hämtades prylarna. Stort TACK Anders!!!


I eftermiddags åkte jag till garaget och allaredan på vägen dit bestämde jag mig för att satsa på en helkväll och försöka få undan så mycket som möjligt tills jag inte orkade mer. Ett paket Ballerina och ett flack Coca Cola fanns också med i planerna...

Kåpan hade Anders tagit ur invändigt med plasmaskärare så första punkten var att snygga till den, kolla så att alla hål mot blocket stämmer och fixa de som inte gör det. Efter att under en längre tid att kapat, slipat, filat och borrat i den där jäkla kåpan så ägnar man sig naturligtvis åt dumheter. När jag höll på hade jag skyddsglasögon och hörselkåpor, men sen skulle jag ju bara... Jag skulle ta upp ett hål lite snabbt och tänkte efter 10 sekunder, "-Hmmm, jag borde ju ha skyddsglasögonen åtminstone. Äh, de ligger ju två meter bort, jag skall ju bara...". Precis när jag tänkte det så flyger det naturligtvis upp en flisa i ögat.
15 minuter senare så är den äntligen borta. >

När kåpan börjar bli klar så är det dags att testa den på en motorn med startmotor och svänghjul monterat, närmaste sånt fanns naturligtvis i Porschen. Så på 10 minuter hann jag tanka motorlyften (det tog längst tid) och lyfta ur motorn. Naturligtvis kan man inte göra det man skall göra, i detta fallet så tittade jag på ett värmeskydd som satt monterat på ena rambenet. Det fungerar säkert jättebra med originalmotorn men nu hamnar avgasidan på andra sidan. Direkt så monterades det bort men oj vad skitigt det var därunder. Och färgen på resten av rambenet och högra sidan av motorrummet var inte så fin och hade flagnat lite här och där.

Så direkt började den delen av motorrummet tvättas av, sedan torkades det av med förtunning, sen kom Hagmans grundfärg fram och efter en stund en röd färg som inte alls överensstämmer med Porsches röda.
Innan förtunningen och grundfärgen kom fram började jag bli trött, men det livade faktiskt upp det hela lite.

Efter det var det dags att prova kåpan på motorn!!! Passade den? Nä, det hade varit för lätt...
Efter en stund med att se var den tog i, slipa lite och prova igen så gick den fritt både från svänghjulet och startmotorn.


Kåpan på plats


Kåpan igen.

Det som är kvar att göra (tror jag) med kåpan är att få dit ett utrampningslager från Saab i den, få slangar gjorda som passar på lagret och sedan är allt klart att monteras i bilen en sista gång innan uppstart.

Men räckte det med det för kvällen? Nope!
Elsaker är inte kul, men nu handlade det om att bunta ihop mina nya "fina" kabelstammar lite bättre (de till extra instrumet samt motorns diagnostik). Porschemotorns kabelhärva fick donera gummigenomföringen till torpedväggen och den hamnade på Opelmotorn. Mer småtrams som måste göras gjordes också med elen.

Kylning... Kan det vara något? Tydligen...
Med lite slangar provades det ut hur det skulle kunna fungera. Med hjälpa av Anders slangar så kunde den vakumstyrda kranen för kupeelementet fästas:


Sedan mätta jag varenda slang jag kunde hitta, utlopp på motorn, inlopp på motorn, inlopp på kylaren, utlopp på kylaren, vakumslangar till allt möjligt mm. Slutsatsen är att jag har rört ihop vartenda mått vid det här laget...

Titta NOGA på nästa bild...


Varför skall man titta noga på den för? Jo för den beskriver hur en imbecill människa tänker och hur en komplett idiot gör saker!!! > > >
På bilden ser man en slang som är utloppet från kupeelemntet, ovanför den skall det sitta en slang som är inloppet. När jag hoppade in i motorrummet för att mäta något så kollade jag in i röret för inloppet och såg lite rostflagor eller avlagringar så jag blåste till och det flög ut lite skit. Tanken då blev ju "-Man kanske skall blåsa igenom lite luft och få ur skiten?". Tryckluften provades men kompressorn hade slått av. Så vad gör en helt normal männniska då? Ja inte som jag gjorde iaf...

Jag andades in ett djupt andetag och blåste hårt i slangen, direkt kom de två deciliter kall kylarvattensörja som hade lurpassat på mig i elementet sedan oktober förra året utskjutandes från röret och träffade mig i bröstet.

Det var länge sedan jag blev så paff (och blöt). >

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

thumbs up thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Haha, så kan det gå

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269



Nu kan jag inte vara tyst längre. Det här är kul läsning! thumbs up
Kämpa på. Känner så väl igen mig själv.

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11321


Trådstartare
Häromdagen råkade jag få med mig ett nummer av "Track and race cars" hem och gissa vad? De har köpt sig en 944... I nästa nummer skall de gå igenom lättning av bilen invändigt och lite annat tjafs. De kanske tom släpper ner en Opel-motor i numret efter det (fast det vore att hoppas på för mycket)?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11321


Trådstartare
Nu sitter motorfan i bilen igen, denna gången tillsammans med kåpan till transaxeln så att allt verkligen sitter där det skall. Vissa smärre saker får visst justeras...

Denna gången följde även det kapade och bitvis ihopsvetsade grenröret med ner i bilen för att jag skulle få ser hur man skulle fortsätta med det och det verkar ju inte alltför svårt, om det inte vore för att kopplingskåpan är ivägen. Grenröret går ner och under motorn på en Opel och där grenröret svänger in så sitter det två stycken 90-graders böjar, de har av någon anledning någon gång fått sig en törn och blivit deformerade. Så var sjutton hittar jag 36 mm (invändigt) tighta avgasböjar i Stockholm? Hansen racing hade bara 2" i sin katalog.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

RF 38x1,2 (35,6mm inv) kan jag beställa från Dahls.
r=38 alt 57

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11321


Trådstartare
Dude skrev:
Bra saker


thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5125



Marcus Gustafsson skrev:
Dude skrev:
Bra saker


thumbs up



Blev lite sådära nyinyfiken på kvällskvisten.

Vad menas med BLITZ? Nassarna hade väl det som benämning på tex snabbt krig, erövra ett land på någon dag. Men i detta fallet

_________________
Roland Johansson
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11745

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Rolle Scirocco skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Dude skrev:
Bra saker


thumbs up



Blev lite sådära nyinyfiken på kvällskvisten.

Vad menas med BLITZ? Nassarna hade väl det som benämning på tex snabbt krig, erövra ett land på någon dag. Men i detta fallet


Opelmotor

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11321


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Vad menas med BLITZ? Nassarna hade väl det som benämning på tex snabbt krig, erövra ett land på någon dag. Men i detta fallet


Ja i detta fallet går det ju inte snabbt direkt, hade jag vetat hur lång tid det skulle ta så vette fasiken om man hade börjat. Å andra sidan så lär jag mig saker och har kul (nåja, kanske inte hela tiden ).

steffe skrev:
Opelmotor


Prexis!!!
om jag inte minns helt fel så bytte de symbol på 50-talet(?) och tog då symbolen från namnet på lastbilen som tillverkades, Opel Blitz. Så Opels logga är en blixt i en ring.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11321


Trådstartare
Ikväll har ännu ett paket Ballerina fått fungera som nödmiddag.
Men det går framåt iaf, om än långsamt känns det som. Ibland kliar det i fingrarna att slänga i ett batteri och slå på tändningen och se vad som händer, men hittills har jag kunnat avstå.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5125



Marcus Gustafsson skrev:
Ikväll har ännu ett paket Ballerina fått fungera som nödmiddag.
Men det går framåt iaf, om än långsamt känns det som. Ibland kliar det i fingrarna att slänga i ett batteri och slå på tändningen och se vad som händer, men hittills har jag kunnat avstå.



Fyrverkerier och rökverk brukar man väl spara till nyårsfirande, samt eventuellt påsk och fyllborg. Det är för tidigt.

_________________
Roland Johansson
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11321


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Fyrverkerier och rökverk brukar man väl spara till nyårsfirande, samt eventuellt påsk och fyllborg. Det är för tidigt.


Fem minuter innan jag kopplar in batteriet för första gången så ringar jag 112 och säger att det brinner hos grannen. Funkar allt så blir jag glad och säger "Nä, det brinner väl inte här??? Jäkla ungar..." och funkar det inte så...

Ikväll har jag legat på rygg. Ja på golvet i bilen med huvudet upp under instrumentpanelen igen, där finns ju femtusensjuhundraåttiotvå kontaktstycken som inte har varit kopplade till något alls och kabelstammar som är grova som tusenåriga ekar och precis lika tunga. Nåja, nu finns inte så mycket av kablarna kvar till sätesvärmen iaf och lite fina jordpunkter har letats fram.

Lite kablar jag inte var nöjd med har kortats/förlängts beroende på var de satt.

Motorn trillade ur bilen igen, nu börjar det gå ruggigt fort. att få i/ur den thumbs up
Nu satt det ett kapat grenrör på motorn och det fick tas bort för att få upp motorn UTAN att lossa framvagsbryggan. Men jag tror inte det kommer att funka lika bra när väl grenröret är helt igen.

Dessutom har jag förpestat Dude's tillvaro med frågor, jag är mycket tacksam för svaren! thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

2x90gr och 2x45gr i 2333 finns i min bil.
Priset sjönk till 75:- iom att vi slapp 2348 thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11321


Trådstartare
Dude skrev:
2x90gr och 2x45gr i 2333 finns i min bil.
Priset sjönk till 75:- iom att vi slapp 2348 thumbs up



_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11321


Trådstartare
Billig bil till salu... Väldigt billig...

En tid nu då har jag inte haft så jättestor motivation till att hålla på med öket, men nu skulle det bli ändring på det och en nytändning skulle ske och kanske, kanske, tom hinna med en banträff i år. Så jag åkte till garaget, gjorde färdigt en del småsaker och någon gång tyckte jag att batteriet stod i vägen. Så vart kan man göra av ett batteri kan man undra? Det naturliga svaret är att man kan ju sätta det där det skall sitta i bilen istället för att stå på golvet...

Vill man få en 944-förare att brista ut i gråt kan man säga en av två saker till honom henne:
1. LT31
2. Batterihyllan rostar, bilfan är värre en en gammal kexig Opel från -72.

Att batterihyllan hade rostat lite visste jag och nu när jag ändå skull sätta tillbaka batteriet kanske man skulle fixa det? Sagt och gjort, borttagning av rost påbörjades... ju mer jag rotade ju mer rost hittade jag. Jag visste även att torpeden på passagerarsidan var lite rostig och det var lite värre än vad jag trodde (hade tänkt spara det nöjet till i vinter ). Äh, lika bra att fixa allt på en gång tänkte den naiva idioten och började plocka bort framskärmen.

Någon som har plockat bort en framskärm förut? Jag har iaf gjort det på mina oplar och det var en enkel sak (tom på Calibran där databoxen mm måste monteras bort). Efter att ha tagit bort alla synliga skruvar började jag leta efter de som inte syns... Efter ett tag hade jag hittat två, den ena var ordentligt gömd under 1 cm underredsmassa. Men fortfarande lossnade inte skärmen så jag förlorade intresset och åkte hem. thumbs up Nu vet jag iaf att det skall finnas en skruv till under någon cm underredsmassa.
Så imorgon kan två saker hända:
1. jag åker in till stan, dricker öl och svär lite över öket
2. framskärmen försvinner och jag står mitt uppe i rostlagning.

Nä, bara bryta ihop och komma igen!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5125



Marcus Gustafsson skrev:
Billig bil till salu... Väldigt billig...

En tid nu då har jag inte haft så jättestor motivation till att hålla på med öket, men nu skulle det bli ändring på det och en nytändning skulle ske och kanske, kanske, tom hinna med en banträff i år. Så jag åkte till garaget, gjorde färdigt en del småsaker och någon gång tyckte jag att batteriet stod i vägen. Så vart kan man göra av ett batteri kan man undra? Det naturliga svaret är att man kan ju sätta det där det skall sitta i bilen istället för att stå på golvet...

Vill man få en 944-förare att brista ut i gråt kan man säga en av två saker till honom henne:
1. LT31
2. Batterihyllan rostar, bilfan är värre en en gammal kexig Opel från -72.

Att batterihyllan hade rostat lite visste jag och nu när jag ändå skull sätta tillbaka batteriet kanske man skulle fixa det? Sagt och gjort, borttagning av rost påbörjades... ju mer jag rotade ju mer rost hittade jag. Jag visste även att torpeden på passagerarsidan var lite rostig och det var lite värre än vad jag trodde (hade tänkt spara det nöjet till i vinter ). Äh, lika bra att fixa allt på en gång tänkte den naiva idioten och började plocka bort framskärmen.

Någon som har plockat bort en framskärm förut? Jag har iaf gjort det på mina oplar och det var en enkel sak (tom på Calibran där databoxen mm måste monteras bort). Efter att ha tagit bort alla synliga skruvar började jag leta efter de som inte syns... Efter ett tag hade jag hittat två, den ena var ordentligt gömd under 1 cm underredsmassa. Men fortfarande lossnade inte skärmen så jag förlorade intresset och åkte hem. thumbs up Nu vet jag iaf att det skall finnas en skruv till under någon cm underredsmassa.
Så imorgon kan två saker hända:
1. jag åker in till stan, dricker öl och svär lite över öket
2. framskärmen försvinner och jag står mitt uppe i rostlagning.

Nä, bara bryta ihop och komma igen!


Vet inte hur det är på billiga soplar men på Sciroccon sitter framskärmarna fint limmade med karosskitt, så även när alla skruvar är borta sitter skärmarna kvar och du kan inte rubba dem.

Lösningen värma karosskittet eller skära/bryta/bända. Alternativ 2 brukar behöva användas en aning även om man värmer.

_________________
Roland Johansson
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11321


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Vet inte hur det är på billiga soplar men på Sciroccon sitter framskärmarna fint limmade med karosskitt, så även när alla skruvar är borta sitter skärmarna kvar och du kan inte rubba dem.

Lösningen värma karosskittet eller skära/bryta/bända. Alternativ 2 brukar behöva användas en aning även om man värmer.


På billiga Soplar är det plättlätt, på kadetten sitter den med några skruvar och på Calibra sitter den bara med skruvar fast man måste plocka ut inredningen vid fötterna för de har satt en skruvjävel bakom en panel (på ena sidan sitter dessutom databoxen ivägen).

Porschen har ett tjockt lager karossrikitt på bakkant av skärmen, det var rena turen att jag såg en liten upphöjning och hittade en skruv och någonstans under resten skall det finnas en till. Att jag får vålda loss den var jag med på, men tusen tack för tipset om att värma det innan!

Ikväll fortsätter kampen med 944'an...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6073



Sitter 3 i bakkant på framskärmen.

Har du lossat den som sittermellan skärmen och frontplåten?

Det är nog dem klurigaste.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 51, 52, 53   >>
24 besök idag (279295 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande