| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
erfarenheter av M40b18- 113hk eller m43 1.8
|
3 besök senaste veckan (2569 totalt) |
|
Jag skulle vilja höra om nogon har lite erfarenheter av m40 motorn, planerar att köra med denna motor i grupp E (rally). är motorner hållbara? dyra att renovera? mm alla erfarenheter är välkomna. mvh// Andreas _________________ Andreas Fäldt |
||||
|
Släng den i närmaste soptunna !!
Nä skämt o sido, men toppen är felkonstruerad så kamaxeln slits ner väldigt fort, och kamremsdrivningen är väldigt skör, så bytesintervallen är extermt kort, och lyftarna (hydraliska) är känsliga. Att byta kam, släpor och lyftare är enkelt, men dyrt Bottendelen är dock mycket hållbar. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||
|
Kort sagt så är den inget vidare, som Isåkare påpekat
Finns det några reglementsmässiga hinder för dig att åka M42B18 istället? Den är en betydligt bättre konstruktion och håller ihop riktigt bra
om du får gå upp lite mer i slagvolym har jag en M44B19 (1.9L) till salu
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
|
M43 verkar mycket bättre, verkar inte ha problem med kamaxelslitage.
och de har kamkedja så inget problem med rembrott. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||
|
Skulle vilja säga att som entusiastmaskin och tävlingsbas är det vääääldigt ont om info för denna maskin.
Tror egentligen inte den skulle vara sämre än så mkt annat, iaf inte M43, men det är bara så att det inte varit ett 10 000-tal hemmaentusiaster som gjort alla felen varsin gång redan som med en B23 tex. Så data och kunskap är nog ganska dåligt med. Dock är det enbart en klump metall som är väldigt lik andra klumpar metall, så jag tror nog att det skulle gå att få till ngt vettigt. Kolla på en klass i BMW Cup UK, där får man enbart åka 318/320 E30 och där kör man således M40. Tror även jag sett ngn variant på temat i tysk rally. Att där går en cup med enbart 318is (M42) vet jag, men tror mig sett nga vanliga 318 oxå. Grupp E...är det så pass nya bilar tillåtna där nu att man kan åka tex E36 alltså? compact kanske? Borde vara en kul och annorlunda rallybil. |
||||
|
oki får ta å leta runt lite mer å se om nognon har tävlingserfarenhet av m43an.
japp grupp E får man köra med alla bilar som är mer än 12 år gammla och inte har ett vikt/ hk på mindre än 15 _________________ Andreas Fäldt |
||||
|
Re:
Först så smörjs kammen av ett oljerör, tämligen värdelös konstrution ist för smörjhål i själva nockarna eller oljebad. Sen har den underliggande vippor eller släpor som det heter när dom ligger under kammen, och dom har tydligen felaktig utväxling villket gör att det blir ett onödigt högt tryck mellen kam o släpa. Varför remmen är så känslig vet jag inte, men det kan ju vara för att kammen går så trögt runt. En annan motor känd för sitt kamslitage är ju Ford Pinto, den har samma konstruktion. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||
|
Re:
tack för infon! _________________ Andreas Fäldt |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (2569 totalt) |