Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX-7 FC 1986 | Skrotad
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (11526 totalt)
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292


Trådstartare
Hej

Jag vill bara lägga in lite data om min nya bil, dels för att dela information med er, men även för att ha det som minnesanteckningar för egen del.
Mer information och uppdateringar finns på min projektsida hos Svenska Wankelregistret: http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?forum_id=33&thread_id=758
Tydligen ensam om att ha en FC på detta forumet!
Edit: Inte nu längre när Andreas lagt upp sin bil med.

Bilen fick jag till ett pris jag inte kunde motstå så jag var bara tvungen att ta den. Sen har jag länge haft en förkärlek för den enkla och lilla.




Bromsar skickade på renovering. Aluminium 4-kolvsok med kylflänsar, läckert :


...och efter renovering:


...nu på plats:


Kan någon hjälpa mig med att identifiera dessa fälgar. De är OZ med kryssekermönster 7x15", 5x114,3mm, ET 35:


...och efter renovering:





Jag är väldigt mottaglig för bra RX-7 tips.

Code option description

Motor/drivlina
original 150 hk, 9600 mil
Motorolja: Castrol GTX High Milage 15W40 (Bytt 080504, 9600 mil)
oljefilter: MANN W610/3 (Bytt 080504, 9600 mil)
Växellådsolja: Red Line MT-90 (Bytt 080504, 9600 mil)
Diffolja: Castrol Syntrax, 75W90 (Bytt 080504, 9600 mil)
Bränslefilter: MANN WK614/9 (Bytt 080504, 9600 mil)
Stålomspunnen kopplingsslang monterad och ny (broms)vätska påfylld och systemet luftat. (080612)
Luftpump borttagen (080616)
K&N luftfilter monterat, hela luftburksjoket borttaget. (080616)
AC- och servoremhjul borttagna. (080706)
Köpt och monterat Racing Beat Road Race avgassystem (080707)
Byta ut fläkten till elektrisk fläkt - Avvaktar behovet.
2st MSD 6A tändningsförstärkare med 2st Blaster 2 spolar.

Bromsar
Samtliga ok renoverade 080520.
Stålomspunna bromsslangar (Racing Beat) monterat 080611.
Hawk HP+ belägg monterat 080611.
Ny bromsvätska påfylld och bromssystemet luftat 080612.

Chassi
original

Interiör
Mycket fräsh grå plysch - original
Läderratt från en FC Turbo.
Stereo och 4 st högtalare.

Exteriör
Mattröd

Fälgar och Däck
OZ (krysseker) 7x15" ET 35. Egenhändigt renoverade 080616.
205/60-15 Marangoni Meteo HP, nya 080623

Att göra-lista (OBS! Ej i prioriteringsordning)
Skaffa begagnad racestol för att själv få plats i bilen. (2008)
Montera komplett bussningssats. Inköpt, ej monterad.
Styva upp fjädringen rejält för ca 3 Hz.
Montera båge.
Skaffa lätta fälgar, ex.Volk CE28N, TE37, Rota Slipstream eller liknande.
Skaffa racedäck som Toyo Trampio R888 225/50-15.

Kul/bra att ha
Bränslecell, 20-30 liters.
ABS-bromsar
Vinge
Fjäderbenstag (Strut braces på engelska)
Ställbara fjäderbenstopplagringar för smidigare camberinställningar.

Vikter
Vikt (Bilprovningen i Lomma 080715): 1290 kg
Vikt/Effekt (080715): 8,19 kg/hk inkl. 5% chipstraff
Bilen får väga minst 1103 kg enligt Roadsport C reglementet för att ligga på gränsen 7kg/hk.
...med tillägg för vinge: 1158 kg
...med tillägg för ABS: 1158 kg
...med tillägg för vinge och ABS: 1213 kg

Racetider
Knutstorp:
Sturup:
Ljungbyhed:

mvh
Goran

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175



Hej.

Apropå fälgarna så vet jag inget om namnet men jag tycker det liknar de som satt på bilarna redan vid försäljning.

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292


Trådstartare
combat skrev:
Hej.

Apropå fälgarna så vet jag inget om namnet men jag tycker det liknar de som satt på bilarna redan vid försäljning.

Hej Combat...igen.

Tycker du det?
original ska ET vara 40 på bilarna enligt instruktionsboken och fälgarna ligger på 35. OK, ingen stor skillnad så du kan mycket väl ha rätt.

mvh
Goran

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
Andreas Nitsche
Kvidinge Skåne
Här sen Sep 2006
Inlägg: 5



Hej.
Du är inte ensam längre. Det finns en till. Jag ska snart bli klar att fota och lägga ut lite bilder i en egen tråd.
Jag har en 86 N/A som är köpt i Vellinge. Jag tror du vet vilken vita bil det är.

_________________
Andreas Nitsche
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Hej Goran, kul att du skaffat bil igen; när får vi se dig på KM?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292


Trådstartare
Hej Andreas, ja jag vet att det är Pers gamla bil. Jag har bara pratat i telefon med Per och mig veterligt aldrig träffat honom personligen. Men det gör vi säkert då han också antingen är med eller har varit med i MGCC.

Hej Dennis. Ja nu är jag med Mazda OCH Porsche, för den står kvar i garaget med trasig motor. Ska se till att bli av med en av dem i sommar är det tänkt. Vilken det blir återstår att se. Har precis varit över i USA och köpt ett komplett avgassystem och bromsprylar till Mazdan som bara väntar på att få sakerna påmonterade. Frun blir sakta men säkert tokig med 3 bilar på garageuppfarten och en i garaget.
Den ska snart besiktigas.

mvh
Goran

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Men Goran då, du har ju inte uppdaterat din tråd. Du har ju fått hem så fina bitar och varit flitig i "garaget" .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Men Goran då, du har ju inte uppdaterat din tråd. Du har ju fått hem så fina bitar och varit flitig i "garaget" .


Hej Edvin

Bara ge mig dåligt samvete.
Du vet hur det är på jobbet: "originalet på ett ställe" och i mitt fall blir det då Wankelregistrets hemsida då jag har de flesta experterna att tillgå där.
Här är länken dit till den som är intresserad: http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?forum_id=33&thread_id=758

mvh
Goran

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292


Trådstartare
Nu rullar bilen och hade den första provturen idag.

Första reflektioner:
Motorn fick ny bensin och spann som en förbannat tyst katt. Jag trodde mitt nya avgassystemet skulle morra lite mer på tomgång...men det gjorde det destu mer när man gasade på lite. Faktiskt riktigt bra, ja, nästan så man rös. Jag bjöd en och annan omkörning på lite morrande för det kunde de förtjänat på väg hem kl. 21:38.
Kraften tycker jag var en liten besvikelse. Bilen känns tung och motorn varvar och varvar men...ain't nothing much going on, som man säger.
OK, jag varvade inte järnet heller, max ca 5000 rpm, för jag ville ta det lite soft till en början tills den har vant sig vid att den inte ska sova längre utan LEVERERA. Jag har en SAAB 9000 turbo från 1994 med 170hk och 1,6 ton som känns rappare. Jag hoppas att Mazdan ska ligga på liknande hk men 300 kg lättare. Vi får se vad som händer efter att jag hälsat på hos TS motor i nästa vecka, om jag hittar barnvakt vill säga.

Bilen beter sig lite nervöst i väghållningen. Hyffsat alert men inte avslappnande. Jag gör nog en hjulinställning på den så snart jag får tid på Ringtjänst i Arlöv.
Sen kan de nya M+S däcken göra sitt till, att den känns lite hal. Men de sitter på och är sprillans nya så det får bli att acceptera. Det kommer nya fälgar och R-däck så småningom till bankörning.

Bromsarna tar lite långt ner trots min nyinköpta avluftare. Jag får kolla på den sen. Ytrosten är i alla fall borta och den bromsar bra.

I morgon ska jag ge mig på en besiktning för att få en första koll av bussningar och bromsar. Sen vill jag köra omkring med den lagligt också.
Jag ska åka förbi en bilpolerare med, för att visa upp den och för att få en tid.

Senare
Goran

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175



Växla vid 5000. Host host, det är väl då det roliga precis har börjat och fortsätter ett par tusen varv till;)

Din bil är gissningsvis tyngre än min, å andra sidan har du större motor och mer pulver under huven.

Apropå slö så är karaktären på motorn lite speciell. När du väl lärt dig hur motorn fungerar bäst så kan du kanske ställa den sidan om en referensbil och köra ikapp i syfte att utröna om bilen är slö eller om karaktären lurar dig.

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Var ligger rödmarkering/summer på FC? På FB är den strax efter 7000 rpm.
Balanserar man kan man varva ännu mer med gott samvete men jag vet inte om luften räcker till i standardutförande.

Att den drar så silkesmjukt gör att man lurar sig på hur fort det går och hur bra den accelererar. Fantastisk motorkaraktär. Att det sen knappt finns någon motorbroms gör ju också att man kan ligga och varva utan att märka det så som man gör i en kolvmotorbil.

FC är ju tung (speciellt i jämförelse med FB) så det är bara att lätta!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292


Trådstartare
Ja, Bo_H, Galaxi, Combat, Pettersson och jag har redan diskuterat det på Wankelregistret. Det är ett helt nytt koncept att lära in och min inlärningskurva är brant.

Rödmakeringen ligger vid 7000 rpm, någon summer har jag inte hört för jag har inte varvat så högt än.
Jag har läst att man ska ta det lite lugnt med återuppväckta bilar. Så att eventuella gamla avlagringar ska få en möjlighet att lösas/brinna upp så man slipper motordelar som skär innan man får möjlighet att släppa loss hela symfonin. För med mitt nya avgassystem morrar den fint.

Besiktningen gick hyffsat. Inte hela vägen men med ett positivt eftersmak. Det enda jag fick anmärkning på var höger bromslampa trasig och vänster strålkastare för dålig för att godkännas. Motor, bromsar, bussningar, ja allt annat fick godkänt. Nu måste jag bara hitta nya strålkastare och så tillbaka på efterkontroll. Tips på strålkastarleverantör mottages!

mvh
Goran

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Även vattentätningarna mellan rotorhus och gavlar sägs må bra av att väckas till liv gradvis genom att köra försiktigt. Så det är nog helt rätt.
Minns inte vilken diameter det är på strålkastarna men kolla insatser till Volvo. Amazon, 140 eller 164/240. Jag vill minnas att någon av dessa ska passa (det ska finnas tre storlekar till Volvo).

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
mbn
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 304



Tjena Goran, kul bil du skaffat dig thumbs up

("den enkla och lilla men naggande goda" -> GT 1300 Junior )

_________________
Magnus Bengtsson
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292


Trådstartare
Wankelsport skrev:
Även vattentätningarna mellan rotorhus och gavlar sägs må bra av att väckas till liv gradvis genom att köra försiktigt. Så det är nog helt rätt.
Minns inte vilken diameter det är på strålkastarna men kolla insatser till Volvo. Amazon, 140 eller 164/240. Jag vill minnas att någon av dessa ska passa (det ska finnas tre storlekar till Volvo).


Göran: Ehh mina strålkastare är fyrkantiga...mer tips?

Magnus: Ja, den bara dök upp och var lite oemotstådlig, precis som en Bertone.

mvh
Goran

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



F-n, så är det ju, du har ju en generation 2
Hur var det med den nu då... ... det minns jag inte

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292


Trådstartare
Wankelsport skrev:
F-n, så är det ju, du har ju en generation 2
Hur var det med den nu då... ... det minns jag inte


Ingen fara, du kan ju inte hålla reda på alla som ringer dig med Wankel-frågor.

De kostar 928 kr/st på Mazda och lär finnas som en standardprodukt från Hella. Jag får plocka ut en och sen gå med den till Autoexperten eller Mekonomen och kolla om de är billigare. Killen på Mazda sa att det kunde vara samma som satt på Volvo och en annan FC-kille sa att det kunde vara något man hittar på en del jänkebilar.

Jag får leka detektiv i nästa vecka när jag går på semester.

mvh
Goran

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jösses vad najs att det rör på sig Goran thumbs up
När blir shake-down på bana??

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Bo_H
Växjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 141



Undrar om insatserna e samma som till 480 då om det skulle vara volvo, den har pop-up lysen fyrkantiga med liten rundning. Borde finnas på skroten för en spottstyver.

_________________
Bo Hugsén
Bmw 325iA T, 2009
Mazda Rx-7 (N/A), 1986
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Jösses vad najs att det rör på sig Goran thumbs up
När blir shake-down på bana??


Hallå Edvin

Jag har ju inga däck för någon sorts bankörning över huvudtaget.
Kostar mig ca 10000 kr att skaffa en uppsättning hjul och däck jag skulle vilja ha...och bilen är hyfsat styv original, för att vara sportbil...bromsoljan behöver bytas...f-n skulle kunna gå i September.
Hade varit kul att rejsa mot Matt på Sturup. Det hade varit kul att rejsa på Sturup överhuvud taget.
Jag får ta mig en funderare.
Min semester börjar på måndag med en hel del resor och evenemang med frun och barnen. Det är klart, om vi äter mycket makaroner så...

Lutar mest år April 2009

Men den är kul att köra varje dag.

Vi ses
Goran

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292


Trådstartare
Bo_H skrev:
Undrar om insatserna e samma som till 480 då om det skulle vara volvo, den har pop-up lysen fyrkantiga med liten rundning. Borde finnas på skroten för en spottstyver.


Hej Bo

Tack för tipset. thumbs up
Jag har fått ett annat tips om att de ska finnas på Micro för ca 600 kr paret. (Edit! Fast de enda jag hittar kostar mer åt 600 kr/st)
Åker och kollar i morgon. Kanske hinner med en ombesiktning under morgondagen...håller thumbs up

mvh
Goran

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX-7 FC 1986 | Skrotad
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (11526 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande