| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Lite hjälp med 19" däck
|
1339 besök totalt |
|
Lite hjälp med 19" däck
Hej! Jag har precis beställt 19" CSL fälgar till min E46 M3 och nu ger jag mig motstridigt in i däcksdjungeln. Mina kriterier på däcken är: Ska palla 280 km/h Ska mest användas på gata och får inte låta för mycket eftersom jag åker mycket motorväg. Ska dock även användas på bana men inte mer än 3 banträffar per år. Extremt tacksam för hjälp! Mvh Thomas _________________ Thomas Hammarström |
||||||
|
jag åker med michelin ps2 på min bruksbil som jag testade lite på bana förra året och det gick helt okej. mycket hög komfort på landsväg låg spårkännslighet. bridgestone re050 är ett snabbare gat däck men med sämre komfort och mer spårkänsligt.
_________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||||
|
Ni har inga problem med "rubbing" på 19"?
En kille på autopower klagar på detta: "Jag har Michelin PS2 på mina 19"-are. Funkar helt ok, men för bankörning så ger stommen vika. Man blir tvyngen att höja trycket i däcket till följd att man tappar grepp och överhettar däcket." Några andra som har liknande erfarenheter? _________________ Thomas Hammarström |
||||||
|
Körde med mina ps2 på sviestad i fredags, jag tyckte de höll förvånansvärt bra ändå. Visst, framdäcken vek sig en aning och blev viss understyrning in i en del svängar. Körde 2.7 fram och 3.0 bak, samma som jag kör på gatan med.
Var dessutom ute dryga 5 mil i en stint och det blev sämre grepp efter ett par varv, men de överhettade dock aldrig. Kan säga att jag inte hade problem att åka jämnt i kurvorna mot lättare porschar med r-däck. De åker dessutom ps2 på ringen-taxi m5'orna, de håller rätt bra där också. Kan väl ha en del att göra med körstil också, men jag överkör en hel del själv, d.v.s lite för hårt in i svängarna och brett ut ur kurvorna ibland. Självklart önskar jag mer grepp för att kunna åka fortare, men enligt den instruktör (S60-cup race vinnare) jag hade med mig i bilen borde jag kunnat plocka 1-2 sekunder till på sviestad genom att åka lite mjukare, med de däck som satt på. Körde 21 mil på banan i fredags, och det har hyvlats av en hel del, men jag tror de kommer hålla 2-3 banträffar till samt en del landsvägskörning till. Sen får vi se om det inte blir r-däck iaf... _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||
|
Körde mantorp med dessa däck i helgen också. När det blev lite högre fart i svängarna så blev det rätt mycket sämre än på sviestad. Det fungerade trots allt, men märkte ingen större skillnad när jag laborerade med däcktrycket och sänkte till 2.0 efter lite tips om det.
Klackarna är rejält snedslitna nu efter c:a 50 mil på banan och lite körning på gatan. Det blir r-däck när dessa är slut, samt en 500-kronors bil att köra med om dagarna istället. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||
|
Re:
Hör av dig om du vill ha 2st bakfälgar (19" orginal ) med cupdäck så du kan åka 265:or runt om ... Henrik _________________ Henrik Hellman BMW 1M -12 BMW M3 E36 Limo-98 BMW 530D Touring M-sport LCI-07 |
||||||
|
Re:
Är väldigt sugen på dem och har läst din annons. Lite tom på pengar någon månad till, fast kanske löser sig tidigare. Går de bakfälgarna att åka fram med alltså? _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||
|
Re:
Lägg ett bra bud på dem vet ja Kan även sko om dem med nya cup:isar om du så önskar..
Med -3 grader camber så är de innanför skärmkanten _________________ Henrik Hellman BMW 1M -12 BMW M3 E36 Limo-98 BMW 530D Touring M-sport LCI-07 |
||||||
![]() |
Däck för banåka
Lite hjälp med 19" däck
|
1339 besök totalt |