| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Differential: träffbild pinjong/kronhjul?
|
2 besök senaste veckan (5573 totalt) |
|
Ser det här OK ut? Det blev lite för mycket färg på ena sidan...
Det hände något lite läskigt när jag momentdrog överfallen till lagren; två av bultarna kom ganska distinkt upp i rätt moment (ca 70 Nm), men de andra två gjorde det inte, så jag backade av lite med momentnyckelns moment för att få "klick" även på de bultarna. Det funkade, men när jag stegvis ökade momentet och började närma mig 70 Nm så kom inget disktinkt klick, så till slut vågade jag inte fortsätta dra... Nu har ju momentnycklars kvalitet diskuterats ingående här genom åren (min är en Biltema), men jag fick ju distinkta klick på 2 av 4 bultar... Kan jag ändå på något sätt ha dragit bultarna för hårt? Ska jag för säkerhets skull byta bultarna? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
|
Snålar du på märkfärgen?
Här finns fler bilder på avtryck (kan hjälpa även om det är raggarbilar) .
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.p |
||
|
Re:
Aha... jag ska klabba på med lite mer färg... återkommer... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
|
Nu blev det mycket färg... verkar träffa lite för långt in (vilket är heel/toe?); betyder det att pinjongen är för långt in? Jag kanske inte har dragit pinjongmuttern tillräckligt hårt? Pinjonglagrena är ju inte bytta så jag borde ju inte behöva byta shims?
_________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
|
Ja, den tar nog lite långt in, men om du inte dragit åt allt så finns det ingen mening med att köra med märkfärg.
Har du inget mått angivet i manualen hur djupt pinjongen ska sitta? |
||
|
Re:
Jag har dragit åt allt, men pinjongmuttern ska dras med 180 Nm och min momentnyckel går bara till 70 Nm, så jag drog för allt vad jag orkade - men bara med ett halvmeters skaft... Det finns mått i manualen, men jag hittade inget bra sätt att mäta på; kan kolla igen... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
|
okej.
Det är lite långt hit annars kunde du ju lånat momentnyckel av mig som går till 350nm, men det finns säkert nån som har närmre också. |
||
|
I tråden Jeppson länkade till påstås att det är viktigast att träffbilden ligger rätt på andra ledden (mellan flank och face), medan det är mindre viktigt om man ligger lite snett mellan toe och heel; det låter ganska logiskt, men innebär det att min träffbild duger?
Spelet har jag mätt till 0,05-0,10 mm (med hög mätosäkerhet, men många mätningar...), vilket är hyfsat inom spec. Det hade varit intressant att veta hur träffbilden såg ut innan man demonterade... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
|
Re:
Vi har en på jobbet som går till över 1000 om jag minns rätt, men den har 1" fattning
Vi har kanske någon lite mindre också; ska kolla imorgon. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
|
Nu har jag dragit åt pinjongen lite till; fortfarande inte 180 Nm, men pinjongen börjar bli lite trögare att dra runt så jag vill inte dra åt mer. Spelet (backlash) är 0,02 till 0,03 mm (ska vara max 0,07).
Träffbilden ser inte bättre ut - snarare konstigare.
Vad ska jag göra
Jag ska ju tävla nästa helg...
_________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (5573 totalt) |