| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ni som byggt eget el-system
|
1466 besök totalt |
|
Nu är det så att jag har massa elstrul i min bmw e30 som jag inte blir klok på och mina elkunskaper är typ noll men ändå har jag bestämt mig för att bygga ett helt nytt system så jag behöber hjälp
är det någon som kanske har ritat ett kopplingsschema och vill dela med sig av det? är ju en racebil så behöver inte en massa funktioner utan bara det viktiga ska fungera (samtliga lysen etc) ska även köra med startknapp och har fått olika bud på det, vissa säger att man måste ha relä och andra inte, hur ligger det egentligen till? alla tips och råd är välkommna
_________________ J1mmy @rv1dsson |
|
Ett råd/tips kan du få av mig iaf.
om du behöver relä eller inte till startknappen beror på vilken knapp du använder dig av. Tar du en microbrytare så är det 100% risk att den brinner upp/ihop när du startar första gången. Köper du en startknapp som är specad att klara 12V/~30A typ så behöver du inget relä. Tänk även på att du behöver lite halvgrov kabel mellan strömkälla-knapp-startmotor om du inte har relä. Har du relä så kan du ha tunna styr-trådar till relät men du behöver ändå grov matning till relä och mellan relä-startmotor. |
|
Två tips:
Kolla ett kopplingsshema för en gamma 240 (typ en 75'a) och skala bort det du inte behöver. Det finns ett amerikanskt företag som heter Painless som säljer färdiga kit, kanske finns det något du gillar? _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
|
Jag byggde ett eget och använde bara lite sunt förnuft. Inte speciellt svårt alls. Det som kan ge lite tankenötter är när man ska koppla ihop bilens el med motorns el. Schema på orginalelen underlättar en hel del.
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
|
Lite praktiska tips.
Köp kabelskor av bra kvalitet, de billigaste man kan hitta är riktigt dåliga. Och köp en ordentlig tång att klämma de med. Skydda och samla dina sladdar i någon slags rör/slang och fäst upp de ordentligt i bilen. Det finns fina fästelement och kabelsamlare som man kan öppnna och lägga i mer sladd efter hand. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
|
klart du ska ha ett relä till startknappen.
Du kommer kunna göra en snyggare härva på det viset, annars måste du som sagt då upp i dimmension till knappen. startmotorns soleniod drar 20-30 amp initialt innan den går över till utskjutet läge av drevet, då går en andra lindning i som bara håller det på plats.. jag förstår ofta inte varför man ska ändra på originalsystmet, då det ofta är bättre än det man bygger dit själv. drar iväg i pengar oxå att bygga en härva. kabel, kableskor, kontakter, krympslang osv.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1466 besök totalt |