| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
En fråga om knastermontering
|
1089 besök totalt |
|
En liten snabb fråga. Hur ska det se ut efter att man monterat knastrena runt ventilen? Ska dom ligga kant i kant på en sidan eller ska det vara lika mycket luft på båda sidorna? Eller spelar det ingen roll? En liten bild som visar hur jag menar, jag har försökt få dit dom som den vänstra bilden visar.
_________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
|
Hmm det var ju inte bra, har mina knaster krympt? och nu när jag tänker på det så känns båda bilderna jättefel.
_________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
|
Det där är olika på olika bilar. Ibland avser konstruktören att ventilen skall snurra fritt i knastren, ibland att den inte skall snurra fritt. Det är ganska osannolikt att de krympt så det är bara att montera. Jag tror skillnaden mellan monteringarna som dina bilder visar är försumbar, annars hade man väl gjort dem så gapet mellan dem blir litet men inte räcker riktigt ända fram.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
|
håller med...
På cheva så är det "presspassning" mellan retainern o knastrerna, så att när man skall lossa eländet så brukar jag ge ett slag med gummiklubban först så att knastrerna släpper från retainern. Ventilen kläms alltså fast av knastrerna. (knasterna ?). På avgas i original så sitter det en lagring mellan retainern o fjädern, så att ventilen kan rotera på det viset. På insug saknas finesser som möjlighet för ventilen att rotera. dvs på min motor hamnar knasterna som de hamnar _________________ Mats Andersen |
|
På folkvagn skall de inte ligga an, ventilen skall alltså inte kunna rotera, det skulle i sådant fall innebära att ventilen kan glappa upp de spår som finns om ventilen tillåts röra på sig. Så enligt mig så tycker jag det ser bra ut på den vänstra bilden. Men detta gäller det jag har fått lära mig om folkvagnsmotorer.
MVH Bylund _________________ Tobias Bylund |
|
Nej för man har ju hört, ända sen man var liten, att ventilerna ska kunna rotera av olika anledningar. Men om det inte skall vara så på VW, vilket verkar rimligt i detta fall, så kan jag sova gott.
Tack för alla snabba svar ![]() _________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1089 besök totalt |