| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Påverkas TOE vid camberjustering ?
|
2260 besök totalt |
|
Undrar om toe påverkas vid camberjustering av framvagnen. Har ställbara topplagringar och kommer att ändra lite fram och tillbaka beroende på ändamål. Vore bra om man slipper ställa om/kolla toe varje gång... Den aktuella bilen har McPherson . MS//
_________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
|
om yttre styrled har sin ledpunkt över spindelleden (det ser ju oftast ut så) så får du en toeändring när du lutar fjäderbenet.
Men toe är ju inte så knepigt att ändra. Dessutom får du lite mer toe-out när du "ökar" cambern (nu antar jag styrning framför axeln iofs), det kanske tom är önskvärt. Testa och mät hur mycket det diffar, verkligheten kanske överraskar positivt. |
||||
|
Re:
Yttre styrled är ca 100mm över spindelled och placerad bakom axeln. Skulle innebära Toe-in vid ökad negativ camber. Blir ju litegrann med tanke på att övre infästning flyttas upp till kanske 25mm.. Testade med -3grader idag och bilen var ganska nervig på vägen.
Japp , lätt att ändra toe men svårare att kolla.. Har kollat tidigare med laser men ganska bökigt att rigga . Ska läsa trådar i ämnet och snickra ihop en anordning.
MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
|
Re:
Två långa injaler som du placerar mot hjulen i axelhöjd och mäter avståndet mellan dem framför bilen. Man kan såga ut för däcket så dom ligger mot fälgen. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
Tack för tipset. Läser för fullt trådar i ämnet. Som vanligt frågar man först och söker sen...
MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
|
För BMW
Nu kommer jag inte ihåg vem som är källa till min information men det är någon här på forumet. På en injusterad BMW E36 så ändras toe 4 mm från min camber till max camber. Jag är inte helt säker på exakt hur mycket det var. Men om inte din upphängning är helt olik så har du sannolikt samma fenomen. Då kan man ställa toe out så aggressivt man vill ha den på den camber man vill ha på bana. Sedan när det är dags att köra hem igenom Tyskland så sätter man camber till något mindre vasst och får lätt toe in istället -> behöver inte passa bilen så mycket. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||
|
Re: För BMW
Fast det funkar inte om man ha styrväxeln bakom axeln som i detta fallet. |
||||
|
Toe-förändring var ordet sa Bull.. Cambern justerar man inte ostraffat. Toe-in som gick mäta i
centimeter vid -3 grader camber visade det sig.
Justerades idag med linjelaser modellen. Även cambern finjusterades ( Med avvägt underlag förstås) Bökigast var nog att få ratten helt rak.. Justerat :Fram 1-2mm toe-out mätt på fälgkanten samt -2,9 grader camber Kollat: Bak 1mm toe-in och -2,3 grader camber Verkar det vettigt på en FWD ban/glassätar-bil ? Frågan är om det blir ännu mer innerhjul-spinn med den ökade neg. cambern..Bara att pröva o se. MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
|
Re:
Sök på forumet ang. hjulinställning , det är inte så märkvärdigt som man tror.. Ger en viss tillfredställelse att ha fixat det själv också. E21an har väl så hög markfrigång att det går grovkolla toe med måttband mellan hjulen...?? MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2260 besök totalt |