Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 C2 -90
<<   1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18   >>
12 besök idag (135734 totalt)
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Pehr Johnsson skrev:
Thomas: Du som kör med "öppen" airbox! Jag borrade två ordentliga hål ca 10cm i diameter i min och slet av "trumpeten". Ljudet i bilen blev ju nästan bizzart i jämförelse, herrejösses vad den ylar mellan 4000 och 6000 rpm! . Insugningsljudet avtar dock helt vid ca 6000 rpm, gör ditt det med?

Jo, det sjunger fint... Mitt ljud avtar dock inte utan ylar vidare genom hela registret.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



ThomasT skrev:
Pehr Johnsson skrev:
Thomas: Du som kör med "öppen" airbox! Jag borrade två ordentliga hål ca 10cm i diameter i min och slet av "trumpeten". Ljudet i bilen blev ju nästan bizzart i jämförelse, herrejösses vad den ylar mellan 4000 och 6000 rpm! . Insugningsljudet avtar dock helt vid ca 6000 rpm, gör ditt det med?

Jo, det sjunger fint... Mitt ljud avtar dock inte utan ylar vidare genom hela registret.


Hmm. Undrar om det beror på hålens storlek eller någon annan faktor. Fast jag har ju inget behov av en "shift light" nu när jag har "Shift Sound" Så fort den slutar yla så är det dax för nästa växel och ylandet fortsätter!

Har du orginal filter eller något roligare?

//Pehr

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Pehr Johnsson skrev:
ThomasT skrev:
Pehr Johnsson skrev:
Thomas: Du som kör med "öppen" airbox! Jag borrade två ordentliga hål ca 10cm i diameter i min och slet av "trumpeten". Ljudet i bilen blev ju nästan bizzart i jämförelse, herrejösses vad den ylar mellan 4000 och 6000 rpm! . Insugningsljudet avtar dock helt vid ca 6000 rpm, gör ditt det med?

Jo, det sjunger fint... Mitt ljud avtar dock inte utan ylar vidare genom hela registret.


Hmm. Undrar om det beror på hålens storlek eller någon annan faktor. Fast jag har ju inget behov av en "shift light" nu när jag har "Shift Sound" Så fort den slutar yla så är det dax för nästa växel och ylandet fortsätter!

Har du orginal filter eller något roligare?

//Pehr


Jag kör med något inoljat eftermarknadsfilter(jag tror det är BMC men är inte säker).

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Nu snackar vi trim!
Tysk hotrod tänkte jag när direkt när jag hörde tomgångsintrot på film nummer två,
men när du drog ur den lite lät den inte så vass som man hade hoppats (precis som min egen bil ).
Men kul att du testade tyckte jag, och smaken är ju olika.

_________________
Peter Karlsson
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Barbapappa skrev:
Nu snackar vi trim!
Tysk hotrod tänkte jag när direkt när jag hörde tomgångsintrot på film nummer två,
men när du drog ur den lite lät den inte så vass som man hade hoppats (precis som min egen bil ).
Men kul att du testade tyckte jag, och smaken är ju olika.


Nja, gamla(riktiga) Porschar låter sällan riktigt vasst, men på höga varv så låter den i alla fall riktigt elakt.

Jag ska se om jag inte kan få tag på en riktigt kamera(i stället för min stillbilds kompakt) och en kompis så vi kan dokumentera lite...


Så här låter det inomhus: http://www.youtube.com/watch?v=lMIVfU3LbXc&feature=player_embedded . . . .

Anders på Automobils bil som har samma setup.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



"Gamla Porschar låter sällan riktigt vasst" säger du, jag menar faktiskt något annat.

Kolla på den här gamla 356an som jag låg bakom på Knutstorp 2007. Lyssna hur han jobbar med gasen, helt underbart.

http://www.youtube.com/watch?v=sOLj_zOEwnI

och skall man höra på riktigt ljud och riktig konståkning, kolla den här.

http://www.youtube.com/watch?v=iBohJ6A1M8E&NR=1

I min egen bil har jag förresten 100 cells kat, cuprör, 993 LMM och BMC F1 konfilter.

Hälsningar
Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Sådär, då var den startad för första gången i år. Måste säga att lite nervös var jag nog, vet inte riktigt varför men man vet aldrig...

Av med kapell och batteriladdare, sedan upp med huven för att rycka ur DME relät. För er som inte vet så dödar det soppa och tändning. Sedan drog jag runt motorn på startmotorn i kanske i 5s 7-8 gånger tills man såg att det byggde oljetryck.

Tillbaka med relär och sedan hålla tummarna... man har hört många historier med rökfyllda garage när vinterförvarade 911'or startas upp... Men det var bara en lite puff med rök sedan så gick den som vanligt.

Film: http://www.youtube.com/watch?v=Eql_mxPJUfY

Sedan vart det en kort tur, kändes inte helt fel i vårsolen...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Jag tyckte att betteriet var lite klent förra året, men tänkte att det beror nog på att bilen står mest still. I år så har det fungerat ännu sämre, trots underhålls laddning med Ctek så har det varit klent. Förra söndagen havererade batteriet och kortslöt sig själv så det började koka...

Bara att jaga reda på ett nytt batteri, mekonomen hade fel storlek i sina tabeller deras rekomenderade batteri var för stort. Hursomhelst.. de hade slutat med Exide och gått över till Global vilket jag inte var speciellt sugen på så det fick bli ett Tudor Technica i stället.

Startmotorn snurrade igång med stor entusiasm, betydligt mer klipp i detta jämfört med förra året.

Bilen har även besiktigats(utan ljuddämpare) med blankt papper(givetvis...) men med kommentaren: "ljudnivån är på gränsen..." hehe killen måste ha varit halv döv...


För att dokumentera det fantastiska ljudet innan ljuddämparen åker på igen så var vi ute och filmade lite.

Här är en film med lite sladd och nice ljud: http://www.youtube.com/watch?v=wuIV7g-xVHk

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



thumbs up

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Låter helt underbart.. thumbs up

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Grannarnas skräck!!

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Iom att jag hoppas att få plats på CAR's träff på Mantorp på lördag så åkte slutdämparen på igen.

Det är egendomligt hur mycket ljudet gör för körkänslan, ljudet är nu mycket jämnare och mindre fiskbåt på tomgång. Och då upplever man det som om motorn skulle gå mycket jämnare och vibrationsfriare...

Men jäklar vad lite den låter nu, tur att tjuter lite ut luftfilterboxen när man gasar på i allafall... Helt orginal alltså utan cuprör och båda dämparna på så kan man knappt ha hört motorn överhuvudtaget då vägljudet är ganska högt.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583



ThomasT skrev:
Barbapappa skrev:
Nu snackar vi trim!
Tysk hotrod tänkte jag när direkt när jag hörde tomgångsintrot på film nummer två,
men när du drog ur den lite lät den inte så vass som man hade hoppats (precis som min egen bil ).
Men kul att du testade tyckte jag, och smaken är ju olika.


Nja, gamla(riktiga) Porschar låter sällan riktigt vasst, men på höga varv så låter den i alla fall riktigt elakt.

Jag ska se om jag inte kan få tag på en riktigt kamera(i stället för min stillbilds kompakt) och en kompis så vi kan dokumentera lite...


Så här låter det inomhus: http://www.youtube.com/watch?v=lMIVfU3LbXc&feature=player_embedded . . . .

Anders på Automobils bil som har samma setup.


vilket underbart ljud!

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
pentén skrev:
ThomasT skrev:
Barbapappa skrev:
Nu snackar vi trim!
Tysk hotrod tänkte jag när direkt när jag hörde tomgångsintrot på film nummer två,
men när du drog ur den lite lät den inte så vass som man hade hoppats (precis som min egen bil ).
Men kul att du testade tyckte jag, och smaken är ju olika.


Nja, gamla(riktiga) Porschar låter sällan riktigt vasst, men på höga varv så låter den i alla fall riktigt elakt.

Jag ska se om jag inte kan få tag på en riktigt kamera(i stället för min stillbilds kompakt) och en kompis så vi kan dokumentera lite...


Så här låter det inomhus: http://www.youtube.com/watch?v=lMIVfU3LbXc&feature=player_embedded . . . .

Anders på Automobils bil som har samma setup.


vilket underbart ljud!


Jo, men nu är sista dämpare på igen... Jag saknar dånet från motorn när man varvade ur den.

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Två bilder ifrån Alfaklubbens träff på Mantorp.





.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



ThomasT skrev:
Två bilder ifrån Alfaklubbens träff på Mantorp.

*sladd*


Det där såg ut att vara både trevligt och spännande.. thumbs up

_________________
--
Citera
Pelle E
Lund
Här sen Sep 2006
Inlägg: 196



Vilket härligt ställ du fått till på ena bilden........

/Pelle

_________________
Per Engvall

PCS 10506
Porsche 964 C2 -91
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
FredrikÅ skrev:
ThomasT skrev:
Två bilder ifrån Alfaklubbens träff på Mantorp.

*sladd*


Det där såg ut att vara både trevligt och spännande.. thumbs up

Pelle E skrev:
Vilket härligt ställ du fått till på ena bilden........

/Pelle


Jag körde nog inte snabbaste linjen den dagen, utan jobbade mycket med att få upp känslan för bilen. Så det blev mycket körning på tvärsen. Uppförandet är ju lite annorlunda med 911'an.

Kul var det dessutom!!

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
ojojojo....

Årets impulsköp klarades av redan i januari för min del.....







Det ska bli sjukt kul att provmotera dem...


.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4479



Ha!
Det var snabbt att fånga dessa idag!

De blir väldigt fina.

Grattis!

_________________
Jens Lanvin
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Grattis de kommer att bli kanon,, det kliade i fingrarna på mig med så jag är glad att du slog till

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 C2 -90
<<   1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18   >>
12 besök idag (135734 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande