Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Flytt av kylare till skuffen
2280 besök totalt
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Trådstartare

Tjo

Jag har en knivig fråga nu. Mitt problem är att turbon har blivit alldeles för stor, om man nu anser att de är ett problem =) Men till saken är om man kan köra på orginal dito eller bör jag svetsa om den och sätta dit en elvattenpump?
Nästa fråga är mer hur mycket effekt man kan/kommer förlora på att köra orginal.
och slutligen, Vart får man tag på slang och vilken innre diameter bör jag ha för att ha ett bra flöde? Eller ska man dra till biltema och köpa kromade VVS rör?

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
svenneduva
Tokholm
Här sen Apr 2008

Hej!

Jag och ett gäng (engelska) vänner har pippi på att stoppa diverse motorer i gamla folkabussar och bubblor. Det har blandats hejvilt med både slang, kopparrör och vanliga rörmokarstålrör och än så länge har ingen upplevt galvaniska problem eller liknande oavsett rör. Vi har nog alla sett till att alltid ha slangkopplingar som gör att rören aldrig har kontakt med varandra, och med det har det inte spelat någon roll alls. Jag gissar dock att de med kopparrör har lite kylning gratis. Varför inte löda/svetsa på längsgående kylflänsar på rören?
Hos "oss" har runt 40 mm varit vanligast.
Däremot har flera av oss haft problem med kylningen bak och det gäller att se till att leda ordentligt med luft in i kylaren och dessutom tvinga luften genom kylaren. Är det inte tätt runt kylaren smiter luften runt. Lättaste vägen är den som ger minst motstånd. På mitt bygge så har jag kylaren bak av olika anledningar och jag tvingar luft genom den via både sidointag och ett scoop underifrån som kanaliseras ända fram till kylaren. Än så länge verkar min kylning vara en av de få som funkar med kylaren bak, så se till att mosa in mycket luft!

Östergötland
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Efter som jag blev tvungen att kapa reservbaljan bak har jag ett lagom stort hål att passa in kylaren. Idén var att skaffa plastrutor bak och 5-6"matarslang därifrån. Men 40mm låter stort, blir mycket extravikt märker jag
Men vad tror du med vattenpumpen, lär det behövas en elpump eller kanske komplettera med en för att säkra flödet?

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

jag har ett naca scoop i varje ruta samt två rör från undersidan av bilen. Sen sitter där en tätt vägg framför kylan med 4 st 4 tums hål i samt två spal-fläktar bakom.
Under bilen har jag två 30mm alurör.

Angående pump har jag fått tips om att ha kvar orginal rempump.

Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Nasca scoopen har jag hört bra om. Vart hittar jag sånna? Då får jag se om man även kan ta lite lyft under bilen. Det hade blivit klockrent om jag hade kört utan orginal tank. Men den är kvar och tar upp jäkligt bra platts för just luftintag.

Men 30mm rör låter bättre i mina öron. Blir många kilon insparat bara där antar jag.

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

kolla i min projekttråd där finns lite bilder. Scoopen är köpta av trevlia Jöran Persåker thumbs up

De ställen jag tar luft underifrån bilen är säkerligen sämre än de i rutorna vad de gäller luftlöde men är nog en fin bonus samt att de evakuerar lite luft under bilen vilket är trevligt på ett teoretiskt plan.
30-35mm är vanligt förekommande på kylare och andra orginalanslutningar.

svenneduva
Tokholm
Här sen Apr 2008

Ingen av mina vänner har bytt pump, vi kör alla med originalpump. Och då är det ändå några som både smiskar bana och kör rattlåsrejsing med bilarna, så jag håller med om att det är bara att testa med original.
Det är 38 mm på Subaru-kylarna, så det är nog därför de flesta kör med just 40 mm (sen är det nog lite av "det har funkat för honom så jag gör likadant") men det är ganska vanligt med 50-anslutningar också. Däremot är det ingen som har kört med 50-rör bara för att anslutningen är det, det har slangats ner till mindre. Kör så liten diameter du vågar, det har ju uppenbarligen funkat med 30 mm för Karlsson.

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Re:

svenneduva skrev:
Kör så liten diameter du vågar, det har ju uppenbarligen funkat med 30 mm för Karlsson.

För att förtydliga: Jag har inte kört med min kylare på detta sätt ännu

Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Jag har inte mätt mina anslutningar då detta kom rätt plöstsligt med större turbo av nån anledning. Men 30mm låter helt ok i mina öron. Ska kolla efter transparanta NACA scoop och köra 2st i varje fönster, dvs 4 matarrör och göra nån form av inbyggnad av kylet så lyften blir riktad direkt emot. Kanske även behöver komplettera fläkten jag har oxå..

Tackar för infon!

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
svenneduva
Tokholm
Här sen Apr 2008

Jag har ett förslag om du vill spara vikt.
Hade rörmokare här idag och drog om all VVS till och inne i badrummet. Inte en enda centimeter kopparrör, allt är plaströr och eventuella kopplingar krimpas fast (det finns skruvkopplingar också). Han kom med 20 meter rör i en rulle på axeln! Rören är "rör i rör" så de har ett skyddshölje, vilket gör att de kan bytas om de behöver dras om. De håller för 10 bar och en kokande värmepanna. De kostar ungefär som koppar, men går att böja och bända som en elslang.
Varför inte dra såna?

Jag behöver dra om mina rör i bussbygget, jag kommer definitivt dra plastslang.

2280 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande