Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1622 besök totalt |
Har iaf idag konstaterat att 17" med 40 profil och 3Bars tryck inte är någon direkt hitt på banan. Iaf inte med min bil som är på tok för lätt ibaken och med lite för hårda dämpare.
Vi körde en variant på superstage och till knixad rundbana. Så många pruetter jag gjort idag kommer det säkert ta 10år för mig att göra igen för hoppningsvis ![]() Vissa var faktikst väder lite väder beroende, då det regnade då och då. Körde med T1-S Toyo fram och F1:or bak. Kändes som det var bättre grepp i T1-S däcken. Kommer bli mumma med rallyslicks till våren, tillsammas med en klart bättre chassi inställning. Det är verkligen läskigt kul med kon/bankörning ![]() _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Jag tror att en bidragende orsak till dina piruetter och mina feeeta sladdar
![]() Synd att vi inte hade pump och tryckmätare ![]() Kanske är det dags att ha mjukare dämpare bak? En bromsjustering skulle ha varit bra också. Men jag hade ju 55 profil och david hade 40. Skillnade va att han hade extremt lätt att snurra.. Kanske skulle provat mina traktordäck bak.. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
DanneT16:
Hmm, låter som hela chassit behöver gås igenom. Jag har aldrig upplevt og900an som överstyrd bara JÄ... understyrd. Men 95an var understyrd förut, nja mera understyrd. När man lyckades få ut röven med både lastväxling och vänsterbroms så kom häcken farande som en prosktil. Då gälle det att vara med så man inte vart omkörd av baken. Efter det har jag stoppat dit ännu hårdare bakfjädrar så vart den betydligt bättre. Vist häcken kommer men lugnare. Nästa grej är att jag har uppgraderat frambromsarna men inte bak. Har bromsar för std ca 1500kg bil på en ca 1000-1100kg bil. Nästa kapittel är stötdämparna. Men här är jag på hal och svag is. Men när jag bytte fjädrar så vred jag upp stötdämparna 1,5varv till bak. Om jag nu fattat saken rätt så är de Konisar jag har så ökas de i båda riktningar(ut och in). om bilen är något så är den understyrd in och överstyrd ut ur böjarna, prisis trärt om vad den borde vara. Så nu skall det studeras stötdämpare. Sen borde nog det där bakom ratten också rättas till, men det går det nog åt en 3-tum-2 att fixa till så den slutar fega ![]() Nästa grej är lära sig bromas med vänterfoten, om du inte redan gör det. Finns väll flera grejor bra grejor med det. 1. Går kvickare att ge gas pluss, man slipper flytta fötterna. 2. Har man turbo så behåller laddtryckom man nu är begåvad med strässfläkt. 3. Börjar bilen vinga i böjarna så brukar lite broms med vänster bojan hjälpa att stabelisera bilen. Mig vetligen så används även vänsterbroms på RWD, men detta kapitel är ett STORT svart hål för mig så det hår någom annan yttra sig om. Hoppas nu inte jag har förvirrat dig totalt utan kommit med NÅGOT vettigt. _________________ Johan Sjölinder |
||
Så att sätta std. belägg bak kanske inte är så dumt? minskar bromsktaften något iaf. Även om det borde vara marginellt...
Ställbara stötdämpare bak, så att man kan laborera med hård/mjukheten. Visst är bilen understyrd, plogar i svängarna. Men att baken kommer flygande utan annedning titt som tätt känns lite mer abstrakt. Känns trist att börja lasta ned baken med tyngder ![]() Svänger man och lägger minsta tryck på bromsen (utan att gasa)i en sväng så sticker baken som en projektil > ![]() Har inte provat att vänsterbromsa men får väl öva på detta någonstanns. Understyrningen ska det väl gå att få ganska bra still på med bättre vinklar i framvagnen. Sen som Danne sa så körde jag med 40 profil och han 55. Och vinten låg inte hos minna 40profil ![]() Ja ja alla tips och idéer är välkomna ![]() _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Nja, denna berör igentligen inte bara saab utan i prinsip allt med framkrafs.
Vad jag sitter och lurar på varför pendlar bilar mellan under till överstyrada???? og900an verkar extrem i detta fall. Jag tänkte i allafall på att bilen i inledesskeded är understyr, så jag gjorde den styvare bak. Sen att og900an har 11.5grd SAI och 1-2grd caster gör väll det inte bättre. för understyrningen. Vad väger en og900 fram och bak???? Hur är det med krängningsfjädrar på og900an???? _________________ Johan Sjölinder |
||
Jag har ju som bekant en 99a och dessa är kända för att vara just lätta i baken, iaf i jämförelse med 900an. I dagsläget uppträder den just som fuling beskriver, i början av kurvan tvekar den lite med instyrningen i form av understyrning för att i utgången kunna vara mkt lömsk om man så bara funderar på lastväxel.
Planen just nu är att ta bort den främre krängningsfjädern och fixa mer camber till bakaxeln. Det senare för att behålla greppet där bak bättre. mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
Tar man bort den bakre k-fjädern, känns det som att göra bilen mer understyrd, framändan får ta mer av krängningen.
Spåntat skull jag slänga båda och börja försöka balansera bilen med fjädrarna. Sen om det inte går pga tex fjädrarna biler för hårda/mjuka så blir det k-fjäderns man börjar labba med. ps jag är lite på svag is så jag kan ha fel, så ta vad jag skriver som ett diskutionsunderlag. Allså inte ett/flera påståenden. _________________ Johan Sjölinder |
||
Sorry.. tänkte inte riktigt klart
![]() ![]() På tvåtaktarna tog dom bort k-fjädern när dom körde på bana. Vore ju väldigt intressant att testa utan den nån gång. Det kommer nog att kränga en del. Men om jag fattat det rätt är det ju inte så fruktansvärt farligt om det kränger. Det viktiga är väl att däcken har fäste? Fästet är ju det som man ändrar riktning med.. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Grund regel nr1, bilar ska fjädra och kränga men inte slå igenom(bottna).
Japp Görans bok är guld värd, jag har fått massa saker bekräftat som jag tidigare hadde på känn. Så nu är det bara att läsa, smälsta, läsa mer och sen prova, prova och åter prova. Måste åka och hämta mitt ex, jag har bara läst igenom en förhandsutgåva. Redan den var dunder ![]() Varför man tog bort k-fjädern på 2T var en anledinga att man åkte utan diffbroms och ville försöka hålla båda framhjulen i backan. Vad gäller 99an och 900an så ligger väll mer caster högt på priolistan. Skulle vara kul att se vad 99 och 900an har för vikter fram och bak, pluss vajre hjul. Tyvärr tror jag mycke vikt ligger fram och dessutom framför framaxeln ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||
Vikterna kan vi åka till hjulstakorset och kolla... dom har en stor fin våg där. Tar man med en rejäl domkraft kan vi göra lite mätningar och på så sett räkna ut CGH...
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Vikter:
Hjulatskorsvågen kan man bli lite ![]() ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Men den du duger nog som överslag. _________________ Johan Sjölinder |
||
Gjorde faktiskt en "fulhjulsmätning"
![]() ![]() ![]() Självklart låg dock mest vikt över framaxeln, kan ha varit i storleksordningen 500kg bak och resterande fram (totalvikt ca 1240kg). Inget vidare alltså. mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
Som sammanfattninga av detta du skrivit så drar jag slutsatsen att p.g.a. de olika däcken / mönstren / slitaget så får din bil i detta fall ett överstyrt beteende. De fysiska lagarna gör att bakvagnen släpper i detta fall, mest friktion mot marken fram gör att bilen vänder. Hade du haft de bra greppvänliga däcken bak och de mindre bra fram så hade beteendet troligen varit betydligt angenämare. _________________ ![]() |
||
frav:
Vad du skriver är nog rätt men bilen/bilarna går från under till jäv... överstryd så beror det inte bara på däcken. Hadde man nu haft de friska ostarn bak i stället så blir bilen ännu mer understyr, eller rätt mig om jag har fel. _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1622 besök totalt |