| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Heel n' Toe pedal till 2000 GTV?
|
1123 besök totalt |
|
Hej, Jag jagar en lösning till min pedalproblematik i min Bertone. Bromsen är med marginal för långt bort från gasen då man skulle vilja ge mellangas medan man bromsar. Känner någon till en bra modifikation för att "sänka" gasen så den är hyggligt i nivå med bromspedalen? All hjälp skulle uppskattas. Ps. Mitt första inlägg här på rejsa. Har läst länge men det är först nu jag har börjat komma igång. _________________ Gustaf Landin |
||||
|
Re: Heel n' Toe pedal till 2000 GTV?
Utan att veta hur det är på bertone..... Men på engelska bilar kan du oftast justera på den gängade stången som går in i huvudcylinder mao åtgärda bromspedalen ist. se bild
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
|
Jag ska inte påstå att min teknik är fulländad. Jag är van, från tidigare 205 GTI och Mini Cooper S Works, med använda ena sidan av foten till gasen och andra till bromsen. Med andra ord täcker man båda pedalerna med en fot snarare än att sträcka tårna till bromsen och hälen till gasen. Lägger man till Alfans redan apliknande sittställning, där man är nära pedalerna, blir det en rätt stor omställning - men vad gör man inte för att njuta av en Bertone. Vet inte hur stor skillnaden är med Alfetta _________________ Gustaf Landin |
||||
|
Bygg upp bromspedalen så att den blir tjockare, gör en plåt som är lika stor som pedalen och skruva ihop det med en distans av lämplig tjocklek mot originalpedalen, flytta över gummit till den "nya".
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Re: Heel n' Toe pedal till 2000 GTV?
Problemet som jag upplever det med orginalbil är att rattkringlan är ivägen för benet, inga såna problem med räsern dock.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
|
||||
|
Både broms- och gaspedal är lätta att flytta i sidled (bara att ta i).
Jag har en gång sett en bil där gaspedalen såg ut som ett J; där gick det att tåhäla, utan att vrida foten. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
På vår Hånglia har man tillverkat en "hälkrok" som sticker ut till vänster vid sidan om gaspedalens egentliga tryckplatta. Fungerar faktiskt riktigt bra men när man är ovan är det lätt att gas och bromsa samtidigt.
_________________ Jörgen Eriksson |
||||
|
Re:
Jag trodde det var så man alltid gjorde, har jag kört för mycket 116 och för lite "annat" tro?
_________________ Pontus Fyhr |
||||
|
Re:
Man skulle ju kunna argumentera att det är därför det heter som det gör...
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1123 besök totalt |