Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30-88 2 dr - Hartge Kit. | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 15 besök senaste veckan (91661 totalt) |
Har fått i väg lite bilder på Hartge grejerna till lackeraren nu och väntar på svar om pris... får se om kitet blir lackerat nu i höst eller till nästa vår. Söker också efter en hyfsad baklucka att ha till Hartgevingen, verkar vara svårt att få tag i någon för ett relativt lågt pris antingen verkar dom vara för dåliga och inte värda nåt eller för bra (dyra...).
_________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||
Håller på att jaga tag i en baklucka i bra skick, problemet är bara att alla potentiella bakluckor hitills har borrhål efter gamla vingar .
Är det någon kunnig här på forumet som kan svara på om man kan lägga igen hålen med polyester + ev. några trådar glasfiber väv? kommer det att hålla? eller måste hålen svetsas igen? _________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||
känns nog något säkrare med svetsat +ev tennat efter? fin bil du har _________________ Kristian Svendsen |
||
Tacker för det fina omdömet
Hur tennspacklar man? varför tennspacklar man? Går väl att spackla direkt med vanligt spackel när svetsen är nerslipad till rätt höjd? _________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||
pröva sök så får du nog ett bra svar. men man tennar mest för att de är väl de "ultimataste" rost skyddet. kan svara så här ist. jag kommer tenna min egen e30 där jag har bytt ut plåt om de inte är på en för öppen yta ( slår sig då ) googla lite snabbt http://www.meanbugs.com/punbb/upload _________________ Kristian Svendsen |
||
Köpte faktiskt bilen nere i Eslöv för många år sedan krillian
Var för övrigt i kyrkan i dag! alltså Siverts skruv och mutter på Kungsholmen, och köpte alla skruvar (torx) och brickor som behövs till att få dit Hartgekitet, tog väl säkert en timme innan man kom ut med diverse påsar för hela 120:- _________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||
Varit lite festival i Stockholm, ett alternativ till racingställ kanske ?
En del av söndagen tillbringades annars på Biltema för lite proviantering med bland annat en liten slip/borr/kap och poleringsmaskin typ som en liten "Dremel", verkar bra att ha! Verkar nu annars ha fått tag i en jättefin baklucka som ska hämtas när det är möjligt, naturligtvis fel färg och borrhål efter en vinge som ska svetsas igen, men är tydligen rostfri !!! Tyvärr var det ganska mycket dyrare än jag hoppats på att få Hartgedelarna lackerade just nu, så det får vänta ett tag . Funderar på om jag ska prova att lackera det själv, har en rätt okej spruta och stor en kompressor. Tyvärr saknas praktiska erfarenhet inom området, behöver ju plastprimer och ha i mjukmedel i färgen/klarlacken och verkar lite bökigt.... Blir nog att leta efter en annan lackerare i stället. > _________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||
Blev lite utflykt till Eskilstuna för att hämta en baklucka (318IS-90) i värmen, som ska lackeras diamantsvart metallic och få nya borrhål för Hartgevingen,
bakluckan var i stort sätt det skick som förväntades... 98% ungefär får vara skitnöjd ändå - är ju inte skitlätt att få tag i en rostfri E30 lucka i dag precis > , men ska för säkerhets skull lyfta försiktigt på delar av den vikta bakre kanten, och blästra där på åtminstone två ställen som visar begynnande början på angrepp - lika bra att göra det ordentligt när man ändå håller på. Fick även med en "klädsel" till bakluckan som tydligen satt på dom sista E30 modellerna, ett kul option... kommer säkert att monteras inkl. dubbel belysning i bagaget, brukar sitta ett orginal bara och ser lite fånigt ut Hoppas Balobas på PPF forumet inte misstycker att jag använt hans bilder ... "Innerklädsel" Blir att plocka bort bakvingen väl nere i småland och låta verkstan loppa igen dom gamla borrhålen (6st) efter vingen, blir ju även lite blästring/rostskydd samt nytt karosskitt också på den förstås. Dagen avslutades med en pizza i hamnen i Strängnäs (ligger ändå på vägen mot Stockholm), pizzan var "så där" men vädret var perfekt! Ingen som behöver en BMW orginalvinge i BMW:s sterlingsilber (244) ? - är i jättefint skick! Har skrapat bort färgen och kittet från hela nederkanten på bakluckan nu i kväll, smått angripen HELA vägen men går att fixa, blir att åka till Biltema i morgon och köpa en stämjärnskniv så jag försiktigt kan tvinga upp den vikta kanten för att kunna blästra. Resten av bakluckan är i jättebra skick. Har lyckats ta bort nästan allt gammalt kitt och plockat bort vingen, får se om man vågar sej på att försöka få upp flikarna för att kunna göra rent från kryprosten, annars fixar jag den tillfälligt och skaffar en glasfiberbaklucka senare i stället. Lyckades få i gång min kamera ger bättre kvalité än mobilen. Verkar faktiskt som om det inte är någon som helst rostskydd innanför flickarna, hittade inte ens grundfärg, inte konstigt att man inte kan hitta en fräsch baklucka . Har sysselsatt kvällen med att vika upp diverse kanter på bakluckan för den kommande blästringen, ska ner den 15:e till småland och stanna ett par dagar för rofyllt mekande. En del av dom uppvikta inner och ytterkanterna i bakkant ska tas bort, det som blir kvar görs om som "tänder" som sedan viks ner. Där jag inte kommer åt ordentligt ska det vräkas på Turtle rustmaster i mängder . Sedan blir det epoxyprimer, nytt kitt/lackering. Sista momentet är att spruta in tunnflytande rostskyddsolja mot bakkanten på insidan. _________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||
Har nu lyckats öppna både yttre och inre flikar, utan att skada ytterplåten (lite på kanten i lacken bara) så mycket jag behöver,
och som ses på bilderna så var det ju tur att jag gjorde det...inget super allvarligt, än så länge hanterbar kryprost och kommer åt rätt bra att blästra av ytorna nu. Värst blir väl att få ut all sand sen... och få en okey kant igen, men ska göra många mindre flikar som är mer hanterbara istället. Tror någon räknat lite fel på http://bmwfans.info/parts/catalog/E3 står att en E30 baklucka kostar 288736.06:- riksdaler Någon som vet var man får tag i röda mätarnålar i rätt röd nyans (M3 E30) ??? och är det lätt att byta ut dom på dom befintliga instrumenten ? _________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||
men huga vad luckan ser ut
klart du fick använda dig av bilderna (trevligt om du bara använt mina annons-bilder iof ) här lite mer om min bil när min kompis hade den innan.. hmm ja det är samma bil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Jens Granberg |
||
Jaha då har man kört 36 mil till Småland nu i eftermiddag, med bilen full med prylar har också lastat in allt i
garaget/förrådet nu på kvällen. I morgon bär det av till Malmö på möte, arbete också hela onsdagen, men torsdagen är vigd som blästringsdag av bland annat bakluckan och en massa annat pill. Har också tänkt att hinna invertera beståndet av verktyg, har inte nån särskild koll på vad jag har egentligen _________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||
Du menar den silverfärgade BMW orginalvingen, finns kvar i Stockholm - jag kommer upp till Sthlm på söndag kväll igen .
300:- ? Har även en orginal Motronic box till 318is-90 som ligger och skräpar om du är vill chipa , men spara orginalboxen. 200:- ? Frederik 070-5340204 Finns i Årsta, nära Gullmarsplan för avhämtning . _________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||
Tja då var man hemma igen och planeringen sprack direkt naturligtvis , var tvungen att sitta inne och jobba halva veckan
- kom inte seriöst igång med bilen förän torsdag kväll... till söndagkväll med lite avbrott för lite ölande på lördagen. Lite hann jag iallafall med eftersom jag utvecklat två blåsor . Började torsdagkvällen med att leka plåtis och fixa till ett nät som ska monteras innanför frontspoilern. Fredagen började med lite inköp Blev en sådan här för att blandannat kunna slitsa kanterna för att lättare göra nedvik på bakluckan. Annars blev det mest spacklande och slipande på Hartge delarna. Lördag blev sandlådedag, tyvärr ville inte blästerpistolen hänga med riktigt på eftermiddagen, blir väl att köpa en ny. Blev att ta tag i den här... började med att blästra så noga jag kunde runt kanterna och i nederkant. Lite Kallzinkning... Tjockare grundning bara att slafsa på ordentligt i alla skrymslen... Återstår att få hålen efter gamla vingen igensvetsade... och lägga tillbaka plåtkanterna igen, lackera längs kanten där nytt karosserikit ska läggas och låta någon lackera hela luckan. Blästrade också bärarmsfästena som legat ett tag och grundade dom. Skulle på lite öl på kvällen, men fick tag i en kompis med tillgång till en lastbilsverkstad som mötte upp och hjälpte mej att borra/gänga (M5) i fästena för främre bärarmarna och att pressa i dom nya excentriska delrin bussningarna. Målades på söndagen med svart Hammarlack På söndagen blev det att med ett visst vemod demontera touringkjolarna och M-tech II fronten då grejerna är bortlovade för att finansiera nya tokerier, kan ju inte spara på allt . Eftersom min IS spoiler blev stulen en natt i Stockholm, vilket gjorde mej ordentligt förbannad > så byggde jag in ett "stöldsystem" i spoilern (mycket bult och nitar underifrån...) - fungerade bra, tog säkert två timmar innan den var loss . Sidokjolarna lossnade mycket lättare, typ fem minuter. Innan, lite dammig efter lång tid i garaget Provmonterade naturligtvis också Hartge framspoiler och nedre bakspoiler, tog med dom upp till Stockholm igen då dom ska förstärkas mer på några ställen. Under frontspoilern kommer det troligtvis passas in en E36 M3 GT läpp, även cupvingar om plats finns, eventuellt kortade. Bakspoilern passade bra, men avgassystemet måste flyttas en del åt vänter eller i nödfall låta svetsa om slutrören med små böjar, kommer även att montera några snygga slutrör i krom eller rostfritt som passar med spoilern. Dessa provmonterade jag inte mer än att jag konstaterade att passformen var bra . Uppdaterar mer senare Ingen som råkar ha E30 orginal Hartge fjädertornstag fram och bak till salu ??? pm:a... _________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||
Var i väg på Automobils utställning vid Rosersbergs slott i dag, solsken och fina bilar
Några utvalda bilder av alla jag tog. _________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||
Jaha, nu var M-tech II spoilern och touringkjolarna sålda + en motronicbox till E30 318is samt en E30 orginalbakvinge
troligtvis bär det av ner till småland nästa fredag för att fortsätta med lite av varje Mål: - Lite bromsmek under bilen och främre bromsok. - Passa in Harge sidokjolarna. - Justera slutavgasburken i sidled om möjligt. - Förstärka Hartge front/bakspoiler i fästena (plastning). - Fixa det sista med den renoverade bakluckan och förhoppningsvis passa in Hartgevingen. - Fortsätta att rengöra kontakter i motorrummet. - Ta kontakt med en lackeringskontakt jag fått tips om. _________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||
Har inte hunnit så mycket än i garaget, kräftskiva i går och långvarigt bruk av betongkeps hela dagen i dag , men fixade
i alla fall ihop bakluckans insidor i går (slitsade bara insidans uppvikta kant, vilket gjorde det mycket lättare att få det bra igen, ytterkanten gick bra att lägga igen utan att stycka upp den) och ska spackla (glasfiber spackel) lite och slipa på insida och utsida i morgon. Verkar i ha lyckats deformera bakkanten nåt heller .... Förhoppningsvis hinner jag också passa in och borra hål för frontspoiler, bakkjol och sidokjolar i morgon... _________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||
Är väl ingen mening att lägga tid på nåt om man inte gör det seriöst och ordentligt från början...
_________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||
Sant som fan. Jag ska putta på ett Zender-kitt på min bimmer tänkte jag.
Min är dock svartmetallic men kittet ser ut såhär: Så när som på sidokjolarna som inte går upp på skärmkanterna (tror jag, har inte fått hem det än) E30 med kjolpaket ser så tyskt och härligt ut! /addam _________________ adam ståleby |
||
Så länge det inte är Rieger kit, då börjar det likna våldtäkt av bil men det är endast min åsikt,
Annars är väl det mesta ok tycker jag... blir nog fint det där! _________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30-88 2 dr - Hartge Kit. | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 15 besök senaste veckan (91661 totalt) |