| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Regbesiktiga båge och stolar?
|
3449 besök totalt |
|
Besiktningsdags närmar sig och jag har inte helt klart för mig vad som gäller för min halvbur/båge. Bågen är skruvad i befintliga bältesfästen för baksätet (som är urplockat), går inte framför bakre delen av stolarna och bilen är reggad för 1 passagerare (som alla 944:or). Behöver den då regbesiktigas? Samma fråga gäller skalstolarna (som har suttit i i flera år utan problem). Dom är monterade på original skjutbara stolsundereden och jag använder original bältesfästen. Måste samla lite argument om det blir problem. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||||
|
Ja, du ska regbesikta den med båge. Dock är det ganska sannolikt att den släpps igenom ändå i och med att bågen sitter helt bakom passagerarutrymmet och varken förare eller passagerare kan slå i den. De brukar se genom fingarna (eller inte veta).
Det finns nog inte direkt några argument att komma med om de skulle få för sig att klaga. Möjligen att påpeka att det bara tar dig några minuter att skruva ur den för att sen besikta utan och därefter sätta i den igen. Fast det biter knappast på en grinig bilprovare. Stolarna sitter ju i karossens originalfästen och är dessutom FIA-godkända. Låter väl som fantastiskt bra argument eller hur?! Bältet är original i original infästningspunkter och löper genom hålen i stolen.... Vad finns att klaga på
Det kommer att gå jättebra! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
|
Re:
SBP ?
Du skall enligt SBP har bilens orginalstolar monterade vid reggning utav gatbil med bur.
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
|
Ja, det är ju helt riktigt att stolarna måste vara original när man regbesiktar den!
Man ska väl rent generellt hålla igen på alla modifieringar (som inte ska skrivas in i pappren) när man regbesiktar. Antagligen ska man inte ha ombyggda hjulupphängningar heller utan ha original torsionstub och inga coiloverdämpare bak också... (men det ser de förhoppningsvis inte) Menar du att du tycker SBP är besvärliga Kristian? Kan inte förstå varför
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
|
Re:
Hmm... nu blir jag nog lite förbryllad. Finns det inte flera bilar här på rejsa som är reggade med andra stolar? Vad jag kan minnas så har åtminstone en tråd handlat om åtgärder av "tvåor" som blivit på racestolsfastsättning. Eller får man bara regga med utbytt stol på ombyggda fordon? _________________ Calle Olsson |
||||||
|
Jag reggade om med annan motor och fick nedslag på förarstolen som var utbytt mot en FIA-godkänd variant, den var fastsatt i original stolsunderrede med originalinfästning till bältet. Han skulle släppa igenom den på en vanlig besiktning sade han men vid registrering krävdes intyg att den uppfyller en massa krav på laster i olika riktningar mm.
_________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||||
|
Re:
När jag skruvade i min båge så ringde jag vägverket samt bilprovningens tekniska avdelning. Svaret jag fick då var att regbesiktning inte behövdes för båge i sin helhet placerad bakom framstolarna OM bilen var registrerad med endast 1 passagerare. Vi var ett gäng 993åkare som köpte samtidigt och en av oss fick problem då hans bil udda nog var reggad för 3 passagerare, Han fick helt enkelt regbesiktiga den för 1 passagerare. om det nu är någon annan som menar det är annorlunda får ni gärna referera till vilken källa ni har då det som sagts i denna tråd ju motsäger den info tekniska avdelingen har gett mig. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||||
|
Re:
Kanonbra, det skulle innebära att min Alfa borde gå igenom vanlig surbesiktning. Det får vi allt prova. |
||||||
|
Problemet är att enskilda bilprovare inte nödvändigtvis bryr sig om vad deras egen tekniska avdelning säger. Samt att man kan få olika svar beroende på vem man pratar med. Så oavsett om du fått rätt eller fel besked så kan de strula. Man ska nog ha det skriftligt om man ska vara säker!
Det gäller ju för övrigt inte bara bågar har vi ju kunnat läsa här på forumet genom åren.... Jag regbesiktade aldrig min bil med båge och hade inte heller problem på bilprovningen. Tja en gång hävdade iofs gubben att det skulle regbesiktas men han gav sig när jag sagt att den ju suttit i bilen i många år tidigare utan påpekande. Det blev väl för svårt för honom... Även bilen var avsedd för en passagerare och bågen satt så till att man inte kunde slå i den. Så jag tycker att det bara är att köra på! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
|
om jag inte mins fel så fick vi det skriftligt???? Det finns åtminstonde en tråd som behandlade detta då det var aktuellt. Tror att det ligger dokumentation i den tråden??
_________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||||
|
Re:
Jag fick samma svar när jag ringde bilprovningens tekniska avdelning för drygt en vecka sedan. Bilen är en crx och är reggad för 1 passagerare. _________________ Martin Ek |
||||||
|
Re:
Låter kanon
Stolarna har aldrig varit nått problem, har inte fått en enda kommentar om dom. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||||
|
Re:
Jag får leta, annars återkommer jag... /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||||
|
Coil overs
När jag regbesiktigade min bur (hel) så fick jag anmärkning på coil overs och att ratten inte var standard. Då hade jag originalstolar i från början. Bara att byta och åka in igen. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||||
|
oron var obefogad. Inga kommentarer om halvburen, stolarna eller dämparna.
Enda frågan var "- Är den optimerad för banåka?" och några gillande kommentarer om att allt i bak och framvagn är ommålat eller bytt till nya prylar. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||||
|
Re:
Ibland har man inte otur
Vilken station? (för oss som för statistik över rimliga stationer i området) |
||||||
|
Re:
Grattis Idag är det snarare regel än undantag med motorintresserade besiktningsmän/kvinnor på SBP. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
|
Hej!
Kul att du fick din bil igenom - Jag åkte på reg. bes. på min 951:a förra året, bara för den skruvade halvburen. Så, vis av denna erfarenhet så åker ban-åka stolarna/bältena i efter bes. i år... Detta året så fick gubben se min båge och for iväg och började gräva i datorn och hittade att det står i reg.beviset. Trots detta hämtade han sin kollega för att se om de skulle kunna kräva att jag klädde bågen med skumgummi. FYI - Jag besiktade också i Aröd förra året, testade Tagene iår... Tror som någon skrev innan att det beror helt på vem som tar emot i bes. hallen. och jag har otur varje gång :-) /Axel _________________ Axel Olsson Porsche 951 -91 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3449 besök totalt |