| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
15" R-däck vs 17" Gatdäck
|
1109 besök totalt |
|
Funderar på för och nackdelar med mindre resp större däck, är själv ganska grön i däckdjungeln.
Jag kör nu på 225/45-17 gatdäck som jag även tänker börja med på bana. Har själv erfarenhet av banåka, men dock inte med den här bilen. Min tanke är att mina fina Kumho kommer att överhettas och att jag snart vill investera i r-däck. Då mitt banåka är ekonomiskt begränsat så funderar jag främst på 15". (t.ex. 205/50-15) Hur tror ni bilen kommer att reagera jämfört med 17"? (Krängningar, grepp osv) Bilen det gäller är en E36 coupe. (13-1400kg) Hade vatt skönt med lite feedback!
Hepp _________________ Oscar Johnsson #13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing |
|
Jag har inte så mkt att jämföra med men kör en snarlik setup 17" till vardags med breda däck och 15" 195:or R däck på bana, min bil väger lite mindre än din så det är nog ganska likt.
Jag tycker det funkar väldigt bra och greppet är ju ENOMRT mycket bättre med R däck. Jag sitter själv och funderar på vad man vinner med att växla upp i dimension eller fälgstorlek. Dock bör du ju kolla om det funkar med 15" till dina bromsar men så länge du kör original 328 bromsar funkar det säkert. Tveka inte gällande köp av R däck då det är som natt och dag enligt mig (100% amatör)
225/50-15 är ju en annan dimension som jag skulle fundera på som nästa test (du klarar ju lite större rullomkrets), dyare men mer grepp (alt klarar vikten bättre, lite beroende på stommens hårdhet/lastindex). |
![]() |
Däck för banåka
|
1109 besök totalt |