Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Någon sopm är bra på japansk el i allmänhet?
2250 besök totalt
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Trådstartare

Jag bygger i en Skyline motor i en BMW

Har en del scheman men märker nu efter lite meck att det är bl.a jord styrning på reläer. Och sen är det ju en massa hastighets lås och skräp i boxen. Startar den utan att man har en hastighetsmätar givare inkopplad? os.v mycket sådana frågor.. Känner du att du har någon som helst kunskap i ärendet, svara.

.../Henrik

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Sandell
Värnamo
Här sen Jul 2004

Ja, motorn startar utan hastighetssignal in i boxen. Har stoppat i en RB25 i min S13, så det är ju inte jättestor skillnad mellan gamla och nya motorn om man jämför med din situation. Men fråga på lite mer specifikt så kanske jag eller någon annan kan hjälpa till.

Västervik
Här sen Mar 2006

Trådstartare
ok, fint ju.

Börjar med lite små grejjor.
1.Vad är FICD reläet till och vart sitter det?
2.måste man ha Boost solenoiden och avgastempen inkopplad för att starta? (har ingen tempgivare har jag upptäckt och boost solenoiden har inte kommit hem)
3. Neutral switch på bilden nedan heter "Neutral switch M/T" (manuell transmission?) samt att samma stift heter "inhibitor relä" Ska den ha 12v+ in eller jord eller vad då?

Vi kan ju börja med det, men det e ju bra att du byggt en RB25. Tröttnar lite på japaner och deras jord sinaler.

Bild på schema taget från R33 manualen

www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Sandell
Värnamo
Här sen Jul 2004

1. Har inte riktigt koll på det, förmodligen hängde det med från min gamla motor.
2. Nej.
3. Har inte den inkopplad heller. Inhibitor heter den väl på automataren och är en form av check vid start av motorn. Det enda jag har inkopplat från växellådan är hastighetsgivaren.

Västervik
Här sen Mar 2006

Trådstartare
ok, bra info för mej.

Min motor vill inte tända på startgas. Har du något tips?

Förutsättningar:
Som tidigare, ingen hastighets givare, Boost soleniod, inhibitor, eller neutral switch inkopplad.
Har inget bränsletryck (har inte monterat tanken ännu)
Har jordat 2 stora kablar på insugningssidan och en liten till boxen. Stift WA 07 i den vita kontakten.

Jag har byggt om ECCS och IGN relä med Bosch grejjor.

Thats it. Den vill inte tända.

www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Sandell
Värnamo
Här sen Jul 2004

Nej det är nog utanför mitt kunskapsområde tyvärr, gnista har jag alltid haft. Däremot hade jag ingen plusmatning på spridarna av någon anledning så den fick jag koppla om. Sen beror det väl lite på vilken version av motorn du har också, den ena har tändförstärkare och den andra har det inbyggt i spolarna(eller var det styrboxen?). Har du byggt om något där kanske?

om du slår på tändningen med CAS'en (kamvinkelgivaren) lös och snurrar på den, lyssna om spridare eller spolar tänder, eventuellt kolla så soppapumpsspänning kommer fram. Så vet du ju att den ha koll på att motorn snurrar.

Västervik
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Nu har jag ju ingen soppa pump inkopplad, och kommer väl dra den seåarat sen har jag tänkt. dubbla förpumpar och catchtank.

Jag har den med löst tändsteg, men har inte kopplat bort nånting. Får väl fortsätta felsöka.

www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Sandell
Värnamo
Här sen Jul 2004

Nej jag tänkte att då kan du ju mäta på utspänningen från styrboxen om du får signal där. Så vet du ju om styrboxen "funkar" och vet om att motorn snurrar.

Västervik
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Mhmm. fattar. Ska testa det.

www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Skruva banåkabil
2250 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande