Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Elektrisk vattenpump. Hur mycket flöde behöver man ? | 1, 2, 3 >> 9 besök senaste veckan (31674 totalt) |
Vid montering av ett torrsumpsysstem på en Hayabusa motor måste en elektrisk vattenpump användas (på detta system). Firman som sålde systemet sålde även elvattenpumpen, men den ser "päcklig" ut. Den pumpar ca 20l/m. Om man kollar på en Davies Craig pump så pumpar den ca 80l/min. Är det någon som har koll på hur mycket flöde man bör/måste ha. Hur mycket flödar en standard vattenpump.
|
||||
Jag bytte circulationspump i båten i år, å jag måste säga att jag blev förvånad över specen....
http://www.seasea.se/SectionList.asp In/Ut lopp: 16 alt 20mm Spänning: 12v vätsketemp: -40c -> +100c flöde: 18,5l/min @ 0,1bar Drift: Kontinuerlig Pris: 1500kr Så om det funkar för en marinmotor så bör det vara okay för en bilmotor oxå gissar jag på. För FLÖDET är ju kontinuerligt på en elpump. Sen finns det en större för STORA motorer 100L/min @ 0,1bar Även bosch specar sin pump enl följande: http://www.metricmind.com/water.htm _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Johan, det är samma pump som vi har fått med.
Det som gör mig tveksam är dels den lilla anslutningen 20mm (i och för sig inget större problem) och sedan även flödet 20 liter kontra Daives-pumpen 80 liter. Jag pratade med en båtfirma i Stockhom (Martek ?) som sa att denna pump använde dom till lite mindre motorer (upp till 50hk), så hans personliga uppfattning var att den är för liten. Men den kanske räcker ? Skulle vara intressant och veta vad en standard pump pumpar. |
||||
20 l/min känns iofs rent intuitivt som gränsfall för en motor på 180 hästar (?), men å andra sidan har vi Davies Craig-pumpar i farsans Europa (gissningsvis runt 115 hästar) och min Westfield (170 hästar), och där går pumparna inte ens på halvfart ens om man står still i sommarvärmen... 80 l/min är tänkt att räcka till "några hundra hästar" (5 l gatbilsmotor), så man kommer nog förvånansvärt långt med 20 l/min, trots allt.
Dessutom beror ju kylkapaciteten i systemet även på kylets storlek och effektivitet, luftflöde till kylet, flödesmotstånd i kylsystemet mm. Man har ju t ex (i våra bilar iaf) inga termostater och skit som motar, utan det är fritt blås hela vägen runt. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
2000h ger väl runt 8-10.000mil i en bruxis och det dubbla i en racer. Det är jag nöjd med. Jag har en Davies Craig med tillhörande kontrollbox. Vid körning på rototesten, så fick den pumpen/controllern mvg av mapparen i att hålla tempen stabil under en för mappning räknad lång tid. Då kylde den ca 180hk. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
olofsson: Davies Craig pumpar som sagt ca 80l/min men jag hittar inte om det är vid "fritt" flöde eller vid något mottryck. Så den pumpen nedvarvad och lite mottryck kanske inte pumpar mycket mer ? Fördelen med att använda en Davies-pump känns som att det finns lite i reserv. Men vid 20l/min så omsätter man systemet 3-4 ggr/min och det är frågan hur mycket mer man kan tänkas behöva. Kylvätskan skall ju hinna både ta upp värmen och släppa av den. Dude: Vet du om pumpen "gick för fullt" när ni bromsade motorn, eller om den gick nedvarvad ? Sen vad gäller livsläng på Davies-pumpen så var det någon som sa att det är kontrollenheten som har spökat lite ? Vet inte om det stämmer dock. Jag skulle inte vara orolig att använda en sådan, utan nu är det mer att denna pumpen var med i kitet. |
||||
Nja, vi har kört pumparna direkt på batterispänningen på båda bilarna när vi luftat, och då blir det bra fart på vattnet vill jag lova! Reglerat under normal drift kommer man aldrig i närheten av sådana flöden. På Europan hade lite problem med att startmotorn orsakade spänningsfall som fick styrboxen att gå i "fail safe" med pumpen låst på ungefär halvfart. Då kom vattnet aldrig över 70°C under belastning...
Mjo, man ser ju att när man kör normalt, via styrboxen, så blir det förvånansvärt låga flöden. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
En helt normal kylpump ex. den som Volvo använder på femmorna klarar att ge 160 liter per minut vid 6000 rpm. Så mekaniska kylpumpar brukar kunna få rätt bra fart på kylvätskan.
Den eldrivna kylvätskepump som BMW har i serieproduktion ligger på 200 watt. Alltså avsevärt mer än de små cikulationspumpar som nämnts här. Då är kylsysemet också avsett för lågt tryckfall. |
||||
160l/min är något mer än 20l/min Johan vad är din spontana åsikt om detta ? Skicka tillbaka pumpen och använda en Davies-craig pump (eller liknande) istället eller prova att använda denna pump (20l/min). Den skall användas i en Seven med Hayabusa motor (1300cc och 175hk). |
||||
180hk är ca 132 kW. En otto har verkningsgrad på ca 33% och förlusterna fördelas (nästan) jämnt mellan kylning och avgas. Då ska du med andra ord kyla bort ca 132kW i kylsystemet vid fulleffekt. Man vill inte ha speciellt mycket mer än ca 10-15 graders temperaturstegring på vattnet genom motorn och det ger flödesbehovet. Anta 10 grader, värmekapacitiviteten vatten = 4180J/K/kg -> mp =132000/4180/10=3.16kg/s => ca 180 l/min. Detta flöde är rimligt för att klara kontinuerligt maxeffektuttag med en deltaT över motorn på ca 10 grader. Dimensionera mot ett medeleffektuttag på ca hälften och en deltaT uppåt 15 grader så skulle du kunna klara dig med nedåt 60 l/min. Lägre än så skulle jag inte gå. Det känns som en skamgräns och att dimensionera mot kontinuerligt maxeffektuttag är att betrakta som överdimensionerat, om det inte är en lastbil ...
Johan kommer säkert rätta mig på verkningsgraden på en otto men jag tror den är rimlig, jag är mest insatt i diesel. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Å andra sidan skall väl inte bilarna här inne dra husvagn över alperna heller, men det är ju alltid intressant med serielösningar ur ett "sanity check" perspektiv. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Till jänkemotorerna har det ju funnits små elpumpar i all evighet trots att det oftarst står
för racing only så finns det många som kört på gatan med sina bilar verkar ju funka fint _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Jag hade bommat att Johan skrev /timme, men det borde vara /min han menar. ove: Tack för uträkningen, känns som att det blir till att skicka tillbaka denna pump och ev skaffa en Davies-Craig istället. |
||||
du kan också empiriskt mäta dig fram vad nuvarande pump ger. Låt den suga vatten ur en hink och pumpa vatten i en annan hink, mät volymökningen per tid på något visst varvtal och sedan multiplicera upp vad det skulle ge på maxvarv (troligtvis nära nog helt linjärt förhållande) = det är vad elektriska pumpen bör ha maximalt.
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
2fast4u: min motor (yb) ligger på 26% verkningsgrad original
alltså en liten tanke bara för att en pump flödar en viss mängd vatten betyder det ju inte att den gör det på bilen, t.ex hur mycket flödar igenom termostaten när den är fullt öppen? _________________ AIexander StenvaII |
||||
110 respektive 80 liter/min för davies craig EWP110 respektive EWP80 är vid noll och inget mottryck, en ganska otrolig miljö för en vattenpump. Se: http://www.daviescraig.com.au/docume
för mer information. Hittar för övrigt inget riktigt datablad över pumparna, märkligt. _________________ Patrik Eklund POWER by Cosworth "Development is only necessary to rectify the ignorance of designers" -Keith Duckworth |
||||
Racetech Elektrisk vattenpump. Hur mycket flöde behöver man ? | 1, 2, 3 >> 9 besök senaste veckan (31674 totalt) |