Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (878 totalt) |
NACA-intag
Lite länkar och info om NACA-intag: Gamla f.d. hemliga NACA-rapporter: An Experimental Investigation of NACA Submerged-Duct Entrances An experimental investigation of the design variables for NACA ducts Skall se om jag kan hitta nåt nyare. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Tänk om man hade tid och ork att sätta sig in i allt detdär...
![]() Mkt intressant, men TUNGT! Inte visste jag att dessa små intag man ser lite varstans var så hemliga... ![]() |
||
Jag har främst en fundering varför folk kör med bakvända NACA-intag i huven som utlopp för kylluften. Nu har jag inte hunnit läsa igenom de där rapporterna ännu, men ser det som långt ifrån självklart att det skall vara nåt bättre än ett fyrkantigt hål. Jag stötte på en kompis idag som är betydlgt bättre aerodynamiker än mig och bl.a. jobbat som experimentell aerodynamiker för ett F1-stall och även han var av samma åsikt att det nog mest var för syns skull. Som både han och jag uppfattat det så får man två kantvirvlar vid framkanterna på ett NACA-intag som hjälper till att skapa ett undertryck som sedan drar ner luften i intaget. Men vid ett bakvänt intag är det svårt att se att man skulle få några sådana effekter alls..
Men man blir ju lite osäker när man ser alla som har sådana utlopp på sina huvar och framskärmar. Vore kul om någon visste säkert vad de bakvända NACA-intagen har för funktion? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
AndersY: Har tänkt på samma sak faktiskt, jag kan inte komma på att jag sett bakvända NACA-ducts på någon bil som är riktigt seriös.
Nu har jag ju inte kollat på ALLA bilar bilar såklart... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Jag tror precis som du Anders, att NACA-ductar fungerar genom vortexbildning när luftsrömmen passerar den snedställda kanten(jmfr ena halvan av en vortexlift deltavinge). Sedan handlar nog utformningen om att designa för att få optimalt flöde i själva ner/inloppet. Rekomendationerna från vindtunnel experiment är skarpa kanter på överkanten(effektiv vortexskapande), runda nere (lägre bromsförluster i vortexen) , samt placeringar där man har laminär strömmning (vortexbildningen borde inte bli kontrollerad vid turbulent strömmning). Precis som med allt annat innom racing så gör folk en massa saker som de inte vet vraför de gör, går ut och berättar för andra hur bra de är och så är karusellen igång. Se t.ex. på camberreligionen (i motsats till fysikaliska förklaringar och förståelse). Jag tror att detta är enda anledningen till att man ser detta på vissa bilar. Det finns ju hundratals exempel på folk som sätter dit grejor på helt vettvilliga sätt på sina bilar, allt i tron att..... PS. Vid dåligt med plats(typ nära en vägg) borde man kunna göra halva NACAS med vettig funktion p.g.a att de borde vara flödessymetriska, hmm. DS _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (878 totalt) |