Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vad är normalt beteende för ett trycksatt kylsystem?
2004 besök totalt
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Jag var ute och körde med gammelturbon idag och när jag ställt in den i garaget pös det lite om expansionskärlet (Saab har separat expansionskärl).
När jag med handskarna på och ansiktet utanför riskzonen försiktigt vred lite på locket till expansionskärlet började det flöda kylarvatten så jag skruvade raskt åt locket igen.

Frågan är: är detta normalt beteende för ett trycksatt kylsystem där kylvattnet håller drifttemperatur?
När motorn är kall ligger kylarvätskenivån straxt under max-markeringen.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re: Vad är normalt beteende för ett trycksatt kylsystem?

poh99 skrev:
Jag var ute och körde med gammelturbon idag och när jag ställt in den i garaget pös det lite om expansionskärlet (Saab har separat expansionskärl).
När jag med handskarna på och ansiktet utanför riskzonen försiktigt vred lite på locket till expansionskärlet började det flöda kylarvatten så jag skruvade raskt åt locket igen.

Frågan är: är detta normalt beteende för ett trycksatt kylsystem där kylvattnet håller drifttemperatur?
När motorn är kall ligger kylarvätskenivån straxt under max-markeringen.

om det blir så högt tryck att ventilen löser ut så pyser det nog lite. & ja öppnar man locket vid
driftstempratur så kan det bubbla ut en den (ialla fall på dom bilar jag haft)

Fast att det bubblar kan det ju finnas felorsaker till.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

I expansionskärlets lock finns en ventil som löser ut vid för hög tryck; det kan således pysa ut lite ånga.

Drar man loss locket så sjunker trycket i systemet och kylarvätska kan förångas/koka.
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

dock inte helt ovanligt att locket är trasigt på dessa. då pyser det fast det inte ska..

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Skruva banåkabil
2004 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande